Baklysen Elise/Exige...

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
User avatar
SupraMkIII
Användare
Posts: 11
Joined: Tue 07 Nov, 2006 11:51
Location: Örsundsbro
Contact:

Baklysen Elise/Exige...

Post by SupraMkIII »

Tjipp,

Tänkte höra lite om baklysena på senaste modellen av Elise/Exige.
Har funderingar på att använda dessa lysen till ett litet projekt (om jag kan hitta någon som kan photoshoppa lite så man får ett hum om utseendet)...

- Vet någon hur stor diametern är på lysena?

- Är det LED eller vanliga lampor?
Om det är LED, kan man köra dom direkt på 12V?

- Vad kostar dom (ungefär)?

M.v.h.
Tommy
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Post by Nillet »

Vet inget om dem men de går att köpa på Moto-Concept.de.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
SupraMkIII
Användare
Posts: 11
Joined: Tue 07 Nov, 2006 11:51
Location: Örsundsbro
Contact:

Post by SupraMkIII »

Tackar för svaret!

Ska maila dom, så kanske de kan svara på vilken diameter de har...

M.v.h.
Tommy
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne

Post by Lasse H »

Och jag kan svara på fråga på fråga två och bekräfta att de
är LED. Ingår i ändringarna till my -06 på Exige och Elise.
Finns på bilar som byggdes i tidigt i somras.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
SupraMkIII
Användare
Posts: 11
Joined: Tue 07 Nov, 2006 11:51
Location: Örsundsbro
Contact:

Post by SupraMkIII »

Tackar!

Vad jag förstod på länken som Nillet skickade, så passar de nya LED-lyktorna att byta rakt av mot de gamla...
...m.a.o. så sitter all elektronik som behövs i lyktorna.

Men det borde även betyda att det är samma diameter som baklyktorna på de äldre Elise'rna...
...någon som vet eller kan mäta (behöver inte vara på millimetern rätt)?

//Tommy
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne

Post by Lasse H »

Tommy !

Jag har nu mätt mina baklyktor. Mätt med skjutmått, men precisionen får du nog räkna med är +/- 1 mm, eftersom lamporna delvis är infällda i karossen och jag ej riktigt kommer åt med mätvertyget.
Hur som helst får jag ytterdiametern till att vara 120 mm.

Hoppas nu bara att du ej kommer till att göra något "Max Power" med
Lotuslamporna på din Supra !! :-D

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
SupraMkIII
Användare
Posts: 11
Joined: Tue 07 Nov, 2006 11:51
Location: Örsundsbro
Contact:

Post by SupraMkIII »

Supertack Lasse!

"Max Power"??

Jag har kikat runt lite på nätet om alternativ till baklysen på Supran (har en MkIII), och inte hittat några bra alternativ (tyvärr)...
Dock tycker jag att de jag frågat om, ser otroligt bra ut, men runda på Supran vet jag inte (har sett mer och mindre bra försök på detta).
De flesta som "moddat" sina lysen, har bara monterat en kåpa med runda hål i över originallysena (eller plastfilm, eller lackat).
Några har lackat originallamporna i samma kulör som bilen, och sedan tagit hål och monterat runda lampor i originallysena (vilket inte alls ser bra ut!).

120 mm är kanske i minsta laget...
...ska hem och måtta lite får jag se! :-D

Tankarna jag har, är lite åt Nissan Skyline-hållet.
Kommer inte ihåg vilken generation på modellen, men någon har baklysen med två runda (ett stort och ett lite mindre) på varje sida.

Den som lever får se vart det tar vägen! :lol:

//Tommy
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Post by Nillet »

Såg på SELOC att det finns fler LED-lampor hos www.moto-build.com
Image
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
SupraMkIII
Användare
Posts: 11
Joined: Tue 07 Nov, 2006 11:51
Location: Örsundsbro
Contact:

Post by SupraMkIII »

Tackar och bockar för informationen!

Mitt projekt har legat vilande sedan i våras, men jag hoppas komma igång snart igen...
Håller på att sätta upp nya hyllor i garaget, så jag kan stuva undan lite av det som åker ur bilen. :-D
Allt i kupén åkte ur i vintras, så det behövs lite plats... :lol:

//Tommy
Opel Speedster 2.2 Kompressor -03
Post Reply