Tecken på dålig topplocks packning Elise med Rovermotor

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
a_annell
Forumberoende

Tecken på dålig topplocks packning Elise med Rovermotor

Post by a_annell »

Efter vad jag hört är Rovermotorn ökänd för problem med toppackningen, hur uppträder Elisen då? Temperatur åker upp/ner, vit-ryker vid start eller nått annat specifikt som finns som kännetecken. Min ryker till, vitt i ca 10 sek vid start och har väl kört den 150 mil men inget vatten verkar försvinna, men det finns en distinkt glykoldoft bak i motorrum men jag kan inte se nått läckage, men det räcker ju att den fuktar lite för att det ska lukta.

Frågan är ju om jag ska riva av topp just to be sure och finns det bättre toppackningar än original som enl vad jag hört blir alldeles sladdrig efter ett tag. :fighting10: :fighting10:  :race:
Nybliven Eliseägare
Andreas_G
Stamgäst

Re: Tecken på dålig topplocks packning Elise med Rovermotor

Post by Andreas_G »

Hej

Min erfarenhet är att temperaturen på Elisen varierar med lufttemp och hur du kör. på landsväg skall den vara stabil i stan så stiger den. I mitt fall varierar den mellan 87-88 grader landsväg när det är kallt till 91-96 grader i stad. Här kan temeraruren pendla beroende på om du står still eller kör..

Mit råd är byt inget innan du har fått fler svar. Vad jag har hört så har krascher med k-motorn varit på bana alt dåligt kylning. Men det finns fler med erfarenhet på forumet.

Om topplockspackningen är dålig så borde du se det på oljan. Det skall bildas en film av vatten och olja, lite som majonäs. Första tecknen är grått film på locket för oljepåfyllning.

Vad jag har läst så skall det drabba motorer under hård belasting. Landsover skall ha haft flera problem med de bilarna driver en större vikt.

Har din elise varit på bana eller körts hårt?

Om du nu har skall byta topplockspackning så måste du också byta bultarna som håller blocket i spänning.

Kokbok för byte av toplockspackning K-motorn..

#1 Ny förstärkt toplockspackning MLS

http://www.eliseparts.com/products/show ... ad-gasket/

#2 Nya långa Motorbultar
http://www.eliseparts.com/products/show ... -bolt-set/

#3 Förstärkt "Oilrail". Den sitter på botten av motorn och det är i den du drar bultarna

http://www.eliseparts.com/products/show ... il-ladder/

"Land Rover and Rover advise the use of the latest cylinder head stretch bolts and the new multi-layer head gasket in combination with this oil ladder."
Andreas G
Lotus Elise S2 111S -03
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Bra synpunkter från Andreas !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
a_annell
Forumberoende

Post by a_annell »

Har kollat lock och sticka och finns inga tecken på vatten men det säger inte att det inte pyser in en del i en cylinder, om det är lite behöver det inte komma ner i tråget, men har nog tänkt att köra en del och hålla stenkoll på detta. Kan ju se som du att tempen ligger på landsväg på ca 83-85 grader och i stan på strax över 90.
Jag har race packning liggande och jag vet inte riktigt hur hårt den gått, den är nyinköpt men knotan är preparerad en del, piper kammar och bearbetad topp samt spjällhus.

Mer input tack  :banana:
Andreas_G wrote:Hej

Min erfarenhet är att temperaturen på Elisen varierar med lufttemp och hur du kör. på landsväg skall den vara stabil i stan så stiger den. I mitt fall varierar den mellan 87-88 grader landsväg när det är kallt till 91-96 grader i stad. Här kan temeraruren pendla beroende på om du står still eller kör..

Mit råd är byt inget innan du har fått fler svar. Vad jag har hört så har krascher med k-motorn varit på bana alt dåligt kylning. Men det finns fler med erfarenhet på forumet.

Om topplockspackningen är dålig så borde du se det på oljan. Det skall bildas en film av vatten och olja, lite som majonäs. Första tecknen är grått film på locket för oljepåfyllning.

Vad jag har läst så skall det drabba motorer under hård belasting. Landsover skall ha haft flera problem med de bilarna driver en större vikt.

Har din elise varit på bana eller körts hårt?

Om du nu har skall byta topplockspackning så måste du också byta bultarna som håller blocket i spänning.

Kokbok för byte av toplockspackning K-motorn..

