Exige Import. england

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
mortil
Stamgäst

Re: Exige Import. england

Post by mortil »

tomi wrote:
mortil wrote:
tomi wrote:Hej

Har själv importerat en elise s2 tidigare, Upptäckte att man har ganska dålig sikt i vissa typer av rondeller mm. Problemet borde vara större i exgien eftersom man inte har en bakruta.
det spelar inte mig så stor roll . jag är van högerstyrda Japanbilar med på tok för stora vingar för att man ska kunna utnyttja bakrutan . så den biten är inte bättre :) den kommer mestadels användas till bana ändå .

det stämmer, dock så saknar du sikt snett bakåt och i döda vinklen,

förutom det och oväsnet i bilen så finns det inga nackdelar
De är jag beredd att leva med:) . Vad
Är det för papper man måste fixa för att kunna köpa bilen och få den reggad här i sverige. Är väl en del papper i england. Men hur går den proceduren till?
Polerar och fotograferar.
tomi
Stamgäst

Post by tomi »

det spelar inte mig så stor roll . jag är van högerstyrda Japanbilar med på tok för stora vingar för att man ska kunna utnyttja bakrutan . så den biten är inte bättre :) den kommer mestadels användas till bana ändå .[/quote]

det stämmer, dock så saknar du sikt snett bakåt och i döda vinklen,

förutom det och oväsnet i bilen så finns det inga nackdelar[/quote]
De är jag beredd att leva med:) . Vad
Är det för papper man måste fixa för att kunna köpa bilen och få den reggad här i sverige. Är väl en del papper i england. Men hur går den proceduren till?[/quote]

Det enda papper som behövs i england är v5 pappret, (reggpapper) där skriver man in export i en del som sedan skickas in till dvla i england. Det man även bör göra är en hpi kontroll, kostar ca 250kr per bil, då får man fram om bilen har krediter, stulen, varit med i nån olycka, bytt färg, vem som är ägaren mm, Vissa som säljer bilar har hpi clear, fast jag skulle ändå gjort det själv.

Sen är det frågan hur man gör med försäkringen, jag tecknade en trafikförsäkring via länsförsäkringar på chassi nummer.

Sen är det kontant betalning som gäller och pundsedlar har högst 50 som valör, så det blir en stor sedelbunte.

Ska du åka via tunneln så boka biljetter i förväg, betydligt billigare
Lotus Elise s1 med Exige K24/k20 hybrid
Lotus Elise S1 K24
Mini Clubman S

Tomislav Kozul
mortil
Stamgäst

Post by mortil »

Det enda papper som behövs i england är v5 pappret, (reggpapper) där skriver man in export i en del som sedan skickas in till dvla i england. Det man även bör göra är en hpi kontroll, kostar ca 250kr per bil, då får man fram om bilen har krediter, stulen, varit med i nån olycka, bytt färg, vem som är ägaren mm, Vissa som säljer bilar har hpi clear, fast jag skulle ändå gjort det själv.

Sen är det frågan hur man gör med försäkringen, jag tecknade en trafikförsäkring via länsförsäkringar på chassi nummer.

Sen är det kontant betalning som gäller och pundsedlar har högst 50 som valör, så det blir en stor sedelbunte.

Ska du åka via tunneln så boka biljetter i förväg, betydligt billigare[/quote]

ok och hur gör man en sån HPI kontroll till ?

jo de blir ju en bunt med sedlar . va ja vet så är det väl billigast att växla pengar här i sverige och ta med sig än att växla i england?
är det några problem att ta med sig så mycke pengar på flyget ?
tomi
Stamgäst

Post by tomi »

Hej

kolla fordonen på http://www.hpicheck.com/newfrontend/

man betalar med visitkort.

Är man 2st så får man dela upp pengarna, vet inte om gränsen går vid 100 eller 120tkr per person. Kolla med forex,

Skulle regga in min Elise S1 idag och fick inte igenom den, besiktningen krävde certifikat för bullernivå, tyckte det lät konstigt men är bilen helbilsgodkännd så måste jag ha certefikatet, har mailat över till lotus får se vad jag får för svar.
Lotus Elise S1 K24
Mini Clubman S

Tomislav Kozul
mortil
Stamgäst

Post by mortil »

kolla fordonen på http://www.hpicheck.com/newfrontend/

man betalar med visitkort.

Är man 2st så får man dela upp pengarna, vet inte om gränsen går vid 100 eller 120tkr per person. Kolla med forex,

Skulle regga in min Elise S1 idag och fick inte igenom den, besiktningen krävde certifikat för bullernivå, tyckte det lät konstigt men är bilen helbilsgodkännd så måste jag ha certefikatet, har mailat över till lotus får se vad jag får för svar.
ok . du får gärna hålla mig uppdaterad på den punkten .
förvisso skulle jag om nu besiktingen godkänner det fixa papper på bullernivån då jag brukar hålla i den punkten på bla, swe rally
eon
Forumberoende

Post by eon »

Låter helt fel. Före helbilsgodkänd typning av bilarna så behövdes det diverse intyg för det ena och det andra vid import.
Nu när bilen är helbilsgodkänd så behöver man inga intyg alls förutom bilen registreringsbevis från det aktuella landet.
Dock så tillåter helbilsgodkännandet inte att man ändrar något på bilen, för då är det inte samma bil som godkändes.

