Alternativer til Elise

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
trondhb
Forumberoende

Alternativer til Elise

Post by trondhb »

Kanskje ikke det rette forumet å poste dette på men jeg tar sjansen...

Har fundert litt på å bytte min Elise (S2 Race Tech, 2001) i noe annet til våren. Kort sagt kunne jeg tenkt meg en bil med litt mer komfort som egner seg litt bedre til "hverdagskjøring", og gjerne hele året rundt om mulig. Men da helst uten at det går for mye på bekostning av kjøreegenskaper/kjøreglede og helst har jeg lyst på en cab også.

Ut ifra disse kriteriene er dette noe av det jeg har tenkt på;

Honda S2000
Fantastisk VTEC-motor, uslåelig driftssikkerhet. Litt tam utseendemessig, ikke noe spesielt i "normale" turtallsområder (?)

Mazda MX-5 (siste eller nest siste modell)
Morsom å kjøre og uslåelig driftssikkerhet, men kanskje litt for mye "frisørbil" ?

Porsche Boxster (helst 2.7-liter)
Fin motor og lyd, men hva med driftssikkerheten og dele- og servicekostnadene ?

BMW Z4 (minst 2.5-liter)
Samme kommentar som Boxster.

Toyota MR-2 (siste modell)
Samme kommentar som MX-5.

Og til slutt outsideren: 2005/2006 Elise fra USA :-D
Tilfredsstiller de fleste av mine kriterier med unntak av året-rundt-egenskaper. Omtrent like heftig motor som S2000 men bedre kjøreegenskaper og mye råere utseende. Definitivt det alternativet som er mest spennende, selv om jeg må kjøre et gammelt "vrak" på vinterstid (pr. i dag en 86-modell Ford Sierra...).

Noen synspunkter på hva jeg burde satse på ? Kom gjerne med andre alternativer også.
Trond Håvard Bjørgum
2010 BMW sDrive23i (2013-)
2002 Honda S2000 (2009-2013)
2001 Lotus Elise S2 Race Tech (2005-2009)
Per-Ola
Forumberoende

Post by Per-Ola »

Hej Trond,

jag ägde en Lotus Elan M100 -91 under två år. Den får alltid högsta betyg vad gäller driftssäkerhet (japansk drivlina). Jämfört med Elise är den mycket komfortabel (tjocka stoppade säten, servo, ac mm). Trots det är den mycket sportig och inspirerande att köra. Visst, den börjar bli gammal, byggår 1989-1992 samt 1993-1994. Men jag tror att den skulle vara ett mycket bra alternativ till ovanstående bilar. Det enda man skall se upp med är att cabben är frisk. Det skall vara den dyraste delen att byta på bilen (ca SEK 30.000:-).

Om du har frågor om Elan M100 är det bara att höra av sig.

Hälsar

Per-Ola
0370-134 42
F d Ordförande i Lotus Car Club of Sweden
Kör för tillfället familjelastbil med bra drag och maffigt motorljud
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

jag har haft min boxster året runt och rullat lite över 4000mil nu. Inte ett ända fel har det varit på den förutom vindavvisaren som skallrat som byttes på garanti. Kvaliten är tipp topp (där är det den nya som jag har) Skall du satsa på boxster satsa på S varianten.
Service kostar inte mycket mer än en BMW/Audi.

Annars är 111R en av de roligaste bilarna jag kör men att den varje dag hade jag inte orkat med.
Mikael, Fisker Karma
trondhb
Forumberoende

Post by trondhb »

Tenker litt på en MX-5 Roadster Coupé med nedfellbart ståltak om dagen. Helst i 2.0 liters Sport-utgave med 160 hk.

Ellers er nok Honda S2000 det mest aktuelle alternativet.
Trond Håvard Bjørgum
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Trond !

Om jag är rätt informerad är det nerfällbara taket till nya Miatan
ej av metall utan av glasfiber. Fast det är ganska tungt i alla
fall. Tror att du skulle bli besviken på prestandan efter att ha vant
dig vid din Elise. Ett alternativ till att byta bort Elisen är att
behålla den och istället komplettera med en bruksbil. Gärna en lite
roligare som ex vis Impreza. Utmärkt vinterbil !
Och så har du kvar en av de roligaste sommarbilar man kan tänka
sig för rimliga pengar.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
trondhb
Forumberoende

Post by trondhb »

Det kunne kanskje vært en mulighet men det blir nok en del dyrere enn å bytte Elisen og klare seg med 1 bil og jeg tror nok ikke det er aktuelt. Samtidig kan det være greit å selge Elisen før den har gått altfor langt (akkurat passert 40.000 km nå). Kommer sannsynligvis til å få nesten det samme igjen for den som jeg betalte for 2 1/2 år siden så det er en økonomisk vurdering oppe i dette også.

