När de tog bort framfutan minskade marktrycket fram i hög fart, enligt det jag läste på nätet blev den väldigt svår att styra över 100 mph. Då ballastades
Lägre markfrigång och splitter hade varit en bättre lösning.
Riktigt riktigt cool, påminner lite om Renault Spider.DJ wrote:Hoppsan!![]()
Var visst inte först med min idé...
Lotus själva hade tydligen gjort det redan 1996...Lotus Elise Sprint concept car, hette den tydligen.
Det hade jag ingen aning om!![]()
Tycker den ser rätt mysig ut! På med en splitter fram och en vinge bak, bara, fetare hjul och lägre markfrigång.
Håller med dig, vänster armbåge är inget problem. Man sitter väldigt lågt i denna bil. När jag åkte med i 2-eleven på Hethel, så kändes som den låga sittställningen var ett större problem än kromad arbåge.Lasse H wrote:Niklas !
1. aerodynamiken är troligen bättre i en bil utan framruta än en med.
2. Som du själv skrev gäller det ej bilar som konstruerats som roadsters.
3. Det är svårt att få vänster armbåge utanför bilen i en 2-Eleven. Caterham-elbow är mest förekommande hos förare av Seven !
hälsn
Lasse H
Det är lite konstigt hur en X-bow (uttalas visst crossbow) kan väga så pass mycket när den är byggd av så pass mycket kolfiber. Den har visst en vikt på ca 700 kgLasse H wrote:Ska bli mycket intressant att läsa den första jämförande testen mellan
KTM X-Bow och Lotus 2-Eleven ! Då menar jag lite mer seriös test än de som Top Gear brukar prestera.
Autocar var närmast lyriska över 2-Eleven. Gick direkt upp på deras förstaplats över Track Stars i Roadtest top five. Detta före 911 GT3 RS (997), Caterham R400, Exige S samt Ariel Atom Supercharged.
Den testen finns i Autocar 6 june 2007. Skulle också vara kul att se 2-Eleven i en annan färg än den ganska förfärliga tre-nyansvarianten som förseriebilarna målas i.
hälsn
Lasse H
Vi tillverkar ingenting själva, det gör indusrin åt oss. Vi ser till att driva utvecklingen framåt och spendera ESA-ländernas skattepengar tillbaks till deras rymdindustri.Lasse H wrote:Så när man behöver någon kolfiberpryl så är det bara att beställa av dig ?![]()
hälsn
Lasse H

När får du ditt exemplar ?kotten wrote:Hittade två 2-Eleven bilder precis från min Englandsresa
Jag hade en köpare på min bil först, men han backade för han hade bestämt sig istället för en X-bow. Vad jag vet så finns det minst två stycken i Sverige som står uppskrivna på intresselistan för en X-bowDJ wrote:Då blir du person nummer två som jag vet står i kö på en X-bow??kotten wrote:Det blir inget, den är alldeles för dyr tycker jag. 100k mindre så kanske man kan fundera på saken.
![]()
Tyvärr menar jag inte att jag skulle vara den första.