MANTORP

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
Staffan
Stamgäst

MANTORP

Post by Staffan »

Hej! :lol:

Som ensam Lotusförare fick jag försvara färgerna på Mantorps långa bana den 28 maj tillsammans med ungefär 30 Gt3:or med R-däck. *Vädret var perfekt och jag stack redan vid 6-tiden på morgonen för att upptäcka att det går alldeles för fort att åka till Mantorp. Först på plan sov jag en liten tupplur i bilen innan de andra dök upp. Intresset för Lotusen är ju alltid på topp och många porscheägare smygtog bilder när jag inte såg. Jag hade ju bytt till nya Dunlop sp 9000 så förväntan att smiska några porschar var stor. Bilen uppförde sig dock illa och jag kände inte alls samma förtroende som med mina Bridgestone. Jag prövade efter några pensionärsvarv att släppa ut lite luft och hade 2.0 fram och 1,8 bak och genast gick det bättre. Det grova mönstret gjorde dock att det kändes som man red lite ovanpå vägbanan. Dock verkade greppet bra och inbromnsingarna var rent grymma med 185 fram. Jag bromsade nog i kapp en 30 meter vid slutet av rakan. Annars tycker jag att banan var häftig, lite större en Gelleråsen. Efter tag kom dagen höjdpunkt: Lindén som är känd racerförare körde min ELise ett antal varv och det gick j-vligt fort. Vi knäppte väl 5-6 Porschar och han tyckte att bilen var riktigt kul bl a styrningen var han imponerad av och jag replikerade: det är världens bästa. Han sa att bilen var otroligt välbalanserad och något överstyrd (det var fullt ställ i varje kurva och jag tänkte hela tiden att nu kör vi av). Han menade att ett par R-däck nog skulle göra susen. Efter den uppvisningen fick jag blodad tand och smet förbi en Porche på insidan efter det att han bromsat på sig. Ett perfekt avslut på en perfekt.
Nu skall jag trimma och köpa r-däck ha-ha!!

Staffan :lol:
Guest

Post by Guest »

Det låter väldigt kul Staffan!

Så intrycket av SP9000 var lite blandat?

Lustigt att han tyckte att bilen var överstyrd, normalt är den ju extremt understyrd. Iofs nu med de däcken... Lotus testförare Gavan Kershaw säger ju att det är föraren som är understyrd och inte bilen  :hyper:
Staffan
Stamgäst

Post by Staffan »

Admin wrote:Det låter väldigt kul Staffan!

Så intrycket av SP9000 var lite blandat?

Lustigt att han tyckte att bilen var överstyrd, normalt är den ju extremt understyrd. Iofs nu med de däcken... Lotus testförare Gavan Kershaw säger ju att det är föraren som är understyrd och inte bilen  :hyper:
Jag har intrycket att den är neutralstyrd och kasar inte i tvära kurvor. Jag frågade ungefär 100 personer om lufttryck men jag fick i alla fall uppfattningen att många släpper ut luften något pg av lufttrycket blir för högt när däcken går varma. Sedan känns det som fjärdring i något mjuk i höghastighetskurvor. Jag har hört mycket gått om Dunlop så det slutgiltiga omdömet får vänta. Det var i alla fall hur kul som helst att köra på Mantorp!!

Staffan
Post Reply