Lotus Elise S2 111R - 2006, Intryck från en ny Eliseägare

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
kanzie
Stamgäst

Lotus Elise S2 111R - 2006, Intryck från en ny Eliseägare

Post by kanzie »

Nu har jag då äntligen gjort slag i saken och skaffat mig en Lotus Elise S2 111R - 2006. Än så länge är det inte många mil gjorda och jag tänkte att det kan vara kul att skriva ner lite intryck innan man blir alltför van och tycker det är självklarheter. Kanske är det också en påminnelse för er vana ägare hur det en gång var även för er.

Första intrycken från det att jag satte mig bakom ratten och innan jag ens hunnit tillryggalägga mina första meter var "helsicke vad den är liten och bökig att komma in i". Nu såhär 50 in- och urstigningar senare går det inte en gång utan att jag tänker "herre jösses, det är verkligen otroligt vad otymplig den är att komma in i". Det är såklart en del av charmen också, men det förtar inte hur fascinerande osmidig den är för människor. I varje recension tycker de det vara värt att nämna just hur ograciös man är in och ur bilen men jag tänkte i min enfald att de alla överdriver och att jag minsann smidig som en ninja ska visa dem. Yeah right!

En annan sak som slog mig är att det är helt vansinnigt vad man blir på helspänn när man har en ny, fin och dyr bil. Jag sitter hela tiden och lyssnar efter missljud och konstigt beteende, livrädd för att något inte ska vara helt rätt. Jag tycker mig någonstans höra ett lätt t-t-t-t-t-t ljud från motorn där bak och undrar om det är något fuffens med ventilspelet. Jag tycker även att den ligger på lite väl låg tomgång och att den är lite mesig under 6000rpm. Å andra sidan var det positivt hur lätt det är att använda den som en normal bil, det är inte nödvändigt att köra som en dåre bara för att man har en bil som gör det roligt att köra som en dåre.

AC är rätt smidigt att ha när man har tak på och solen steker. Då är lösningen såklart att ta av taket men om man som jag behövde frakta hem bilen med hardtop så är det inte så mycket val annat är att montera på det. Bilen lämnar inte något utrymme för hardtop annat än just på taket. I stekande solljus blev det snabbt olidligt varmt inne i kupen och med AC intryckt spottade den som bäst ur sig fisljummen temp. Är detta måhända ett vanligt fel och vad kan jag göra för att eventuellt laga eller bekräfta det trasigt?

Det är häftigt hur bra den ligger på vägen oavsett hastighet, kurvtagning eller regn. Alltid som ett klistermärke och varje nyans känns i ratten. Det är också något man inte kan missa, hur varje nyans verkligen känns. Jag tror jag skulle känna ett mynt i ratten om jag rullade över det.

Jag höll på att säga att svängradien på den är otroligt dålig men så kom jag på mig själv för den är inte dålig alls, den är rakt obefintlig. Det blir mycket backande och trixande för att ta ens den mest enkla svängen och det ställer till det i trånga garage. Motion får man också, förmodligen för att enklare komma in och ur bilen framledes. Detta då man hela tiden behöver gå ur bilen för att kunna blippa garageporten. Det blir snart till att montera blippen på en pinne och ha i kupén.

Den är vacker. Vansinnigt vacker! Det slår mig varje gång jag går mot bilen hur otroligt fint formad den är. Känns som att inget lämnades åt slumpen och som om självaste Johnny Ives har varit med på ett hörn vid ritbordet. Tyvärr vågar man knappt lämna den ifrån sig när man parkerar då man är rädd för att den ska bli utsatt för skadegörelse eller bli stulen. Jag vet inte hur effektiv immobilisern är för proffstjuvar men bor man mitt i Malmö känns det bättre att ha ett garage. Nog för att de flesta bilarna på min gata är värd minst dubbelt så mycket, men Elisen ser ju ut som om den skulle vara värd miljoner så den blir nog mer stöldbegärlig än vad den egentligen är.

Ljudet och känslan i växelspaken är underbar, till och med härligare än mullret från bakom ryggen.
Omkörning på landsväg är verkligen lurigt med högerstyrning, inte bara lite utan rätt mycket också.
Probaxsätena är förvånansvärt sköna att sitta i. För att se ut som tortyrredskap blev jag förvånad över att upptäcka att de är till och med skönare än min kontorsstol.

Jag har också märkt att varenda tomte på vägarna verkar tro att bara för att man har en vass liten sportbil så vill man tävla med dem eller att de prompt måste visa att deras bil är snabbare. Desto risigare bil, ju mer viktigt verkar det vara för dem och man kan se hur de pinar sina trötta gamla BMW:ar till bristningsgränsen för att slutligen kunna köra om eller förbi, för att sedan med svetten lackandes glatt känna att de minsann visade mig. Det ser jag medans jag lugnt och harmoniskt susar förbi dem utan att anstränga varken mig själv eller bilen nämnvärt. Men det är ju kul att kunna göra någon glad :-)

Begreppet spartansk inredning har fått en ny nivå i och med att jag fått äran att lära känna Lotus Elise. Om det inte är absolut nödvändigt för att kunna bringa bilen framåt, så finns det heller inte i inredningen. Något jag är väldigt imponerad över.