Kanske har din bil ett sportavgassystem som bilprovningen inte gillade och genomskådade som eftermarknad. Då måste du montera dit original för registreringsbesiktningen.
/Erik Olsson
SÅLD: Elise 111S -03
eon
Forumberoende

Post by eon »

eon wrote:

Låter helt fel. Före helbilsgodkänd typning av bilarna så behövdes det diverse intyg för det ena och det andra vid import.
Nu när bilen är helbilsgodkänd så behöver man inga intyg alls förutom bilens registreringsbevis från det aktuella landet.
Dock så tillåter helbilsgodkännandet inte att man ändrar något på bilen, för då är det inte samma bil som godkändes.

Kanske har din bil ett sportavgassystem som bilprovningen inte gillade och genomskådade som eftermarknad. Då måste du montera dit original för registreringsbesiktningen. Alternativt bevisa med intyg att det är lika tyst som original.
henko
Stamgäst

Post by henko »

eon wrote:Låter helt fel. Före helbilsgodkänd typning av bilarna så behövdes det diverse intyg för det ena och det andra vid import.
Nu när bilen är helbilsgodkänd så behöver man inga intyg alls förutom bilen registreringsbevis från det aktuella landet.

Kanske har din bil ett sportavgassystem som bilprovningen inte gillade och genomskådade som eftermarknad. Då måste du montera dit original för registreringsbesiktningen.
Nya regler sen 22/9. Alla helbilsgodkända importer måste ha ett CoC. Vet ej om Lotus lämnar ut det, bara att kolla med dem och hoppas på det bästa. Alternativt om inte Lotus gör det är att beställa ett dyrt från DEKRA.

Är också sugen på en Exige från UK så skriv gärna vad Lotus svarar ang intyget...

Mvh
Henrik Fick
Lotus "ReVerie" Exige -04
tomi
Stamgäst

Post by tomi »

Hej

Fick mail av lotus med buller nivå coc.

Dock så skrev dom till min förra bil så jag fick maila om nya papper.

Har även sagt åt dom att i fortsättningen så kommer detta intyget krävas för alla som importerar bil till sverige.
Lotus Elise S1 K24
Mini Clubman S

Tomislav Kozul
Clas
Stamgäst

Post by Clas »

Jag behövde bara det engelska registreringsbeviset vid min regbesiktning, eller rättare sagt så behövde killarna på vägverket som gör ursprungskontrollen detta, jag behövde inte visa upp några extra papper i själva regbesiktningen.. detta var i början på sommaren, bilen var då helt orginal, förutom att flänsen till andra avgaspipan alltid var öppen.. några dagar efter åkte larinisystemet samt ett hurricane induction system på.. jag gjorde även en vanlig besiktning i slutet av sommaren med både hurricane och larini systemet på utan problem, det brukar inte vara några problem med sportsystem så länge man har katten kvar. :steer:
Clas Heleander - Herrljunga
tomi
Stamgäst

Post by tomi »

Idag blev bilen godkännd på besiktningen, ordnade fram papper via lotus men det visade sig att vägverket hade ändrat sig och tagit bort reglen för coc på bullernivå. Folk hade ringt och klagat som fan och dom gav med sig, Kravet varade bara i 2 veckor.

Så nu behöver man inte tänka på det när man importerar bil.
Lotus Elise S1 K24
Mini Clubman S

Tomislav Kozul
mortil
Stamgäst

Post by mortil »

tomi wrote:Idag blev bilen godkännd på besiktningen, ordnade fram papper via lotus men det visade sig att vägverket hade ändrat sig och tagit bort reglen för coc på bullernivå. Folk hade ringt och klagat som fan och dom gav med sig, Kravet varade bara i 2 veckor.

Så nu behöver man inte tänka på det när man importerar bil.

WOOHOOO.. :D gott.

frågan är. har någon nån vettig lösning på hur man får hem en exige från england nu under vintern ?
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

mortil wrote:
frågan är. har någon nån vettig lösning på hur man får hem en exige från england nu under vintern ?
Flyg dit, köp bil, KÖR hem..
:steer:

Det är ju körningen som är hela syftet med en lotus så hemresan blir garanterat en upplevelse & ett bra tillfälle att lära känna bilen.
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
mortil
Stamgäst

Post by mortil »

Rickard wrote:
mortil wrote:
Flyg dit, köp bil, KÖR hem..
:steer:

Det är ju körningen som är hela syftet med en lotus så hemresan blir garanterat en upplevelse & ett bra tillfälle att lära känna bilen.
jo jag vill köra hem . men nu under vintern kan det ju bli lite halt även neröver väl ? MEN om det inte är de så lita på att de blir KÖRA :D
STELL
Svårt Lotus-beroende

Post by STELL »

LÄS OM PATRIK NILSSONS ERFARENHETAV INKÖP VINTERTID I TIDIGARE WINNERS CHOICE. :shock: :(
SJÄLV KÖPTE JAG MIN BIL PÅ VALENTINE I GÖTEBORG, OCH TOG MIG HEM HYGLIGT ENKELT TILL STOCKHOLM.
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Post Reply