Vindrutebyte, Elise
Vindrutebyte, Elise
Hej,
Tänkte bara höra om någon hade erfarenhet av vindrutebyte på sin Elise? Brukar det gå snabbt för svenska glasfirmor att fixa hit en ruta?
mvh/Ragnar
Tänkte bara höra om någon hade erfarenhet av vindrutebyte på sin Elise? Brukar det gå snabbt för svenska glasfirmor att fixa hit en ruta?
mvh/Ragnar
Lotus Exige Cup 240 '06
Re: Vindrutebyte, Elise
Egentligen har jag ingen aning, men jag läste detta förut (och lyckades hitta det igen konstigt nog):
"Not all windscreen suppliers have the knowledge and technology to replace a broken screen so check that the company has experience of replacing the Elise screen before you allow them to start work."
http://www.elises.co.uk/components/s1/w ... index.html
Har också för mig att jag såg att en ruta inte var så dyr på eliseparts.
Har du råkat ut för vindrutekrasch eller är det byte p.g.a. för många stenskott?
"Not all windscreen suppliers have the knowledge and technology to replace a broken screen so check that the company has experience of replacing the Elise screen before you allow them to start work."
http://www.elises.co.uk/components/s1/w ... index.html
Har också för mig att jag såg att en ruta inte var så dyr på eliseparts.
Har du råkat ut för vindrutekrasch eller är det byte p.g.a. för många stenskott?
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
Lotus Elise -97
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Alltid lite speciellt att byta vindruta i en bil utan tak, det kräver att glasmästarna är noggranna & ser till så att rutan "står på gummi distanser" så att dom små vridningarna i fönster ramen inte tas upp av glaset.
Fick min ruta bytt 2 ggr på 2 veckor när jag köpte min porsche boxster, 1:a gången så gjorde dom fel å rutan sprack efter ett par dagar, se till att få garanti.

Fick min ruta bytt 2 ggr på 2 veckor när jag köpte min porsche boxster, 1:a gången så gjorde dom fel å rutan sprack efter ett par dagar, se till att få garanti.
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Eftersom jag under året kört Elisen 3000 mil, under alla möjliga väderlag, har rutan tagit en del stryk. Några stenskott från E4:an växte ut till sprickor. Inget jag stör mig så vidare värst på, men imorse klagade SBP på det när jag besiktigade så jag får väl ta och byta.
Får ta och höra med någon lokal glasmästare och försöka bedömma om de verkar klara av det. Är vad jag förstått lite tight mot front-clam:en också....
mvh/Ragnar
Får ta och höra med någon lokal glasmästare och försöka bedömma om de verkar klara av det. Är vad jag förstått lite tight mot front-clam:en också....
mvh/Ragnar
Lotus Exige Cup 240 '06
- Nillet
- Forumadministratör
En som inte hänger här längre har bytt på sin Elise, tror inte att han har den kvar.
Två grejer kom jag direkt att tänka på från det vindrutebytet.
Se till så att glasmästaren sätter backspegelfästet samma som original (excentriskt).
Se även till att han fäster backpegelfästet med svart lim.
Två grejer kom jag direkt att tänka på från det vindrutebytet.
Se till så att glasmästaren sätter backspegelfästet samma som original (excentriskt).
Se även till att han fäster backpegelfästet med svart lim.
Jag har bytt vindruta på min för rätt många år sedan. Såvitt jag kommer ihåg så klarade glasmästaren det utan problem. Fick dock åka tillbaka och få backspegeln ditlimmad en andra gång eftersom fästet lossnade första gången.
Kom ihåg att en glasmästare inte har koll på alla Elise-varianter så man måste själv specificera väldigt noga vad det är för ruta som de ska beställa hem.
Kom ihåg att en glasmästare inte har koll på alla Elise-varianter så man måste själv specificera väldigt noga vad det är för ruta som de ska beställa hem.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
I verkstadshandboken står det att man skall plocka bort "front clamb shell" men det måste väl vara fel?
En Speedsterkollega som väntat på ny framruta i många veckor nu, så börja inte leta samma vecka som du tänkt åka på semester med bilen...
