John - Europa twin scroll special
John - Europa twin scroll special
Hej!
På begäran i en urspårad tråd i säljforumet kommer här en presentation om John:
Jag blev lotusägare för drygt två år sedan efter att ha köpt "liket" från solvalla biltorg som diskuterades på detta forum. Hade precis börjat jobba och som obelagd konsult surfas en hel del på blocket. Fann denna lotus i stockholm och då jag skulle besöka vänner där kan man alltid passa på att titta...
Bilen var fin i lacken då den var nylackerad. Där slutar fördelarna. Inredningen var solkig och oanvändar, motorn gick ojämnt, bromsarna tog knappt, koppling och gas kärvade och växellänkaget var som att köra näven i en tombola och få chans på ett kilo kaffe. Givetvis blev det affär.
Vintern ägnades åt allmän genomgång samt nytillverkning av inredning. Inredning syddes i svart skinn och grön alcantara. Den gröna inredning till den knallgula bilen gav projektnamnet John (Deere)..
John rullade ganska mycket under sommaren och var en trevlig upplevelse men det kändes inte så sportigt bakom gaspedalen. Operation motorbyte inleddes och den ett år gamla texten nedan beskriver hur tankarna gick:
På begäran i en urspårad tråd i säljforumet kommer här en presentation om John:
Jag blev lotusägare för drygt två år sedan efter att ha köpt "liket" från solvalla biltorg som diskuterades på detta forum. Hade precis börjat jobba och som obelagd konsult surfas en hel del på blocket. Fann denna lotus i stockholm och då jag skulle besöka vänner där kan man alltid passa på att titta...
Bilen var fin i lacken då den var nylackerad. Där slutar fördelarna. Inredningen var solkig och oanvändar, motorn gick ojämnt, bromsarna tog knappt, koppling och gas kärvade och växellänkaget var som att köra näven i en tombola och få chans på ett kilo kaffe. Givetvis blev det affär.
Vintern ägnades åt allmän genomgång samt nytillverkning av inredning. Inredning syddes i svart skinn och grön alcantara. Den gröna inredning till den knallgula bilen gav projektnamnet John (Deere)..
John rullade ganska mycket under sommaren och var en trevlig upplevelse men det kändes inte så sportigt bakom gaspedalen. Operation motorbyte inleddes och den ett år gamla texten nedan beskriver hur tankarna gick:
.......Målet var att byta drivlina till någonting med omkring dubbla effekten utan något större vikttillägg. De första tankarna gick åt Honda Civic Vtec 1.6 på 160 hk men upptäckten att de snurrar åt "fel" håll gav avskräckande vibbar. Tankarna svävade vidare mot motorcykelmotor men efter att ha sett en video med en gsxr1000 konverterad Smart insågs att detta koncept också har brister. Sekvensiell låda är önskvärt men den tätstegade lådan ger en bil som antingen har svårt att komma iväg från stillastående eller som blir extremt surrig i motorvägsfart. Kopplingens slitage och kapacitet ifrågasattes också. Fokus lades även på lågvarvsmoment då den lätta bilen är en blysläde jämnfört med en motorcykel. Överladdning började överläggas. Detta var otänkbart i grundutförandet då en rapp sugfyra med fin respons skulle utföra jobbet. Valet var således lika öppenbart som
komplext: en turbomatad BMW Radfyra på 1000 eller 1100 kubik skulle resas upp (cylindrarna ligger vågrätt i cykel) och giftas ihop med en femväxlad Audilåda..
Utförande:
K100 och K1100 motorerna är snarlika så länge man pratar om 16v-motorerna.
