Karosserireparasjon Elise :(

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
z-motor
Stamgäst

Post by z-motor »

DJ wrote:
z-motor wrote:
DJ wrote:Fár du behálla din original-clam?

Den är ju bara lite skadad, sá den gár nog att sälja och fá ut lite pengar för.

Hur tänker Ni ?
Inte undra på att försäkringspremierna drar iväg till orimliga nivåer, skall det kosta 500 00 att laga denna bil
och desutom tror Ni att Ni skall få behålla bakdelen och sälja den.
:shock:
Vad säger du?

Han har köpt en försäkring för att fá bilen áterställd i sána här tillfällen. Och det är precis det som sker.
Hans gamla clam duger inte för ändamálet utan byts.
Inget konstigt.

Försäkringsbolaget har nog inget intresse av att försöka kränga en defekt clam för nágra tusenlappar, det kostar nog mer i administration än vad de kan tjäna. Det är annorlunda för en privatperson.

Mánga defekta bildelar slängs pá verkstäderna, troligtvis även denna clam.
Den duger inte till att reparera försäkringsskador, men skulle alla gánger duga som reservdel till en räserbil.

Och vad skulle det vara för fel att frága om man fár behálla den?? Blir det dyrare av frágan?
De kan ju säga NEJ om de inte samtycker!

Det är väl bättre att den hamnar i garaget hos en entusiast, istället för i en container. Och om han dessutom kan tjäna pengar pá det sá är det väl bara bra?
Självklart och Då blir försäkringspremierna därefter "oxo"
Tommy
070-3704085
DJ
Moderator

Post by DJ »

z-motor wrote: Självklart och Då blir försäkringspremierna därefter "oxo"
:kopf: Förstár fortfarande inte hur du menar. Varför det skulle bli dyrare försäkringar för att hans trasiga clam áteranvänds istället för att hamna i sopförbränningen.

"Over and out"

Daniel
Lotuslös :(
trondhb
Forumberoende

Post by trondhb »

Om ikke annet kunne det jo vært morsomt å hatt en clamshell fra en Lotus Elise stående i garasjen :-D Er vel bedre enn at det skrotes ihvertfall. I og med at det knapt finnes 15-20 Elise S2 i Norge pr. i dag og bare et fåtall brukes vel til banekjøring har jeg vanskelig å se for meg at forsikringsselskapet skulle ville ta vare på dette.
Trond Håvard Bjørgum
2010 BMW sDrive23i (2013-)
2002 Honda S2000 (2009-2013)
2001 Lotus Elise S2 Race Tech (2005-2009)
trondhb
Forumberoende

Post by trondhb »

Nå er endelig det nye clamshellet her... :-D I en trekasse nesten like stor som bilen og som veier 300 kilo... :shock: Forhåpentligvis er det meste innpakningen :lol:

Han på verkstedet sa forresten (uten at jeg nevnte det) at hvis jeg kan hjelpe til med å finne en kjøper til det gamle clamshell-et så skal jeg få noen kroner for det. Evt. ferdig reparert også som jeg forsto. Er det noe marked for brukte clamshell's og hva kan man i tilfelle forvente å kunne få for et slikt...?
Trond Håvard Bjørgum
DJ
Moderator

Post by DJ »

Ett bra reparerat clam shell borde kunna kosta 5000-10000 kr tycker jag. Har för mig att det är sána prisniváer jag sett pá SELOC.

Daniel
Lotuslös :(
trondhb
Forumberoende

Post by trondhb »

OK. Får vel kanskje legge inn en annonse der etter hvert, er vel litt større marked enn i Norge/Sverige. Men i såfall får man vel finne noen litt rimeligere fraktalternativer...
Trond Håvard Bjørgum
trondhb
Forumberoende

Post by trondhb »

Trond Håvard Bjørgum
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Så, nu är du sponsrad av Byåsen ?

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
trondhb
Forumberoende

Post by trondhb »

He he... Visste faktisk ikke at de hadde lagt ut et bilde av bilen før jeg så det i går.

Var og hentet bilen i ettermiddag, lakkeringen ser helt perfekt ut. Nå står bilen på et lager i den samme bygningen der jeg jobber inntil videre. I og for seg bare veier nå men litt i overkant kaldt, 10-12 minusgrader og kraftig vind blir litt drøyt...
Trond Håvard Bjørgum
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Fint att du blev nöjd med karoserireparationen och lacken.
Metallic-lacker kan ju vara lite svåra att matcha när man bara lackar om en del av bilen. Har sett flera dåliga exempel på detta. Bl a på en Elise !
Beträffande vädret så kan det för tillfället ej bli sämre !? Visserligen bara några få grader kallt, men det har snöat en hel del de sista två dygnen men framförallt är det vinden som ställer till det med att snön driver upp i stora högar som stoppar det mesta. Hörde nyss att all trafik på E6 söder om Helsingborg står stilla. Själv skulle jag vara på ett möte i Lund idag, men det blev inställt pga att hälften av deltagarna var insnöade ! Och ingen dagstidning har kommit heller. Och så sent som i söndags var det Lotusväder !

hälsn
Lasse H
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

Ja extremt dåligt. Fastnade 3 gånger med boxstern igår och nu får den stå under en berg av snö, går ju fortare gå till jobb nu :-D

Kompis till mig tog ut sin båge i söndags, tji fick han
Mikael, Fisker Karma
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Snackade just med en kompis som i mobilen berättade att han satt fast i en bilkö på motorvägen (E6). Helt stillastående kö. Han var ca 400 m från sin avfart, men så hade det sett ut ett bra tag nu. Tydligen någon propp i Landskrona. Skönt att "jobba" hemifrån !

hälsn
Lasse H
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

men Lasse H, du kör väl fortfarande Forester 4X4? då är väder som detta inga problem. Freelandern tog mig till jobb i dag, dock via små vägar för att slippa andra bilar som står i vägen. :steer:

Må gott.
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Jo, jag kör fortfarande Forester. Lär jag nog göra ett bra tag till, även om jag byter bil. Det är helt enkelt den bästa bil för min användning som jag någonsin haft. Har egentligen bra positiva saker att säga om bilen, fast jag skulle gärna bytt den stora tackluckan (den har ingen varningssignal att man glömmer stänga den när man stannar motorn. Har glömt den ett par gånger hela nätter. Tur att det ej regnade !) mot en GPS. Har alltid problem att hitta ! Fråga dom så kört tillsammans med mig. Jag brukar vara ett stående skämt, typ "Ska vi låta Lasse köra först, eller ska vi hitta fram ?".  :bang:
Har du bytt Freelander´n ?

hälsn
Lasse H
Post Reply