Äntligen - Lotus Elise 111R!
Äntligen - Lotus Elise 111R!
Äntligen så har jag gått och blivit Lotusägare! Efter mycket om och men fastnade jag till slut för en mörkblå Elise 111R uttagen 2006 (årsmodell 2005?) som gått knappt 2400mil.
Ända sedan jag första gången såg en British racing green Elise under min språkresa i England 1998 har jag vetat att det är Lotus som gäller. Var länge inne på att köpa en Speedster och det var även via Speedsterforumet jag fick reda på att detta forum existerade, antagligen Nillet som skrev något om sina Lotusvänner. Detta var någon gång under hösten 2005 och jag var då helt inne på att hämta hem en Speedster turbo från Tyskland, det var på den tiden utbudet var stort och man kunde få en i princip ny turbo för under €25,000.
Men mitt boende i centrala Göteborg utan möjlighet att få tag i garage på nära håll grusade tyvärr de planerna och det slutade med att jag hämtade hem en Smart Roadster Coupé istället, förvisso en rolig bil men inte i närheten av Elise/Speedster. Efter att nu bott i Stockholm i över två år utan någon skojig bil så började suget återigen komma krypande. Men vad skulle man ha? Speedster, Exige S2, nya Europan, Elise S1, Elise S2 eller kanske rent utav en 340R? Till sist trodde jag att jag hade kommit fram till att det skulle bli en Exige, men tyvärr så verkar fransmännen verkligen dammsuga England på Lotus för tillfället så istället för att pruta på bilarna så får man vara med i en budgivning (!) istället! Exige blev alltså något för dyr.
Då dök en fin Elise 111R upp på Pistonheads med endast en ägare och få mil på mätaren, ägaren var dessutom mycket trevlig. Så i samband med en jobbresa till London i förra veckan så åkte jag i snöstormen upp till Cambridge och tittade på bilen. På fredagen slog jag till och började resan hemåt, färja från Harwich till Esbjerg i Danmark och därefter färjan Fredrikshamn - Göteborg. Sent på lördagskvällen var jag så hemma med bilen. Detta var ett ypperligt tillfälle att lära känna bilen, dock med försiktighet då det var lite blött på vägen på sina håll. Kan bara säga en sak, en sån underbar bil!
Så nu hoppas jag få se er alla på diverse träffar i vår/sommar, skall definitivt försöka ta mig till Knutstorp den 2 maj. Hade varit väldigt skoj att få prova att köra på bana.
Skall försöka få upp lite bilder så småningom när jag lärt mig hur det funkar....
/Daniel
Ända sedan jag första gången såg en British racing green Elise under min språkresa i England 1998 har jag vetat att det är Lotus som gäller. Var länge inne på att köpa en Speedster och det var även via Speedsterforumet jag fick reda på att detta forum existerade, antagligen Nillet som skrev något om sina Lotusvänner. Detta var någon gång under hösten 2005 och jag var då helt inne på att hämta hem en Speedster turbo från Tyskland, det var på den tiden utbudet var stort och man kunde få en i princip ny turbo för under €25,000.
Men mitt boende i centrala Göteborg utan möjlighet att få tag i garage på nära håll grusade tyvärr de planerna och det slutade med att jag hämtade hem en Smart Roadster Coupé istället, förvisso en rolig bil men inte i närheten av Elise/Speedster. Efter att nu bott i Stockholm i över två år utan någon skojig bil så började suget återigen komma krypande. Men vad skulle man ha? Speedster, Exige S2, nya Europan, Elise S1, Elise S2 eller kanske rent utav en 340R? Till sist trodde jag att jag hade kommit fram till att det skulle bli en Exige, men tyvärr så verkar fransmännen verkligen dammsuga England på Lotus för tillfället så istället för att pruta på bilarna så får man vara med i en budgivning (!) istället! Exige blev alltså något för dyr.
Då dök en fin Elise 111R upp på Pistonheads med endast en ägare och få mil på mätaren, ägaren var dessutom mycket trevlig. Så i samband med en jobbresa till London i förra veckan så åkte jag i snöstormen upp till Cambridge och tittade på bilen. På fredagen slog jag till och började resan hemåt, färja från Harwich till Esbjerg i Danmark och därefter färjan Fredrikshamn - Göteborg. Sent på lördagskvällen var jag så hemma med bilen. Detta var ett ypperligt tillfälle att lära känna bilen, dock med försiktighet då det var lite blött på vägen på sina håll. Kan bara säga en sak, en sån underbar bil!
