Olje läck mellan motor o växellåda!

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
roger
Användare

Olje läck mellan motor o växellåda!

Post by roger »

Har en Turbo Esprit 87a som läcker olja i packningen troligen vid ingående axel i lådan. Frågan är går det att ta ur lådan med motorn i eller ska jag lyfta ur motorn och då samtidigt passa på och byta kamrem? Om jag måste lyfta motorn, tips om hur jag fäster lyft blocket samt tacksam för alla andra tips i samband med detta.

Roger Moor
Roger Moore
Lasse
Forumveteran

Re: Olje läck mellan motor o växellåda!

Post by Lasse »

Hej 007 :-D

Enklast är att lyfta ur lådan och lämna kvar motorn i bilen. Kamremmen går att byta med motorn kvar i bilen. Det är inte värt det extra arbetet att plocka ur motorn också.

Använd verkstadskran (typ Biltema) och ett bra lyftband. Bandet får löpa i två öglor, en framför och en bakom drivaxlarna.

Du är välkommen att höra av dig om du behöver mer detaljerade råd. Har gjort denna operationen ett antal gånger på både nyare och äldre Espriter. Skicka gärna i så fall PM med telefonnummer...

Mvh/ Lasse  :wave:
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
roger
Användare

Re: Olje läck mellan motor o växellåda!

Post by roger »

Tack för tipset, efter mycket skruvande o trixande med lådan så gick det kanon och felet var p-boxen så nu får vi hoppas att han är torr.
Hälsar Roger Moor.
Roger Moore
Post Reply