#1 Ny förstärkt toplockspackning MLS

http://www.eliseparts.com/products/show ... ad-gasket/

#2 Nya långa Motorbultar
http://www.eliseparts.com/products/show ... -bolt-set/

#3 Förstärkt "Oilrail". Den sitter på botten av motorn och det är i den du drar bultarna

http://www.eliseparts.com/products/show ... il-ladder/

"Land Rover and Rover advise the use of the latest cylinder head stretch bolts and the new multi-layer head gasket in combination with this oil ladder."
Nybliven Eliseägare
Finn
Forumveteran

Post by Finn »

Glykollukt hade jag med. Det berodde på att jag hade för mycket vatten i expansionskärlet.
Jag fyllde till max-strecket.
Det är bra tryck i systemet så överflödet trycktes väl ut.
Nu ligger jag strax under eller på min-strecket och då slipper jag lukt och inget vatten försvinner.
Per-Ola
Forumberoende

Post by Per-Ola »

Som Finn skriver skall man inte fylla glykol mer än till min-strecket i behållaren vid kall motor. Paul Matty Sportscars bekräftade detta för mig.

När jag köpte min Elise kände jag också en glykollukt från motorrummet. Jag var skitnervös för topplockspackningen och eventuella motorhaverier. Oljan var ren och fin så nervositeten la sig något. Efter många timmars tittande i motorrummet började jag känna med handen runt alla kylvätskekopplingar och slangar. Och se där, det hängde en droppe under en koppling mellan gummislang och metallfäste. När jag tittade ner såg jag en liten pöl på plåten som täcker undersidan av bilen, därav ingen pöl under bilen. När jag skruvade av slangklämman som höll slangen mot metallen visade det sig att den inte satt riktigt hårt åt vilket hade lett till att slangen börjat "kasa" av metall-röret. Den hängde bara några millimeter på metallfästet vilket innebär att jag hade tur som hittade det. Om den hade lossat helt hade det inte dröjt många sekunder innan all kylvätska runnit ut (diametern på slang och koppling var ca 2 cm). Som en följd av detta gick jag över alla slangklämmor i motorrummet och kunde konstatera att ett större antal av dem gick att skruva åt mellan ett till två varv (efterdra a´la IKEA). Detta kan vara ett tips till alla Eliseägare att kolla från tid till annan.
Min bil var då 4 år gammal och hade rullat 1000 mil.

Rätta mig om jag har fel, men lite beroende på var en läckande koppling sitter kan kylvätskan droppa på något varmt vilket leder till vit rök. Röken kommer väl i detta fall från motorluckans gälar och inte avgasröret. Om man sitter i bilen och kör kan det vara svårt att bedöma varifrån det kommer beroende på fartvinden.

Hälsar

Per-Ola
F d Ordförande i Lotus Car Club of Sweden
Kör för tillfället familjelastbil med bra drag och maffigt motorljud
a_annell
Forumberoende

Post by a_annell »

Ja, nivån har jag på undre streck för att det ska finnas utrymme för expansion men jag har iallafall glykoldoft men troligen kommer det från en fuktande slangkoppling alt annat litet läckage, kan ju se på min andrad 4-hjuliga leksak (AC Cobra) att det behövs ganska mycket utrymme för expansion sen är ju det lite större motor och den dubbla vätskemängden.

Får väl bli så att jag håller koll på detta och river ner den om inte annat till hösten och byter pinnbultar oilrail och packning bara för att vara säker.
Per-Ola wrote:Som Finn skriver skall man inte fylla glykol mer än till min-strecket i behållaren vid kall motor. Paul Matty Sportscars bekräftade detta för mig.

När jag köpte min Elise kände jag också en glykollukt från motorrummet. Jag var skitnervös för topplockspackningen och eventuella motorhaverier. Oljan var ren och fin så nervositeten la sig något. Efter många timmars tittande i motorrummet började jag känna med handen runt alla kylvätskekopplingar och slangar. Och se där, det hängde en droppe under en koppling mellan gummislang och metallfäste. När jag tittade ner såg jag en liten pöl på plåten som täcker undersidan av bilen, därav ingen pöl under bilen. När jag skruvade av slangklämman som höll slangen mot metallen visade det sig att den inte satt riktigt hårt åt vilket hade lett till att slangen börjat "kasa" av metall-röret. Den hängde bara några millimeter på metallfästet vilket innebär att jag hade tur som hittade det. Om den hade lossat helt hade det inte dröjt många sekunder innan all kylvätska runnit ut (diametern på slang och koppling var ca 2 cm). Som en följd av detta gick jag över alla slangklämmor i motorrummet och kunde konstatera att ett större antal av dem gick att skruva åt mellan ett till två varv (efterdra a´la IKEA). Detta kan vara ett tips till alla Eliseägare att kolla från tid till annan.
Min bil var då 4 år gammal och hade rullat 1000 mil.

Rätta mig om jag har fel, men lite beroende på var en läckande koppling sitter kan kylvätskan droppa på något varmt vilket leder till vit rök. Röken kommer väl i detta fall från motorluckans gälar och inte avgasröret. Om man sitter i bilen och kör kan det vara svårt att bedöma varifrån det kommer beroende på fartvinden.

Hälsar

Per-Ola
Nybliven Eliseägare
Post Reply