Så nu hoppas jag få se er alla på diverse träffar i vår/sommar, skall definitivt försöka ta mig till Knutstorp den 2 maj. Hade varit väldigt skoj att få prova att köra på bana.
Skall försöka få upp lite bilder så småningom när jag lärt mig hur det funkar....
/Daniel
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
- EXCEL,PATRIK.
- Forumveteran
Re: Äntligen - Lotus Elise 111R!
Stort grattis till dig och din bil. Ser fram emot att se din bil, både på bild och på riktigt.
Vore väldigt roligt om du kommer till banträffen på Knutstorp, det kommer troligen fler från Stockholm så du behöver inte köra ensam. Passa på att lära känna bilen på bästa sett, på bana med erfarna instruktörer.
Välkommen till ett glatt och små tokigt gäng.
Må gott
Patrik
Vore väldigt roligt om du kommer till banträffen på Knutstorp, det kommer troligen fler från Stockholm så du behöver inte köra ensam. Passa på att lära känna bilen på bästa sett, på bana med erfarna instruktörer.
Välkommen till ett glatt och små tokigt gäng.
Må gott
Patrik
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Grattis! Och hoppas registreringen går snabbt och smidigt!
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
Lotus Elise -97
Grattis till bilköpet, lite synd att du inte köpte en Speedster/VX220 kan jag tycka (som representant för Type 116 gänget...) 
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Tack allihopa!
Ja nu är det regbesiktningen som är nästa steg, men tycker det borde gå vägen. Som jag förstår det skall det räcka med att ställa om strålkastarna för högertrafik för att få igenom den.
Hur är det med odometern, måste den vara i kilometer vid regbesiktningen? Nu så visar den miles och jag skulle vilja ha den i kilometer i vilket fall som helst, någon som vet hur man går tillväga? Är det ett besök hos Wendels som krävs?
Ja nu är det regbesiktningen som är nästa steg, men tycker det borde gå vägen. Som jag förstår det skall det räcka med att ställa om strålkastarna för högertrafik för att få igenom den.
Hur är det med odometern, måste den vara i kilometer vid regbesiktningen? Nu så visar den miles och jag skulle vilja ha den i kilometer i vilket fall som helst, någon som vet hur man går tillväga? Är det ett besök hos Wendels som krävs?
Daniel Aspenberg
Daniel !
Grattis till bilköpet. Hoppas du blir lika nöjd med din Elise
som jag har vari med mina. Sen räknar jag med att få se
dig på Knutstorp den 2 maj ! Att ha en sådan bil som din
och ej låta den rasa ut på banan är ren kapitalförstöring !
Kan lova dig ett perfekt tillfälle att prova nya bilen, och
dig själv, under kontrollerade former på södra Sveriges
roligaste bana. Vänta inte för länge med att anmäla dig.
Det verkar som platserna kommer att gå åt fortare än
vanligt !
bästa hälsn
Lasse H
Grattis till bilköpet. Hoppas du blir lika nöjd med din Elise
som jag har vari med mina. Sen räknar jag med att få se
dig på Knutstorp den 2 maj ! Att ha en sådan bil som din
och ej låta den rasa ut på banan är ren kapitalförstöring !
Kan lova dig ett perfekt tillfälle att prova nya bilen, och
dig själv, under kontrollerade former på södra Sveriges
roligaste bana. Vänta inte för länge med att anmäla dig.
Det verkar som platserna kommer att gå åt fortare än
vanligt !
bästa hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Grattis !!!! 
På min s1 fick jag även skifta backljus och dimljus bak (dimljus måste vara i mitten eller till vänster). Det räckte att skifta glas och två kablar. Vet dock inte hur det ser ut på s2.silke wrote: Ja nu är det regbesiktningen som är nästa steg, men tycker det borde gå vägen. Som jag förstår det skall det räcka med att ställa om strålkastarna för högertrafik för att få igenom den.
Hur är det med odometern, måste den vara i kilometer vid regbesiktningen?
Odometern behöver vad jag vet inte ändras, min var och är den i miles och dom klagade inte på det. (har tyvärr ingen koll på om det går och hur man i sådant fall ändrar den)
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
Lotus Elise -97
GRATTIS TILL BILEN!
HÄR I STOCKHOLMSOMRÅDET KOMMER DET ATT VARA NÅGRA AKTIVITETER UNDER DEN VARMARE DELEN AV ÅRET, SOM DU ÄR MYCKET VÄLKOMMEN TILL.
