Ramfråga

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
TinoCarrasco
Stamgäst

Ramfråga

Post by TinoCarrasco »

Är det samma ram på en Elite/Eclat som en Excel? om inte är den kompatibel så att man ändå kan byta den utan att svetsa om the works?
Har någon bytt ramen på en Elite/ Eclat? är det ett major job eller är det "bara" att lyfta av karossen från ramen?
Mvh
Tino
Stefan L
Stamgäst

Post by Stefan L »

Hej Tino
Det är mycket som skiljer Elit/Eclat och Excel åt, hela drivlinan och framförallt upphängningen därbak.
Har man verkstadsmanual och Lotus "parts list" så verkar det inte vara något komplicerat jobb att utföra, fast skulle nog rekommendera att skaffa en Excel istället så får du en galvad ram och en drivlina som håller.
Hälsar
Stefan
TinoCarrasco
Stamgäst

Post by TinoCarrasco »

Gillar Excelen men tycker tidiga Elite Ecalt har renare linjer som jag gillar mer, men insett att 70 talets rostskydd är = obefintligt.
Kan man köpa nya/renoverade ramar i GB?
Tino
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

Hej Tino,

Det finns de som har monterat Elite och Eclat karosser på Excelramar, men Excelen har en annan bakvagn som gör att man måste kapa i karossen under baksätet och plasta om den delen för att det ska passa.

Annars finns det nya och renoverade ramar i originalmodell att köpa, både som galvaniserade eller ugnslackerade. Spyder i England säljer även ramar med uppgraderade hjulupphängningar och bromsar (www.spydercars.co.uk). Spyder sålde tidigare faktiskt även ramar som var modifierade för Rover V8, Jaguar XJ bakvagn och bättre fjädring och bromsar. Så det mesta finns, det är bara en fråga om pengar...
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej Tino.
Roligt att träffa dig igen, så att du gillade min nya Excel. Det gör jag med :-D
Som den redan har skrivits så är det möjligt att byta ram på från en Elite till en Excel.
Men det är mycket jobb och tar väldigt stor platts. Skulle tro att det tar dubbelt så lång tid som tänkt efter som det troligen dyker upp oväntade brister som man vill fixa på bilen. nu när den ändå är ramlyft.
Att ramlyta är inget enkelt raktframjobb och kräver minst ett tomt dubbelgarrage.

Sen kan det bli problem med besikningen eftersom bilens identitet är ramnummret och själva ramen.

Ett gott råd.
Köp den bästa och finast Excel som du har råd med, då får du njuta av bilen och körglädjen, och om/när något ska fixas eller byggas om så känns det lättare eftersom man redan vet hur roligt det är att köra bilen :steer:

Må gott
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
TinoCarrasco
Stamgäst

Post by TinoCarrasco »

Tack Patrik!
Gillade din bil extremt mycket! Mycket vacker vagn och klart en inspiration!
Jag söker en praktical classic men har lutat mig enormt mot Porsche 924 som jag är väldigt förtjust i men blev nykär när jag såg din bil!
Vill ha en 4 sitsig sport bil som jag kan köra i tjänsten och brukas som kombinerad entusiast/långfärdsbil. Vet att det inte är praktiskt eller smart men jag tänker extrem vårda bilen och bruka den som den ska så det blir att satsa på den finaste bilen jag hittar inom rimliga summor.
Tino
STELL
Svårt Lotus-beroende

Post by STELL »

HEJ TINO!
FÖRDELEN MED EXCELEN ÄR ATT DU HAR MER TAKUTRYMME BAK(PGA ANNAN LÖSNING AV BAKVAGNEN) OCH STÖRRE BAGAGEUTRYMME,ÄN PÅ ELITE/ECLAT. OCH ÄVEN MODERNARE OCH DRIFTSÄKRARE TEKNIK PGA TOYOTA DELAR.
ÄVEN OM JAG SOM DU GILLAR LINJERNA FRÅN SPECIELLT ELITEN.
LYCKA TILL MED DITT VAL. :hack:
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Stefan L
Stamgäst

Post by Stefan L »

Framförallt driftsäker, min har gjort 18.000 mil med normal service, enda större jobbet som gjorts på henne är en renovering av botten på maskin vid 15.000 mil.
Still going strong, fast jag börjat uppdatera henne med en massa godis nu. :-D
TinoCarrasco
Stamgäst

Post by TinoCarrasco »

Ahhh we like candy!
 :hyper:
Gäller bara hitta en fin bil nu hade lite otur förra gången men det har jag svalt nu, skulle vilja prova Lotus igen!
Tino
Post Reply