Tips inför regbesiktning

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
yroll
Forumberoende
Posts: 143
Joined: Wed 19 Sep, 2012 15:26
Location: Örebro

Tips inför regbesiktning

Post by yroll »

Hejsan, skall ta hem en Excel i Maj månad och vill ha lite förberedelser inför regbes.

Vilka papper måste jag ha? räcker V5c ssamt kvitto?
Var får man tag i vänster lyktor till Excel? Dimljuset går nog att koppla om?

Är det allt som behövs?

Försäkring och hemtransport är fixat måste bara ha klart vad jag ska göra när jag är inom sveriges gräns, ju fortare jag registrerar in den desto mer får jag tillbaks från importförsäkringen.


//Joakim
User avatar
tomakarl
Forumberoende
Posts: 192
Joined: Fri 19 Nov, 2010 18:51
Location: Linköping

Re: Tips inför regbesiktning

Post by tomakarl »

Kul med ännu en Lotus i landet.

Här är en bra länk om import av bilar:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... till-slut/

Där står det mesta du behöver veta.
Tomas Karlsson

Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
User avatar
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran
Posts: 643
Joined: Mon 17 Feb, 2003 12:25
Location: Genarp, Skåne.

Re: Tips inför regbesiktning

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Nya lyktor köper du från Land Rover Defender, inte så dyra och mycket bättre ljus.
Angus har bytat på sin bil och har skrivit lite om det på Excel Forum.

Hälsningar
Patrik
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
yroll
Forumberoende
Posts: 143
Joined: Wed 19 Sep, 2012 15:26
Location: Örebro

Re: Tips inför regbesiktning

Post by yroll »

EXCEL,PATRIK. wrote:Hej.
Nya lyktor köper du från Land Rover Defender, inte så dyra och mycket bättre ljus.
Angus har bytat på sin bil och har skrivit lite om det på Excel Forum.

Hälsningar
Patrik
Hur har de andra på forumet som importerat gjort?
Verkar vara ont om LHD lyktor ...
olof.eriksson
Stamgäst
Posts: 38
Joined: Wed 20 Jul, 2011 07:56
Location: Stockholm

Re: Tips inför regbesiktning

Post by olof.eriksson »

Hej
Är din bil försed med lysen som inte är sealed så bygger du om de du har på mindre än 10 minuter per lyse utan kostnad.
Du bör kunna använda den beskrivning jag gjort för Elise Exige i bifogad länk.

I övrigt behöver du COC "Certificate of Confirmity" som du beställer från Lotus. Du skickar din V5 tilll dem och de skickar COC mot 50£.

viewtopic.php?f=14&t=5251

Olof
Olof Eriksson
Lotus Elise S2 2003
yroll
Forumberoende
Posts: 143
Joined: Wed 19 Sep, 2012 15:26
Location: Örebro

Re: Tips inför regbesiktning

Post by yroll »

olof.eriksson wrote:Hej
Är din bil försed med lysen som inte är sealed så bygger du om de du har på mindre än 10 minuter per lyse utan kostnad.
Du bör kunna använda den beskrivning jag gjort för Elise Exige i bifogad länk.

I övrigt behöver du COC "Certificate of Confirmity" som du beställer från Lotus. Du skickar din V5 tilll dem och de skickar COC mot 50£.

viewtopic.php?f=14&t=5251

Olof
Får väl hoppas att det funkar på Excel med :)
Coc skall dock ej behövas inom EU enligt transportstyrelsen.

// Joakim
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm

Re: Tips inför regbesiktning

Post by Graf Orlok »

Stämmer, behövs inte inom EU. Allt fungerade väldigt smidigt när jag hämtade hem min Exige. Jag hade lusläst Trafikstyrelsens sajt och där finns allt beskrivet. Och det är en hel del fördelar om man hämtar inom EU. Ingen tull, ingen moms, inget tjafs...
Och sen gäller det ju att inte kika på alltför moddade bilar då dessa kan få problem vid regbesiktningen.
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
olof.eriksson
Stamgäst
Posts: 38
Joined: Wed 20 Jul, 2011 07:56
Location: Stockholm

Re: Tips inför regbesiktning

Post by olof.eriksson »

Får väl hoppas att det funkar på Excel med :)
Coc skall dock ej behövas inom EU enligt transportstyrelsen.
Sorry läste kanske lite fort där med lysena men prova går ju alltid :-)

Blir doc lite fundersam runt CoC då avsikten med det ju just är att visa att bilen överensstämmer med EU reglerna.

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo ... pgodkanda/

Jag behövde CoC när jag tog in min Elise förra året. Men regeln kanske kan tolkas olika...

Olof
Olof Eriksson
Lotus Elise S2 2003
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm

Re: Tips inför regbesiktning

Post by Graf Orlok »

Det var nog den här raden som gällde i mitt fall (och borde gälla alla fall där reg-bevis finns)
Införsel av ett fordon som saknar CoC men är nationellt godkänt i ett EES-land
Det är numera tillräckligt att genom ett registreringsbevis från det tidigare landet visa att fordonet uppfyller de svenska säkerhetskraven. Registreringsbeviset eller motsvarande ska vara utfärdat i ett EES-land. Detta gäller serietillverkade fordon i standardutförande, med en totalvikt av högst 3 500 kg, som är eller har varit registrerat och godkänt i ett annat EES-land och som tagits i trafik i det landet.
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Post Reply