DET KOMMER ATT ANNONSERAS BÅDE VIA WINNERS CHOICE OCH HEMSIDAN/FORUMET.
VÄLKOMMEN I GÄNGET
HÄR I STOCKHOLMSOMRÅDET KOMMER DET ATT VARA NÅGRA AKTIVITETER UNDER DEN VARMARE DELEN AV ÅRET, SOM DU ÄR MYCKET VÄLKOMMEN TILL.
VÄLKOMMEN I GÄNGET
STELLAN
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Grattis :)
Du behöver bara justera framljusen.
Du behöver bara justera framljusen.
Clas Heleander - Herrljunga
Skoj med även lokala aktiviteter, det ser jag fram emot!STELL wrote:GRATTIS TILL BILEN!![]()
HÄR I STOCKHOLMSOMRÅDET KOMMER DET ATT VARA NÅGRA AKTIVITETER UNDER DEN VARMARE DELEN AV ÅRET, SOM DU ÄR MYCKET VÄLKOMMEN TILL.![]()
VÄLKOMMEN I GÄNGET
På tal om Winners Choice så gick jag i mitten av januari med och blev medlem i klubben. Skulle då få någon sorts "introduktionspaket" med bland annat förra numret av WC och lite annat smått och gott. Har dock inte fått något sådant paket ännu, någon som vet när det kan tänkas vara på väg?
Daniel Aspenberg
Magnus, tack för ett mycket trevligt välkomstpaket. Har suttit hela kvällen och läst Winner's Choice och bläddrat genom medlemsmatrikeln! Kalendern är redan upphängd på väggen!
En stor eloge till alla er som är med och gör WC, inte dåligt av en såpass liten klubb att ha en så fin klubbtidning!
En stor eloge till alla er som är med och gör WC, inte dåligt av en såpass liten klubb att ha en så fin klubbtidning!
Daniel Aspenberg
Efter mycket om och men är äntligen bilen besiktad, försäkrad och påställd!
Likt blender här på forumet fick jag nedslag på hastighetsmätaren, började då den jobbiga och tidsödande processen (6-8 veckor) med att överklaga besiktningsbeslutet. Men lagom tills att jag fått en handläggare som skulle behandla mitt ärende så ringde besiktningsmannen upp. Han berättade då att de från nästa dag hade nya direktiv gällande hastighetsmätaren, de skulle nu inte ha några synpunkter ifall den visade både mph och km/h.
Så i fredags bar det av på nytt till registreringsbesiktningen och det gick finfint om det inte hade varit för lite datastrul hos Bilprovningen..
De lyckades inte beställa regnr elektroniskt utan blev tvungna att faxa beställningen.. Utan regnummer så blir det ingen kontrollbesiktning... Igår fick jag då äntligen regnumret och kontrollbesiktningen gick som smort idag! pju..
Nästa utmaning blev att försöka finna ett bra försäkringsalternativ, vilket heller inte var det lättaste. Det skiljde över 22,000kr på årsbasis mellan det dyraste och billigaste alternativet!!
Allt ordnade sig i grevens tid, ville ju inte missa Knutstorp på lördag!
Vi beger oss mot Skåne imorgon för ett besök hos Wendels på torsdag men även för att passa på och turista lite i Skåne! Förslag på vad vi skulle kunna hitta på mottages gärna!
Ses på Knutstorp på lördag, får hålla tummarna för att vädret håller i sig!
Likt blender här på forumet fick jag nedslag på hastighetsmätaren, började då den jobbiga och tidsödande processen (6-8 veckor) med att överklaga besiktningsbeslutet. Men lagom tills att jag fått en handläggare som skulle behandla mitt ärende så ringde besiktningsmannen upp. Han berättade då att de från nästa dag hade nya direktiv gällande hastighetsmätaren, de skulle nu inte ha några synpunkter ifall den visade både mph och km/h.
Så i fredags bar det av på nytt till registreringsbesiktningen och det gick finfint om det inte hade varit för lite datastrul hos Bilprovningen..
Nästa utmaning blev att försöka finna ett bra försäkringsalternativ, vilket heller inte var det lättaste. Det skiljde över 22,000kr på årsbasis mellan det dyraste och billigaste alternativet!!
Allt ordnade sig i grevens tid, ville ju inte missa Knutstorp på lördag!
Ses på Knutstorp på lördag, får hålla tummarna för att vädret håller i sig!
Daniel Aspenberg
Daniel !
