Europa Turbo, forts från säljes..

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
Pär
Användare

Europa Turbo, forts från säljes..

Post by Pär »

Är lite nyfiken vad du har i bilen nu och hur har du gått tillväga?
Har själv en R16 konverterad till inprutning med turbo
Europa Turbo
paaasen
Användare

Post by paaasen »

Gissningstävling om vad motorn kommer ifrån. Rätt svar vinner en beskrivning om vad som är gjort..

Image
DJ
Moderator

Post by DJ »

Oj, vad fränt!!

R1 motor?

Nästa gissning blir hajabusa osv...

Daniel
Lotuslös :(
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Trimmad Viper ?
:-D

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Det sitter en turbo på sidan, och ser ut som en MC maskin. ser ut att bli en snabb sak.

Må gott
Patrik
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
paaasen
Användare

Post by paaasen »

Ni börjar närma er (då menar jag inte Viperspåret....)

Lägger till en ny vy för att underlätta(?)
Image

Vy från gaveln visar den ganska udda konstruktionen
Image
DJ
Moderator

Post by DJ »

Ja, jag misstänkte kedjedrift eller nåt till växellådan, eftersom motorn satt åt sidan.

Växlar du med MC-lådan sekventiellt och använder bil-lådan som backväxel?

Daniel
paaasen
Användare

Post by paaasen »

Motorn är en BMW K100 RS, 1000cc och 16 ventiler. Ger 100 hästar orginal och varvar 9000rpm. I cykeln ligger cylindrarna ner med vevaxeln till höger och de fyra burkarna pekandes åt vänster. Från vevaxelngår kraften via en kuggväxel till en mellanaxel (den man ser kopplingen sitta på i bilden ovan). Jag reste hela paketet så att toppen sitter uppåt på vanligt vis för att få in motorn i "klykan". Uppresningen ger att vevaxeln hamnar så nära golvet som möjligt med utgående axeln ligger på human växellådshöjd. installationen kräver dock torrsump. BMW-motorn är byggd på "bilmanér" men torrkoppling och separat växellåda. Sekvensiellt hade varit kul men jag prioriterar humana växellägen. En hojlåda är så tät att att man antingen har problem att komma iväg eller varvar 5000rpm på högsta växeln i 100 km/h...
Lådan är en fempetad audilåda från framhjulsdriven A4 och då kopplingen bara är 180mm gjorde jag den tvåskivig för högre kapacitet.
Turbon är från Volvo S/V40 2,0T med dubbelt turbininlopp. På så sätt kan jag ha minimal grenrörsvolym och längd utan att äventyra medhörning då blow down pulser hinner träffa en annan cylinders avgasventil när den är på väg att stänga. Funkar riktigt bra, börjar ladda vid 2000rpm och har fullt ladd vid 3000 rpm. Intercooler är Porsche 944 som passar bra i öppningen bak. Hela drivlinepaketet är 15 kilo lättare än orginal.

Bilen gick med orginalkomp (11:1) och sänkt orginaltändning, 0,4 bar i ladd utan problem i sommar. I vinter ska Megasquirten även få sköta tändningen så jag kan ställa den fritt. Jag har även fått tag i en 1100 motor (identisk förutom borr och kammar) som ska ner i vinter (nothing beats cubic inches....). Med E85 hoppas jag (trots högt komp) nå omkring 170-180 hk. En kat införskaffades även från Rejsa-gruppköpet så kupén inte stinker HC och för miljön.

Även ska kopplingen lagas, inget fel på kapaciteten, bara på styrkan i de svetsade delarna... Skönt att då kunna utbrista: "jag har gjort den själv..."

Andreas
DJ
Moderator

Post by DJ »

. :up:

HELRÄTT!

Bra jobbat!

Hur ser drivaxlarna ut numera?
Det ser ut som om du har inre CV-joints, hur har du byggt övre bärarmar, jag ser dem inte.

Vad har du för växel-mekanism? Wire?

Daniel
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Mycket intressant & mycket imponerande konstruktion.

Men jag föreslår att du skapar en ny tråd i en annan del av forumet & berättar lite mer om din bil !!!

Tror inte jag är ensam om att vara mycket nyfiken på din bil !!!

:beer:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Andreas !

....och så den typiska Lotus-frågan :"Vad väger motorn ?"

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Ball installation, hmm köra E85 har jag faktikst inte tänkt på till min, kanske kan vara intressant.
Min mölla del två är fortfarande i delar.. :-(
Det är en orginal turbo från en fuego turbo, skall ge 132hk orginal, dock siktar jag på ca 200hk när den skall på plats till sommaren..
Hoppas vi syns på banorna någostans i landet..

LyckaTill!

:steer:
joakim
SE highwing
paaasen
Användare

Post by paaasen »

Jag reviderar... jag siktar numer på ca: 210 hk....
Joakim, är det möjligtvis du som sålde en Alfa V6 i delar för en klase år sedan? I så fall är du del av orsaken att jag skaffade europa. Jag hade länge gillat dem men när jag såg din förstod jag hur låg och fräcka de är..

Jag ska köra på E85 för att kunna få upp effekten trots mina 11 i komp. Jag har även gått på en liten turbo så jag frestar nog på bitarna i allmänhet om jag ska över 200-strecket..

Inre knutarna (CV) är från Audin och jag har svetsat ihop stumpar från audiaxlarna med orginal axlarna. I CV knutarna får jag längdfriheten så jag kan köra med övre bärarm. Både övre och undre bärarmen sitter i aluboxlådan som omringar lådan. Tittar man i nedre högra hörnet på första bilden ser man övre länkarm

Växellänkaget består av två push-pull-wirar (reglagewire för båt, förvånansvärt billigt), samt en orgie i länkhuvuden och vippor...

Jag vägde paketet innan jag satte i det och det landade på 120 pannor. Då saknades IC men i övrigt ganska komplett. Motsvarande orginalpaket vägde in på 135. Jag tror motorn ligger på omkring 60 kilo, har nog lite nuffror någonstans.

Ska försöka ta mig samman och lägga upp en ny tråd..

Kul att ni gillar bygget, nog för att orginalspisen är fransk men jag var rädd att bli lychad för att slänga i något icke engelskt........

Andreas
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Hej,

Det stämmer, blev det något av alfa V6an eller?? :-)
Vi måste väl se till att slå ihop våra påsar ihop framåt sommaren, det skall bli kul och se vad du har åstadkommit.

:steer:
joakim
SE highwing
paaasen
Användare

Post by paaasen »

Nu rullar den igen med "big block", 1100cc! Den större motorns kammar matchar betydligt bättre med turbon, nu drar den fint från 2000 rpm då den börjar bygga laddtryck och jag har fullt vid omkring 3000rpm och håller i sig fint till 9000! Kat är också monterad och jag läser stolt 0,0 på besiktningspapprets CO-kolumn.
Image
Jag har även fått gett mig ut på SVKG:s sprint på parkbanan ett par vändor. Tillhör de långsammare, mest pga av skräpet bakom ratten tror jag även om jag gärna vill skylla på gamla stötdämpare, dåliga bromsar och ojusterat chassi. Kul är det iaf och europan är otroligt lättkörd på denna typ av bana
Image

Hur går det för dig joakim, får du ihop det?

/Andreas
Lotus Europa S1 -68
Post Reply