Fick i dag höra att det ska vara ett vanligt fel på K4 motorn att cylinderfoderna bli ovala och släpper från blocket och på detta sett går kompretionen ut i vevhuset. Någon som vet detta?
Själv har jag inte hört något om att foderna ska lossna. Jag har K4 motorn i bruksbilen och har inte haft problem tidigare, men nu har jag låg komp på 2:ans cylinder (9,5 bar och 13bar på de andra). Enligt verkstaden så kan det vara detta som är felet, motorbyte
Efter som rovermotorn sitter i eliserna så är det kanske någon som vet mer än jag om detta.
Har provat "biltjuvsknepet" Verkstaden har kört motortest och ska prata med sin tekniskasuport i morgon, sen får vi se vad dom säger. Jag har kört 16 000 mil med kärran så den har rullat på några mil. Antar att verstaden har gjort en leakdown test när den övriga motortesten gjordes.
Bil gick inte igenom bilprovningen pga högt HC vid tomgång 285, 100 är max. det var då det började att grävas i bilen för att hitta felet.
om någon undrar så är bilen en freelander (ingen Lotus men kan vara av intresse för elisåkare vad som blir av det hela).
Med örat mot rälsen (kollade tidtabellen först !) så tror jag inte man kan påstå att Eliserna med K4 drabbats av fel på cylinderfodren i någon oroande omfattning. Nu är det väl så att K4 i Freelandern haft problem med kylningen, och överhettning kan ju orsaka en massa otrevliga problem. Läste om någon engelsman som i samband med riktigt hård trimning av sin Elise hade bytt till kraftigare vevhusbultar och dragit dessa så hårt att han flyttat på fodren !
Men din ursprungliga fråga/varning trro jag att Andy Skilton på Wendels vet mycket mer om. Han om någon borde känna till om problem med fodren är vanligt.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
hej.
Tänkte prata med Andy när jag får svar från verstaden (som väntar på svar från sin tekninskasuport).
Har några till som jag ska rådfråga och ev få pris på ett motorbyte.
Men jag hoppas att jag slipper byta motor.
Med det töväder som vi har just nu känns inte nästa informella träff med Lotus-entusiasterna i Lundabygden så avlägsen. Just nu regnar snön bort.
Om en 4-5 veckor kan vi kanske ha våren här.
Simma lugnt !
Lasse H
EXCEL,PATRIK. wrote:hej.
Tänkte prata med Andy när jag får svar från verstaden (som väntar på svar från sin tekninskasuport).
Har några till som jag ska rådfråga och ev få pris på ett motorbyte.
Men jag hoppas att jag slipper byta motor.
Hej.
Bilproblemet är att jag trivs så himla bra med min Land rover, men om jag skulle byta så skulle det vara till något liknande. Kanske en Subaru, jag gillar deras ideer. Men jag hoppas att jag slipper byta bil. Trivs med brittiska bilar som börjar på L
men ibland får jag för mig att skita i allt nytt och köpa mig en gammal bil med mekanik som jag förstår, förgasare brytare osv.
Tittar lite förstrött på scimitar men det finns så få av dom bilarna här.
Vi får se hur och vad det blir.
Snart vår och då ska Lotusen ut och bli tvättad vaxad och fin, längtar till första vår vändan och första träffen. Var det 3-4 veckor eller
Man måste ju ha bruksbil åxå. Inte bara leksaker.
Enligt min högst personliga uppfattning så klår Forestern konkurrenten
Freelander på det mesta. Patrik, du får gärna prova min och bilda dig en egen uppfattning.
hälsn
Lasse H
Jo det är klart att man måste ha en bruksbil, specielt efter som jag kör mycket med egen bil i tjänsten och då blir det en nyare bil.
Tror inte att det blir en VHPD motor i min Land Rover, det blir fel på något vis, eller så är det jag som inte vill ha en racerjeep, fast tanken är rolig
Inget nytt om motorn i dag, den går bra men låter lite "skakig" på tomgång. Har jag tur så vet jag något mer imorgon.
En variant kan vara att låta bilen suga i sig lite kolsyrat vatten på ca 2500
varv för att göra rent venitlerna,låter kanske konstigt men det funkar
låter nästan som den släpper igenom bränsle på tomgång
vi har haft ett par bilar som uppfört sig så höga hc och ojämnt på tomgång men ok på lite varv
du kan ju alltid prova lossa en vaccumslang och låt motorn suga i sig ca en dl kolsyrat vatten på ca 2500 varv gör sen om hc mätningen
hoppas det löser sig
Mvh Micke
Hej.
Tackar för tippset. Har pratat med min verkstad och bilen ska in på en topprenovering den 27/2.
Det blir några sköna slantar som går till rep, men bilen blir ok.
Återkommer när motorn är klar och bilen är på vägen igen.