Eftersom du reser hit med din sportbil och med flickvännen i
passagerarstolen (bilen är roligare att köra än att åka i !)
och du kommer att ha en heldag på banan den 2 maj så antar jag
att när du efterlyser saker att göra i Skåne så vill du helst göra/se
sådant som främst din flickvän är road av. Eller ?
Ett sätt att se Skåne är att besöka de många slotten. Ett annat
att resa runt på Österlen och göra strandhugg (om det nu heter
så när man kommer från landsidan ?) i några av de fina små fiskelägen
som är utspridda längs hela kusten. Själv föredrar jag den östra delen
av Skåne och kan väl betraktas som neutral, då jag bor lika långt/nära från
alla tre kustsidorna av landskapet. Passa på och inta lunch på något
av de talrika gästgivaregårdarna. Dessa finns ute på landsbygden och
mäter sig kulinariskt med de bästa restaurangerna i städerna.
Eller ett radikalt förslag: Parkera bilen på ett säkert ställe och ta
tåget över till Köpenhamn ! Staden som är den verkliga huvudstaden
i Skandinavien. Här finns massor att göra. Gör gärna ett besök på Lousiana.
Där finns alltid intressanta utställningar att beskåda. Man kan också bara
sitta ner på en uteservering i närheten av Ströget och njuta av en bajer
(handhållen så klart !) och ett par danska smörrebröd. Delikat. Men observera
att med den svaga svenska kronan är inget billigt i grannlandet.
Ha så trevligt !!
hälsn
Lasse H
Eftersom du reser hit med din sportbil och med flickvännen i
passagerarstolen (bilen är roligare att köra än att åka i !)
och du kommer att ha en heldag på banan den 2 maj så antar jag
att när du efterlyser saker att göra i Skåne så vill du helst göra/se
sådant som främst din flickvän är road av. Eller ?
Ett sätt att se Skåne är att besöka de många slotten. Ett annat
att resa runt på Österlen och göra strandhugg (om det nu heter
så när man kommer från landsidan ?) i några av de fina små fiskelägen
som är utspridda längs hela kusten. Själv föredrar jag den östra delen
av Skåne och kan väl betraktas som neutral, då jag bor lika långt/nära från
alla tre kustsidorna av landskapet. Passa på och inta lunch på något
av de talrika gästgivaregårdarna. Dessa finns ute på landsbygden och
mäter sig kulinariskt med de bästa restaurangerna i städerna.
Eller ett radikalt förslag: Parkera bilen på ett säkert ställe och ta
tåget över till Köpenhamn ! Staden som är den verkliga huvudstaden
i Skandinavien. Här finns massor att göra. Gör gärna ett besök på Lousiana.
Där finns alltid intressanta utställningar att beskåda. Man kan också bara
sitta ner på en uteservering i närheten av Ströget och njuta av en bajer
(handhållen så klart !) och ett par danska smörrebröd. Delikat. Men observera
att med den svaga svenska kronan är inget billigt i grannlandet.
Ha så trevligt !!
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
Lasse!
Bra med lite tips. Jag och min sambo skall också åka ner en dag i förväg och bila runt lite i Skånes landskap. (dock i Ådin då som sagt då Elisen lämnat in för tillfället)
Vi åkte en kort spontanrunda på ett par dagar förra året kring österlen etc. Är fantastiskt vackert. Hade otrolig tur med vädret med. Dock sprack det med att spontant kunna bo på lite vandrarhem då det var fullt nästan överallt. (tur att man kan utnyttja frinätter på en viss hotellkedja)
I år är siktet inställt på att göra en längre liknande resa på österlen med en nyrenoverad Elise och med bokad boende
Bra med lite tips. Jag och min sambo skall också åka ner en dag i förväg och bila runt lite i Skånes landskap. (dock i Ådin då som sagt då Elisen lämnat in för tillfället)
Vi åkte en kort spontanrunda på ett par dagar förra året kring österlen etc. Är fantastiskt vackert. Hade otrolig tur med vädret med. Dock sprack det med att spontant kunna bo på lite vandrarhem då det var fullt nästan överallt. (tur att man kan utnyttja frinätter på en viss hotellkedja)
I år är siktet inställt på att göra en längre liknande resa på österlen med en nyrenoverad Elise och med bokad boende
Peter Dalmyr
Elise S2 -01
Audi A4 2.0TDI Quattro -09
Elise S2 -01
Audi A4 2.0TDI Quattro -09