Slutligen, för att runda av detta första inlägg som Lotusägare, helsicke vad lite packyta det finns. Det är verkligen jordens mest opraktiska bil i alla kategorier. Nu är det inte därför man skaffar en men Elise får ju en motorcykel att verka som en SUV!

Om det inte framgått så är bilen inget annat än ren, rak och rå kärlek... tillkortakommanden till trots!
Attachments
DSCF4035.jpg
DSCF4035.jpg (152.69 KiB) Viewed 10091 times
DSCF4032.jpg
DSCF4032.jpg (185.36 KiB) Viewed 10180 times
DSC_0263.jpg
DSC_0263.jpg (124 KiB) Viewed 10137 times
Last edited by kanzie on Thu 20 Jun, 2013 15:24, edited 1 time in total.
Puttriken
Forumberoende

Re: Intryck från en ny Eliseägare

Post by Puttriken »

Öva på den här gubbens teknik för att komma ur vilket fungerar väldigt bra.

http://www.youtube.com/watch?v=Qs5VbrCGI9U

Han har en annan teknik när han ska in i bilen, men det ser väldigt omständigt ut tycker jag.
För egen del så använder jag gubbens teknik för att gå ur bilen även när jag ska in, fast i
omvänd ordning då förstås..
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Image
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
Per Mo
Forumveteran

Post by Per Mo »

Ja det är ett bra sätt att komma i och ur som han gör. Jag gör nästan så.

Det är ju tyvärr sant att det kanske inte är den mest praktiska bilen men den är definitivt en av de roligaste och charmig som bara den. Och finns det någon praktisk bil som är rolig? Det är nog två saker som inte går att förena i en bil och man blir väldigt duktig på att packa och prioritera sitt bagage med en Elise. Man får med sig allt man behöver, för det man inte får med sig behöver man inte. :-D
Mazda Miata ND 2.0 -19 2025-20?? :steer:
Lotus Elise Sport 220 april MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Graf Orlok
Forumveteran

Post by Graf Orlok »

Underbart att läsa! Det är verkligen så jag oxå känner, nästan på varje punkt. Jag hade aldrig suttit i en när jag köpte den.
I- och urstigandet har jag vant mig vid och det går ganska enkelt nuförtiden. Lite yoga gör en smidig så den fortsätter jag med för att inte bli "för gammal" för bilen ;)
Jag är också sjukligt nervös över att nån ska göra någon skadegörelse på den, i och ur trafik. Att parkera på stan är skitläskigt. Som tur är har jag mitt eget garage hemma, så där står den tryggt. Med min färg (jag såg att du inte ville ha en med skrikig färg... Så långt tänkte inte jag) väcker den uppmärksamhet var jag en dyker upp. Med tanke på hur omständlig och bökig den där immobilizern är och hur många gånger jag råkat slå på larmet bara för att jag rör ihop knapparna så tror jag att den är ganska säker. Stöldbegärlig... Mja, den syns så bra så jag tror ingen är så dum att han snor den. Det är klart, joyriders finns det kanske en del, men jag tror BMW och Audi ligger högre på stöldlistan.
Tickandet är nog inget att bry sig om om det inte är väldigt tydligt. Min tickar lite grann från ventilerna, men inget jag oroar mig för. Att motorn vaknar först vid 6000 varv är en känd faktor hos både Elise och Exige. De som har supercharger vaknar lite tidigare har jag hört. Min har fått en power upgrade från Christopher Neil Ltd som ger den mer häst och ett väldigt jämt register. Den vaknar direkt och vridet är otroligt. Vet inte om den finns för Elisen också, och det kanske inte ens är aktuellt eftersom du ville ha en omoddad Elise. Dessutom, att köra den till England bara för att få det proffsigt gjort är väl inte aktuellt heller...
Det där med spartansk inredning är nästan en grej tycker jag. Min har comfort-paketet vilket innebär att den har nån slags ljuddämpning (yeah, right!) och vissa snajsiga detaljer. Har faktiskt Alcantara på dörrsidorna... precis vid öppningsspaken... hela en kvadratdecimeter. Sen har jag en detalj som känns som ett skämt från designerna, kopphållaren. Ungefär som att "Ni sa att den saknade bekvämlighetsutrustning. Kolla: en kopphållare!" Tillverkad av en fräst alu-profil och en läderstropp. Fantastiskt! En spartansk kopphållare...

Grattis som bara den, och nu vill vi se bilder!
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
kanzie
Stamgäst

Post by kanzie »

La till bilder i min orginalpost. Hade också lagt upp några i tråden som jag postat i Köpes tidigare. Klart jag ska ha bilder med, my bad! :-)
Post Reply