Topplocken är identiska och endast borrningen skiljer sig. Motorn ligger längsmonterad i cykel och då vevaxeln sitter längs till höger på motorn (sett i cykel), har BMW satt en mellanaxel "under" motorn, mer centrat i cykeln. På detta sätt kan en 180mm torrkoppling monteras och tröghetskrafterna, som vill vicka cykeln, motverkas. Mellanaxeln är kuggdriven med en utväxlin 1:1 och omvandlar vevaxelns motursrotation till medursdito. Ramen på En Lotus Europa ser ut som ett Y där motorn monteras i klykan. Motorn kan således inte ligga ner utan måste resas upp för att inrymmas. Med detta kommer en rad bieffekter. Den utgående axeln placeras i bilens centrumlinje och i höjd sådant att drivpaketet hamnar vågrätt och växellådans utgående medbringare centrerar med hjulnaven. Cylindrarna kommer då att hamna till höger om utgående axel (sett i bil) och vevaxeln hamnar betydligt lägre än utgående axel. Cylinderplaceringen motverkar delvis förarens vikt till vänster i bilen och den låga vevaxeln ger paketet låg tyngdpunkt. Översta punkten på motorn ligger mindre än 700mm ovanför marknivå och vevaxeln ligger drygt 100 mm ovanför bilen golv.
Detta medför dock att motorn måste utrustas med torrsumpssystem och en modifierad HD (harley, inte heavy duty...) monterades direkt på vevaxelns framända. Motorcykeltrimmare i USA finner kapaciteten i kopplingen begränsad i överladdade BMW cyklar och därför tillverkades en egen variant av tvåskivig 180mm koppling av div delar från orginalkopplingen och en kopplingssats från Fiat UNO (micro hade rea...). Lamellerna monteras på centrum tillhörande audiväxellådan, vars hus bearbetas och svetsas ihop med bultplanet från BMW-lådan. Orginal satt hjullupphängningen, bla genom drivaxlarna, fäst i växellådan. detta gör att hjulupphängningen rör sig med motorn, något som sällan ger fördelar. Iom ombyggnationen byggs en aluboxram runt växellådan, bara fäst i ramen, som hjulupphängningen kan monteras i.
Turbokonvertering:
Enklare motorsimuleringar gjordes i GT-power. Geometrin mättes upp för hand och kamaxlarna mättes genom att mäta ventillyft kontra camgrader.
Osäkerheter är dock stora i flödesdata genom toppen, förbränningsmodeller och motorfriktioner, Uppskattningar av dessa data gjordes genom att vänsterhandens finger fuktades och hölls upp i luften samtidigt som högerhanden avlossade skott från höften. Simuleringarna kan därför på sin höjd användas som vägledning till turbomatchning samtidigt som förhoppningar om att kunna optimera kamaxelfasningar släcks. Då respons är nyckelord i detta projektet gick grenröret mot en ytterst kort design för att vinna i pulsuppladdning. Det extrem korta grenröret leder även till att det blir kort väg för pulserna att vandra från en cylinder till en annan. På en fyrcylindrig motor är avgasventiler från två cylindrar ibland öppna samtidigt. Om varvtalet är tillräckligt lågt i förhållande till runnersarnas längd kan den starka blow-down-pulsen (som uppträder då högtrycket i cylindern propagerar när ventilen öppnar) hinna nå en annan cylinders ventiler innan dessa stänger. detta kan generera stora mängder avgaser i fäskgasen, något som simuleringarna styrkte. Valet föll då mot twinscroll turbin som sitter på vissa av volvos fyrcylindriga motorer. På dessa har turbinen två inlopp varpå man kopplar 1 och 4 cylinder till ena och 2 och 3 till andra då dessa ligger längst ifrån varandra förbränningsmässigt. På detta sättet är kan pulserna inte nå cylindern vars avgasventil är öppna samtidigt och restgasfenomenen eliminerasreduceras.
komplext: en turbomatad BMW Radfyra på 1000 eller 1100 kubik skulle resas upp (cylindrarna ligger vågrätt i cykel) och giftas ihop med en femväxlad Audilåda..
Utförande:
K100 och K1100 motorerna är snarlika så länge man pratar om 16v-motorerna.