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Jo, liten statusuppgradering....
Bilen uppvisad i förra veckan, så ruta beställdes. Lämnade in den igår. Gamla rutan gick fint att få ur, men för att kunna få i den nya behövde clamen lättas lite på. Det ville inte glasgubbarna göra själva, iom att de var rädda att skada glasfibret. Ser jag som ett plus... bra de inte bara river på. Så jag var förbi imorse och lossade clamen åt dom. Nu ringde de dock och sa att rutan tydligen var till en S2:a. Då dessa rutor har en pålimmad plastlist så passar dom inte på S1:orna. Går visserligen och chansa genom att helt enkelt demontera listen, men jag bad dom vänta till på måndag då dom tydligen skulle kunna få hem en listfri ruta tills dess....
Vi får väl se hur det går... tur jag inte behöver bilen i helgen.
mvh/Ragnar
Bilen uppvisad i förra veckan, så ruta beställdes. Lämnade in den igår. Gamla rutan gick fint att få ur, men för att kunna få i den nya behövde clamen lättas lite på. Det ville inte glasgubbarna göra själva, iom att de var rädda att skada glasfibret. Ser jag som ett plus... bra de inte bara river på. Så jag var förbi imorse och lossade clamen åt dom. Nu ringde de dock och sa att rutan tydligen var till en S2:a. Då dessa rutor har en pålimmad plastlist så passar dom inte på S1:orna. Går visserligen och chansa genom att helt enkelt demontera listen, men jag bad dom vänta till på måndag då dom tydligen skulle kunna få hem en listfri ruta tills dess....
Vi får väl se hur det går... tur jag inte behöver bilen i helgen.
mvh/Ragnar
Lotus Exige Cup 240 '06
Sådär, rutan monterad liksom div. plastdetaljer. Både jag och bilen ser bra ut (phun intended...), och den senare av oss är dessutom befriad på 3200kr. Så går det när man ha procentuell självrisk... 
Lotus Exige Cup 240 '06
Kostade rutbytet mer än 9000kr?
Min självrisk är 35% på glas eller minst 1000kr.
/Erik Olsson
SÅLD: Elise 111S -03
SÅLD: Elise 111S -03
Jo, min självrisk är också på 35%. Tydligen.eon wrote:Kostade rutbytet mer än 9000kr?![]()
Vill minnas de sa att rutan kostade styva 5000kr ("dubbelt så dyr som till en 9-5:a"), och sen var den planerade arbetstiden ungefär dubbelt så lång som på en vanlig bil. Faktisk arbetstid blev väl troligen ännu längre, trots att jag var där och skruvade. Iof delvis orsakades det väl av att de beställde fel ruta.... vet inte hur de räknar då.
Lotus Exige Cup 240 '06
5000 är ändå inte så farligt för en ruta :) jag vet att vissa bilar har rutor som kostar 8000 eller mer.
procentuell självrisk är rätt dumt tycker jag. lite fuling grej som försäkringsbolagen kör med.
byten av bilrutor ger en bra och stadig inkomst till glas-firman därför dom flesta försöker hålla på med det.
har för mig det är 2000 kr rent rakt ner i fickan för glasfirman per ruta.. (Carglas byter en ruta på 40 minuter MAX om jag inte minns fel)
procentuell självrisk är rätt dumt tycker jag. lite fuling grej som försäkringsbolagen kör med.
byten av bilrutor ger en bra och stadig inkomst till glas-firman därför dom flesta försöker hålla på med det.
har för mig det är 2000 kr rent rakt ner i fickan för glasfirman per ruta.. (Carglas byter en ruta på 40 minuter MAX om jag inte minns fel)
Polerar och fotograferar.
RUTAN TILL MIN EXCEL , SOM JAG BYTTE FÖR NÅGOT ÅR SEDAN. DEN KOSTADE DÅ 10,000:- EX MONTERING 
STELLAN
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
en framruta till en volvo personbuss dubbeldäck kostar 89 000 + moms ;)
Polerar och fotograferar.