Om det blir en cab så heller jeg nok mot enten S2000 eller MX-5. Jeg er inneforstått med at kjøreegenskapene ikke vil bli helt det samme som Elise men samtidig er det en del andre egenskaper med disse bilene som gjør dem attraktive til mitt bruk, bl.a. at de kan brukes hele året og er litt lettere å leve med i det daglige. Men jeg har også vurdert en sportslig bil med tak, og da bl.a. såpass forskjellige biler som Mazda RX-8, Toyota Celica T-Sport og Mini Cooper S. Foreløpig er det ganske åpent hvilken bil og til hvilken pris det blir.

Når det er sagt er jeg enig i at som bil nummer 2 er det vanskelig å finne noe bedre enn en Elise til en noenlunde overkommelig pris.

MX-5 Roadster Coupe veier forresten ca. 1.190 kg, 36 kilo mer enn med softtop. Fant en test i Automobil mot S2000 der MX-5 faktisk vant p.g.a. blant annet bedre chassis, bedre girkasse og bedre balanse. Rett og slett morsommere å kjøre totalt sett. Ellers er jo også forrige generasjonen MX-5 attraktiv til en god del rimeligere pris, jeg husker bl.a. en lekker vinrød spesialmodell med beige skinninteriør fra Rosersberg for noen år siden. Hardtop er jo også et alternativ.
Trond Håvard Bjørgum
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Trond !

Lycka till i jakten efter en ny, rolig bruksbil. Jag hade nog själv
föredragit att ha hardtop + ragtop till en Miata än
den fällbara toppen. För mig är viktskillnaden för stor. Men jag
är väl alldeles för impregnerad av Lotustänkandet ?
S2000 är en fantastiskt fin bil. Underbar motor. Tyvärr är väl
köregenskaperna inte de allra bästa. Framför allt de tidigaste
årsmodellerna var mycket lösa i bakvagnen och överstyrde
alltför mycket. Ingen vinterbil ! Men de senare modellerna sägs
vara bättre i det avseendet. Om man sedan står ut med en så
extremt högvarvig motor för vardagskörning är ju en fråga.
Instrumentbrädan faller ju inte heller alla i smaken.
Du har ju också Toyota MR2, senaste typen, som kan vara värd
att titta på. Fast det är en liten bil med ännu sämre stuvningsutrymmen
än en Elise ! Fast om du ska ha en rolig, snabb, praktisk bil för
året-runt-körning och för eventuella kontinentala utflykter med
flickvännen och normalt med bagage så håller jag definitivt med
Micke; inget slår en Boxster !!

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
trondhb
Forumberoende

Post by trondhb »

Er enig i synspunktene på S2000. Uslåelig motor men resten av bilen følger kanskje ikke helt opp. Det var vel i og for seg Automobils konklusjon også. VTEC-systemet er vel heller ikke bare enkelt å utnytte fullt ut under "vanlig" kjøring.

Det må snart være et tosiftret antall personer som har anbefalt meg en Boxster nå... Minimum en med 2.7-liters motoren og aller helst en S (3.2?) høres det ut som. Men hva med driftskostnadene (deler, servicer etc.) ?

MR-2 er som du sier omtrent like upraktisk som Elisen, så den er neppe aktuell. Da er MX-5 i en eller annen form mer aktuelt. Kanskje kan et fint eksemplar av forrige generasjonen i en eller annen spesialmodell og med hardtop være noe å tenke på. Da snakker vi nok om ca. halve prisen i forhold til en S2000 (og en Boxster S...) her i Norge. Men ikke det mest spennende valget, det må vel sies.

Om det ikke skulle bli en cab så har jeg litt sansen for Mazda RX-8 også... Eller kanskje til og med en Mini Cooper S.

