Funderar på värdeutveckling på Lotusbilar.
Om man ser rent allmänt på lite roligare bilar så sjunker dom i värde i ganska
många år innan det stannar av för att sedan eventuellt öka något i värde.
Hur ser det ut för "vanliga" Lotusar från -70 och -80talet?
Spekulationer för Elise, Exige och Evora?
Värdeutveckling på Lotus
Värdeutveckling på Lotus
Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99

Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
Re: Värdeutveckling på Lotus
Ett väldigt generellt och eventuellt felaktigt svar är.
De från tidigt 70-tal (Europa och Elan ) Är nog på väg uppåt nu.
Wedge bilarna från 70-talet Esprit, Eclat och Elite) är nog nära botten och fina exemplar börjar stiga.
80-talsbilarna är nog nära botten, men fortfarande är det skick som avgör. troligen inga stora värdestegringar om du inte väntar läääänge.
Tror inte någon av Lotus vanliga gatbilar köpts som investeringsobjekt, som det kan vara med andra bilmärken.
Bilarna används primärt av entusiaster som gillar att köra bil.
Att spekulera i bilars värdeutveckling är mycket svårt. Se bara hur AC Cobran har nåt fantasihöjder, medan den moderna efterföljaren AC 428 som är tillverkad i mindre antal och i mitt tycke är en bättre bil visserligen stigit men inte i närheten av Cobrans utveckling. Ioch för sig har 428:an ingen tävlingshistoria , Men det är i princip bara AC 289 (Lilla/Gamla karossen) som tävlats med . 427an (Nyare stora karossen) har inte samma historia Även om både 289 och 427 tävlades med på 70-talet i Sverige.
De från tidigt 70-tal (Europa och Elan ) Är nog på väg uppåt nu.
Wedge bilarna från 70-talet Esprit, Eclat och Elite) är nog nära botten och fina exemplar börjar stiga.
80-talsbilarna är nog nära botten, men fortfarande är det skick som avgör. troligen inga stora värdestegringar om du inte väntar läääänge.
Tror inte någon av Lotus vanliga gatbilar köpts som investeringsobjekt, som det kan vara med andra bilmärken.
Bilarna används primärt av entusiaster som gillar att köra bil.
Att spekulera i bilars värdeutveckling är mycket svårt. Se bara hur AC Cobran har nåt fantasihöjder, medan den moderna efterföljaren AC 428 som är tillverkad i mindre antal och i mitt tycke är en bättre bil visserligen stigit men inte i närheten av Cobrans utveckling. Ioch för sig har 428:an ingen tävlingshistoria , Men det är i princip bara AC 289 (Lilla/Gamla karossen) som tävlats med . 427an (Nyare stora karossen) har inte samma historia Även om både 289 och 427 tävlades med på 70-talet i Sverige.
STELLAN
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Re: Värdeutveckling på Lotus
Jag vill även tillägga att just Elisen finns i ofantliga mängder i jämförelse med de äldre lotusarna.
Jag tror aldrig att Elisen blir någon samlarbil.
Dock skulle jag säga att Esprit, Excel, Eclat och Elite är på g upp, kanske inga svindlande summor men ändå.
Esprin har ju dock alltid legat högt i pris som vänsterstyrd, man får väl nästan ge inköpspriset för dem fortfarande? 80-talarna då.
Jag tror aldrig att Elisen blir någon samlarbil.
Dock skulle jag säga att Esprit, Excel, Eclat och Elite är på g upp, kanske inga svindlande summor men ändå.
Esprin har ju dock alltid legat högt i pris som vänsterstyrd, man får väl nästan ge inköpspriset för dem fortfarande? 80-talarna då.
Re: Värdeutveckling på Lotus
Utifrån det jag har sett stiger värden på Esprit S1 som är i BRA SKICK - dessa är i regel idag lika dyra som välbevarade Esprit V8:or. Andra Esprit:n kommer så småningom att bottna för att sedan stiga i värde igen, tack vare att varje variant finns i så få ex. Sport 300 lär vara en bra investering i fortsättningen, bara man hittar en till salu :).
Även Elan/Europa från 70-talet verkar stiga rejält bara de är i samlarskick - bastardexemplar finns dock att inhandla för småpengar.
Yroll har nog ganska rätt angående Elisen - dock tror jag personligen att S1 Elise kommer att bli samlarobjekt, trots att de anses vara av "sämre kvalité" än de senare varianterna.
Lotus lär ha svårt att ses som samlarbilar i fortsättningen om inte de börjar tillverka egna motorer igen...
Även Elan/Europa från 70-talet verkar stiga rejält bara de är i samlarskick - bastardexemplar finns dock att inhandla för småpengar.
Yroll har nog ganska rätt angående Elisen - dock tror jag personligen att S1 Elise kommer att bli samlarobjekt, trots att de anses vara av "sämre kvalité" än de senare varianterna.
Lotus lär ha svårt att ses som samlarbilar i fortsättningen om inte de börjar tillverka egna motorer igen...
Vanya Stanisavljevic
Esprit SE '91
Esprit V8 '96
Esprit SE '91
Esprit V8 '96