Ronnie Peterson

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
User avatar
Lotus
Forumveteran
Posts: 980
Joined: Fri 25 Oct, 2002 18:39
Location: Onsala

Ronnie Peterson

Post by Lotus »

Jag tänkte att våran främsta F1 och Lotusförare kunde få några ord och tankar här. :steer: Vet någon om han körde Lotus privat också?
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
User avatar
Plus2
Forumveteran
Posts: 320
Joined: Thu 24 Oct, 2002 11:47
Location: Malmö
Contact:

Post by Plus2 »

I boken "Lotus Heritage" står han bredvid en Esprit S2 som (om jag minns rätt) påstås vara hans privata bil. Skall fösöka komma ihåg att scanna av ikväll och lägga ut.

Vad tycker du om vykortet på första sidan på lccs.nu? Jag hittade det hemma tillsammans med lite blandade Ronnie-saker från när jag var liten. Bland annat så har jag en svart-vit Duckhams-plansch med hans autograf. Den skrev han åt mig någon gång -76 eller -77 på Motormässan i Malmö.

Nästa framsida på lccs.nu blir kanske ett Scalextric klistermärke :-D

Mvh,
P-O
User avatar
Lotus
Forumveteran
Posts: 980
Joined: Fri 25 Oct, 2002 18:39
Location: Onsala

Post by Lotus »

:up:  :wave: Det skulle ha varit en  :up: där men det blev bara :up: :flag:
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
User avatar
Lotus
Forumveteran
Posts: 980
Joined: Fri 25 Oct, 2002 18:39
Location: Onsala

Post by Lotus »

Ronnie borde bli hedersmedlem i Klubben :trophy2:
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
User avatar
Lotus
Forumveteran
Posts: 980
Joined: Fri 25 Oct, 2002 18:39
Location: Onsala

Post by Lotus »

Det är så här man vill minnas Ronnie
Image
Last edited by Lotus on Mon 17 Mar, 2003 20:12, edited 1 time in total.
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
User avatar
Lotus
Forumveteran
Posts: 980
Joined: Fri 25 Oct, 2002 18:39
Location: Onsala

Post by Lotus »

Herregud!  :bow: så stor bilden blev  :eek:  :eek: :eek2o:
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
User avatar
Plus2
Forumveteran
Posts: 320
Joined: Thu 24 Oct, 2002 11:47
Location: Malmö
Contact:

Post by Plus2 »

Du kan minimera "störningarna från bildens rastrering" om du experimenterar lite med "descreen"-inställningar när du scannar.

Men motivet kan ju förstås inte bli bättre :-D

Mvh,
P-O
User avatar
Lotus
Forumveteran
Posts: 980
Joined: Fri 25 Oct, 2002 18:39
Location: Onsala

Post by Lotus »

[quote="plus2"]Du kan minimera "störningarna från bildens rastrering" om du experimenterar lite med "descreen"-inställningar när du scannar.
/quote]?????? Jag och data :crasched: Jag får fråga frugan hur man gör :blush:
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
User avatar
Birger
Stamgäst
Posts: 71
Joined: Tue 18 Mar, 2003 17:04
Location: Malmö

Post by Birger »

Jag håller med om att Ronnie är vår största F1-förare, men en som oftast glömms bort är Gunnar Nilsson som tyvärr också gick i mål alldeles för tidigt.
User avatar
Lotus
Forumveteran
Posts: 980
Joined: Fri 25 Oct, 2002 18:39
Location: Onsala

Post by Lotus »

Han dog väl bara nått år senare? :(
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
User avatar
Birger
Stamgäst
Posts: 71
Joined: Tue 18 Mar, 2003 17:04
Location: Malmö

Post by Birger »

Gunnar Nilsson körde för Lotus 76-77, med sammanlagt 31 starter
varav en vinst på Zolder.
Han gick bort i cancer 20/10-78 d.v.s. samma år som Ronnie.
User avatar
Plus2
Forumveteran
Posts: 320
Joined: Thu 24 Oct, 2002 11:47
Location: Malmö
Contact:

Post by Plus2 »

Här är Ronnie med sin Esprit:

Image

Ur registreringsnumret YVG 795 S kan man utläsa att bilen registrerades i Norwich mellan augusti -77 och juli -78.

Bilden är snodd ur boken "Lotus Heritage" av Ian Adcock, min första Lotus-bok köpt under frossan när jag väntade på att fullfölja köpet av min Plus 2:a :-D

Mvh,
P-O
User avatar
Plus2
Forumveteran
Posts: 320
Joined: Thu 24 Oct, 2002 11:47
Location: Malmö
Contact:

Post by Plus2 »

Sök efter "Gunnar Nilsson" hos www.latphoto.co.uk så hittar du en del bilder, t.ex.

Image

Jag kan inte komma ihåg att jag sett en Lotus i dessa färger förut... Bilden är från Japans GP -77.

Mvh,
P-O
User avatar
Birger
Stamgäst
Posts: 71
Joined: Tue 18 Mar, 2003 17:04
Location: Malmö

Post by Birger »

Bilen på fotot är ingen Lotus, ej heller är det Gunnar Nilsson som sitter bakom ratten. Bilden visar Bertil Roos i en Shadow DN3 på Anderstorp -74
Detta var Bertil Roos enda framträdande i Formel 1.
User avatar
Plus2
Forumveteran
Posts: 320
Joined: Thu 24 Oct, 2002 11:47
Location: Malmö
Contact:

Post by Plus2 »

Jag säger som Dr. Dängrot, "Jag är skeptisk..."

Här är en bild ur en annan vinkel

Image

1977 Japanese Grand Prix. Fuji, Japan. 21-23 October 1977. Gunnar Nilsson (Lotus 78 Ford). He retired due to gearbox problems. Ref-77 JAP 22. World Copyright - LAT Photographic

Här är en bild på en Shadow DN3:
Image

Och slutligen ännu en bild på Gunnar Nilsson:
Image

1977 Belgian Grand Prix. Zolder, Belgium. 3-5 June 1977. Gunnar Nilsson (Lotus 78 Ford) takes 1st position for his first and only win. Ref-77 BEL 02. World Copyright - LAT Photographic

Man kanske inte sålde JPS cigaretter i Japan? Eller så ville man hårdlansera "Imperial"?

Mvh,
P-O
Post Reply