Vi får se, har ihvertfall en lang vinter til å tenke på saken ennå :-D
Trond Håvard Bjørgum
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

det beror nog på hur ny boxster du tänkt köpa, annars är det inte mycket dyrare än en bmw, audi att serva.
Mikael, Fisker Karma
trondhb
Forumberoende

Post by trondhb »

Det heller litt mot Boxster nå... Noen som vet om det er noen forskjell på de som selges i USA sammenlignet med de som selges i Europa ? Ser ut som det kan være en god del å spare på innkjøpsprisen i forhold til f.eks. Tyskland. Noe som taler for og i mot å hente en bil over Atlanteren ?

Fant f.eks. denne som ser rimelig strøken ut. Har 2.7-literen (228 HK) som jeg har blitt anbefalt og er 5-6 år nyere enn flertallet som er til salgs her til Norge som er 97-98-modeller 2.5. Veldig fin fargekombinasjon også etter min mening, syns sølv og svart skinn som mange har blir for kjedelig.

Ser det er manuell kasse på denne, hvordan ser dere på det i forhold til Tiptronic ? Tenker da både på kjøreopplevelse og evt. problemer (kostnader).

Faktisk ikke så alt for ille forsikringspremie heller til å være Porsche, jeg kommer ut på ca. 12.000 kr i året (30 år, 70% bonus, 20.000 km). Det er ikke stort mer enn jeg betaler for Elisen i dag.
Trond Håvard Bjørgum
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

Jag vet inte hur det är i norge men i sverige åker man på 25% moms och tull för att hämta från USA. Kanske skiljer avggassystemet lite men jag är ej säker på de gamla boxstrarna.

Vill du ha en sportbil skall du ha den manuella, tiptronic är ju inte riktigt samma känsla precis.
Annars finns det två porscheforum i sverig du kan få mycket hjälp av, skicka ett pm till mig ifall du inte har adressen.

satsa minst på 2.7 liter.
Mikael, Fisker Karma
Finn
Forumveteran

Post by Finn »

...eller behåll den du har. Mer unikt tycker jag i alla fall. :-D
Stefan_A
Moderator

Post by Stefan_A »

Några saker att tänka på med USA-bilarna, iallafall om man tar in dem till Sverige: röda blinkers bak gillas inte av Bilprovningen så du får byta till europeiska bakljus (på min Mustang byggde vi om bakljusen så att hållarna för backljus användes som blinkers med orange lampor), hastighetsmötaren är i miles, om den inte även har km på skalan måste du märka upp den med km alternativt byta till en europeisk mätare, diverse "vinterutrustning" brukar saknas på USA-bilarna om man nu avser att köra den året om (t ex stolsvärme, elruta bak, strålkastarrengöring). Kan vara läge att titta efter bilar i Kanada också, de har km/h på mätaren och av förklarliga skäl är de ofta vinterutrustade också.

Frakten över Atlanten är inget problem, tog 3 veckor och kostade ca 10.000 i våras när svärföräldrarna plockade hem sin senaste leksak (skeppades från Newark till Göteborg). Dock är det dyrt att transportera bilar inom USA verkar det som, det slutade med att de flög över själva och körde bilen till hamnen. Biltransport från Minneapolis till Newark skulle annars landa på drygt 30.000(!).
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

Som LCCS medlemmar ska vi ju värna om intresset för Lotus och då borde det vara förbjudet att i denna tråd nämna alternativ till Elise som inte är Lotusbilar :znaika:
Lotus Elise -97
trondhb
Forumberoende

Post by trondhb »

Ved import til Norge må det uansett betales importavgifter, moms o.s.v. så om bilen kommer fra USA eller Tyskland har ingen betydning såvidt jeg vet.

Forresten går 2005/2006-modeller Eliser for rundt $30.000 kr i USA nå... Det skulle bli omtrent samme pris som eksempelvis en noen år eldre Boxster eller en S2000. Rundt 350.000 NOK, av dette utgjør avgifter til staten ca. 190.000 kr... Innerst inne er det som tidligere nevnt dette som er det mest fristende alternativet, men da må jeg altså kjøre noe annet på vinteren. Helt enig i at en Elise er mye mer unik enn alle de andre "alternativene", og med Toyota-motoren blir det jo en enda råere sportsbil. Ingen lett avgjørelse dette...
Trond Håvard Bjørgum
Post Reply