Topplocken är identiska och endast borrningen skiljer sig. Motorn ligger längsmonterad i cykel och då vevaxeln sitter längs till höger på motorn (sett i cykel), har BMW satt en mellanaxel "under" motorn, mer centrat i cykeln. På detta sätt kan en 180mm torrkoppling monteras och tröghetskrafterna, som vill vicka cykeln, motverkas. Mellanaxeln är kuggdriven med en utväxlin 1:1 och omvandlar vevaxelns motursrotation till medursdito. Ramen på En Lotus Europa ser ut som ett Y där motorn monteras i klykan. Motorn kan således inte ligga ner utan måste resas upp för att inrymmas. Med detta kommer en rad bieffekter. Den utgående axeln placeras i bilens centrumlinje och i höjd sådant att drivpaketet hamnar vågrätt och växellådans utgående medbringare centrerar med hjulnaven. Cylindrarna kommer då att hamna till höger om utgående axel (sett i bil) och vevaxeln hamnar betydligt lägre än utgående axel. Cylinderplaceringen motverkar delvis förarens vikt till vänster i bilen och den låga vevaxeln ger paketet låg tyngdpunkt. Översta punkten på motorn ligger mindre än 700mm ovanför marknivå och vevaxeln ligger drygt 100 mm ovanför bilen golv.
Detta medför dock att motorn måste utrustas med torrsumpssystem och en modifierad HD (harley, inte heavy duty...) monterades direkt på vevaxelns framända. Motorcykeltrimmare i USA finner kapaciteten i kopplingen begränsad i överladdade BMW cyklar och därför tillverkades en egen variant av tvåskivig 180mm koppling av div delar från orginalkopplingen och en kopplingssats från Fiat UNO (micro hade rea...). Lamellerna monteras på centrum tillhörande audiväxellådan, vars hus bearbetas och svetsas ihop med bultplanet från BMW-lådan. Orginal satt hjullupphängningen, bla genom drivaxlarna, fäst i växellådan. detta gör att hjulupphängningen rör sig med motorn, något som sällan ger fördelar. Iom ombyggnationen byggs en aluboxram runt växellådan, bara fäst i ramen, som hjulupphängningen kan monteras i.
Turbokonvertering:
Enklare motorsimuleringar gjordes i GT-power. Geometrin mättes upp för hand och kamaxlarna mättes genom att mäta ventillyft kontra camgrader.
Osäkerheter är dock stora i flödesdata genom toppen, förbränningsmodeller och motorfriktioner, Uppskattningar av dessa data gjordes genom att vänsterhandens finger fuktades och hölls upp i luften samtidigt som högerhanden avlossade skott från höften. Simuleringarna kan därför på sin höjd användas som vägledning till turbomatchning samtidigt som förhoppningar om att kunna optimera kamaxelfasningar släcks. Då respons är nyckelord i detta projektet gick grenröret mot en ytterst kort design för att vinna i pulsuppladdning. Det extrem korta grenröret leder även till att det blir kort väg för pulserna att vandra från en cylinder till en annan. På en fyrcylindrig motor är avgasventiler från två cylindrar ibland öppna samtidigt. Om varvtalet är tillräckligt lågt i förhållande till runnersarnas längd kan den starka blow-down-pulsen (som uppträder då högtrycket i cylindern propagerar när ventilen öppnar) hinna nå en annan cylinders ventiler innan dessa stänger. detta kan generera stora mängder avgaser i fäskgasen, något som simuleringarna styrkte. Valet föll då mot twinscroll turbin som sitter på vissa av volvos fyrcylindriga motorer. På dessa har turbinen två inlopp varpå man kopplar 1 och 4 cylinder till ena och 2 och 3 till andra då dessa ligger längst ifrån varandra förbränningsmässigt. På detta sättet är kan pulserna inte nå cylindern vars avgasventil är öppna samtidigt och restgasfenomenen eliminerasreduceras.
Lite bilder:

"man kan ju alltid åka förbi och bara titta..."

Som bilen (och jag) ser ut idag

Inpassning av motor

Provmontering tillsammans med växellåda

Plenumbygge med fuel rail för extra spridare i trattarna. På så sätt kan jga ha små spridare på orginalpositionen för god tomgång/låglast

Resultatet

Annan vy

"man kan ju alltid åka förbi och bara titta..."

Som bilen (och jag) ser ut idag

Inpassning av motor

Provmontering tillsammans med växellåda

Plenumbygge med fuel rail för extra spridare i trattarna. På så sätt kan jga ha små spridare på orginalpositionen för god tomgång/låglast

Resultatet

Annan vy
Bågen satt i när jag köpte bilen bilen. Gjorde med lösa delar att fixeras med sprintar i muffar. Jag svetsade den istället.

Dålig bild men visar utförandet. Någon som kan härleda den?
Jag borrade om naven och pressade i nya gängade stosar så nu är det 4x100 som gäller
Bilen rullade i somras även om den kom ut sent i juli då det tog längre tid att färdigställa än planerat..... att man aldrig lär sig..
Jag avslutade säsongen med at styggköra tills något gick sönder för att kunna bygga om under vintern. Det var kopplingen som rasade.
I övrigt funkar konceptet fint. Har väl bara omkring 130hk men ljudet vid 9000rpm är inte fy skam.....
Andreas

Dålig bild men visar utförandet. Någon som kan härleda den?
Jag borrade om naven och pressade i nya gängade stosar så nu är det 4x100 som gäller
Bilen rullade i somras även om den kom ut sent i juli då det tog längre tid att färdigställa än planerat..... att man aldrig lär sig..
Jag avslutade säsongen med at styggköra tills något gick sönder för att kunna bygga om under vintern. Det var kopplingen som rasade.
I övrigt funkar konceptet fint. Har väl bara omkring 130hk men ljudet vid 9000rpm är inte fy skam.....
Andreas
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
- Posts: 1189
- Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
- Location: Jönköping.
- Contact:
.
Kul projekt !!!
Lite nyfiken på hur du gör vid besiktning med den motorn ?

Kul projekt !!!
Lite nyfiken på hur du gör vid besiktning med den motorn ?
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
-
peter milton
- Forumveteran
- Posts: 380
- Joined: Wed 27 Jul, 2005 21:58
- Location: Karlskrona
Jag har, fram tills nu, jobbat två år med motorutveckling......på 13 liters dieslar, kan väl inte säga att kunskapen är direkt överförbar... Nu är det kompositutveckling som gäller.
Jag ska försöka vara mer aktiv på banträffar nästa år. I år begränsades banträffarna till en deltävling i SVKG:s sprint. Glappkontakt i en batteripol brände en diod i megasqurirten. Ridå..
Jag ska försöka vara mer aktiv på banträffar nästa år. I år begränsades banträffarna till en deltävling i SVKG:s sprint. Glappkontakt i en batteripol brände en diod i megasqurirten. Ridå..
-
peter milton
- Forumveteran
- Posts: 380
- Joined: Wed 27 Jul, 2005 21:58
- Location: Karlskrona
Mycket intressant ! Även om det tekniskt är långt bortom min fattningsförmåga.
Beträffande din ambition att vara mer aktiv på banträffar -07 så kan du ju börja med att lägga in en bokning i almanackan för den 26 maj. Då kommer (med största sannolikhet) LCCS att ha en Track-day på Sturup Raceway. Kommer mer om detta i kommande nummer av Winners Choice.
hälsn
Lasse H
Beträffande din ambition att vara mer aktiv på banträffar -07 så kan du ju börja med att lägga in en bokning i almanackan för den 26 maj. Då kommer (med största sannolikhet) LCCS att ha en Track-day på Sturup Raceway. Kommer mer om detta i kommande nummer av Winners Choice.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !