Kopplingen på min Lotus Elite från 1980 är stenhård, vilket jag tycker förtar en del av körglädjen. Finns det något bra sätt som man kan modifiera den på så att den går lättare? Kanske kan man förlänga kopplingsarmen eller bygga om till hydraulisk koppling (den är vajerstyrd nu)? Har inte Esprit hydraulisk koppling, man kanske kan använda delar från en sådan?
/Rikard
Elite-koppling
Nu har jag tagit loss vajern och det verkar inte vara något fel på den, utan den glider lätt i höljet. Däremot är den väldigt lång, över 2 meter. Den går från övre vänstra delen av torpedväggen, runt motorn och till höger sida av växellådan. Ska den vara dragen så, jag har bara sett bilder på högerstyrda bilar (min är lhd) och de har mycket kortare vajer? Det sitter ju också ett litet hjul ovanför kopplingspedalen som avlastar vajern, men det verkar inte vara något fel där heller. Vad kan annars vara fel?
/Rikard
/Rikard
Hej Rikard!Rikard wrote: Vad kan annars vara fel?
/Rikard
Din bil är italiensk! Dvs den är en av de fem sista Eliterna som togs in fabriksnya till Sverige, vintern 81/82, 2 st blå, 1 vit, 1 i silver, och 1 i guld
De skulle ha levererats till Italien hösten 1979 men importören kunde inte betala och bilarna blev stående i Lotusfabriken. Hösten 1981 ”upptäcktes” de av Wendels som tog in dom hit. Samtliga sena S1:or var utrustade med frontspoiler från S2.2. Avsedda för Italien så var dessa av någon anledning dessutom utrustade med bakre stötfångare från S2.2 och bakljus från Lotus Europa.
Din bil var redan från ”upptäckten” avsedd för Henning W privat och inte som demo-bil. 2.2-liters-motorn sattes in av honom 1983, det galvade chassiet måste ha monterats långt senare.
Kopplingsvajern skall gå i en lång mjuk cirkel runt hela motorn, så att inga skarpa böjar finns på den. Sannolikt finns trögheten då längre in i kopplings-mekanismen. Jag vet inte vad det kan vara för fel men det finns en hel del att läsa om Elitens kopplingar och vajrar i följande forum: http://groups.yahoo.com/group/lotus4seaters se tex meddelanden 1531-1535 mm om smörjning så kan du nog få lite ideer om vad som ev kan göras.
Lösningen kan väl också bero på om S1-ans växellåda finns kvar eller om den har bytts ut mot S2.2-ans låda och koppling under årens lopp.
Hälsningar!
Hans Carlsson, Lotus Elite 1980
Tack för informationen Hans!
Det förklarar en hel del av det som jag tyckt varit lite konstigt med bilen
Jag har pratat med Morgan på Bennets idag och han var inne på samma linje som du att det är något fel inne i kopplingen. Motor och låda är renoverade av en firma i Östersund 1998, så jag kanske ska ta kontakt med dem och fråga om de vet vad de monterat för koppling. Det beror ju på om de har beställt koppling efter motornr., chassinr. eller typ av växellåda (jag är inte riktigt säker på vad det är för låda men det skulle Morgan ta reda på, jag gav tillverkningsnr. till honom). Det finns iaf. lite olika typer av kopplingar med olika hårdhet. För att byta koppling verkar det dock som om man måste lyfta ur motorn och det känns ju inte så kul att börja mitt Lotus-ägande med
Men det ordnar sig nog, är det din bil som är Guld-Eliten (den verkar ha en annan sorts bakre stötfångare än min)?
/Rikard
Det förklarar en hel del av det som jag tyckt varit lite konstigt med bilen
Jag har pratat med Morgan på Bennets idag och han var inne på samma linje som du att det är något fel inne i kopplingen. Motor och låda är renoverade av en firma i Östersund 1998, så jag kanske ska ta kontakt med dem och fråga om de vet vad de monterat för koppling. Det beror ju på om de har beställt koppling efter motornr., chassinr. eller typ av växellåda (jag är inte riktigt säker på vad det är för låda men det skulle Morgan ta reda på, jag gav tillverkningsnr. till honom). Det finns iaf. lite olika typer av kopplingar med olika hårdhet. För att byta koppling verkar det dock som om man måste lyfta ur motorn och det känns ju inte så kul att börja mitt Lotus-ägande med
Men det ordnar sig nog, är det din bil som är Guld-Eliten (den verkar ha en annan sorts bakre stötfångare än min)?
/Rikard
Kopplingen är fixad!
Inför ett ev. motorlyft så tyckte jag att det var bäst att eliminera andra tänkbara felkällor, så jag smorde vajern och allt annat i mekanismen ordentligt och drog om vajern i en så mjuk böj som möjligt. Och det fungerade faktiskt, kopplingen blev mycket lättare
Tack för tipsen!
/Rikard
Inför ett ev. motorlyft så tyckte jag att det var bäst att eliminera andra tänkbara felkällor, så jag smorde vajern och allt annat i mekanismen ordentligt och drog om vajern i en så mjuk böj som möjligt. Och det fungerade faktiskt, kopplingen blev mycket lättare
Tack för tipsen!
/Rikard
Jodå, den är min! Av de italienska eliterna togs fyra st in under 1981. I början på 1982 erbjöds Wendels ytterligare en i guldmet av Lotusfabriken, den hade då en vanlig S1-stötfångare monterad. Enligt HW så var dock alla fem italienska, och han brukar ha rätt.Rikard wrote: är det din bil som är Guld-Eliten (den verkar ha en annan sorts bakre stötfångare än min)?
Nånstans har jag ett par foton på din bil tagna -83 – vi får väl se om jag kan hitta dom också.
Bra att det löste sig med kopplingen såpass lättvindigt.
Hans Carlsson, Lotus Elite 1980