Min Elise Motorsport

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Kenneth !

När du får mer info om handbromsproblemet så kan du väl skriva om det på forumet ?

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Shadow_iX
Stamgäst

Post by Shadow_iX »

Lasse: Selvfølgelig!
Kenneth Hammer / MSN: nad_freak@hotmail.com / "Orginalt GM Produkt"
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

Shadow_iX wrote:har tenkt tanken, tror man skal få tak i små hånbrems calipere, mener å ha lest om det ett sted.
Kolla dessa nya grejor

http://www.eliseparts.com/shop/index.ph ... cts_id=574
Cai, Belgien men svensk
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Whaoo ! Kombinerat med AP 4 pot calipes och 295 mm skivor måste detta vara grymt bra.
Cai, känner du någon som testat ?

hälsn
Lasse H
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

Lasse H wrote:Whaoo ! Kombinerat med AP 4 pot calipes och 295 mm skivor måste detta vara grymt bra.
Cai, känner du någon som testat ?

hälsn
Lasse H
Steve Butts ska ha de nya bakbromsoken. Han kombinerar dessa med Hi Spec Ultralite 4 radial 130 mm lug mount, som passar direkt på Elisen. Jag tror inte han har testat än.

Jag funderar på att använda samma Ultralite 4 pot ok fram med Hi Spec slitsade broms skivor 285/24 mm samt Eliseparts nya adapter för att montera standard 2 pot front ok bak. Bekymrar mig ej om handbroms eftersom besiktningen här inte kommer accepterar byte av ok i alla fall. Till det har jag PFC-01 fram och RS14 bak. Total kostnad för moddet av oken och skivor är ca 500 GBP ex. moms.
Kolla här http://www.hispecmotorsport.co.uk/

På race Elisen har vi AP 4 pot fram och standard fram ok bak. Allt på AP alu belled skivor 295 mm. Den stannar, men mest handlar det om att hålla värmen i schack...

Elisen har dock väldig bra bromsar ändå, (jag kan alltid låsa standard bromsarna med slicks på) så det gäller bara att få grejorna att funka i 4 upp till 24 timmars körning!
:steer:
Cai, Belgien men svensk
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Cai !

Riktigt intressanta kommentarer. Kan ej se mig själv göra något större åt bromsarna på min Elise. För det första har jag ej över 200 hkr som Eliseparts talar om och för det andra kör jag inte så länge åt gången så att jag får problem med överhettade bromsar. Faktum är att bromsarna tyx bli bättre för varje varv jag kör. Jag kroknar tidigare än dom ! Sist men inte minst så spelar det säkert en avgörande roll att jag inte kör så fort och därför inte behöver bromsa lika hårt.
Vet att man på Seloc ofta klagar på oe bromsskivornas kvalitet och att dom slits fort. Har inte upplevt detta själv, vare sig på nujvarande eller tidigare Elise, men när det blir dags att byta så tror jag att det kan vara lönt att ta en funderare på hur långt man ska gå med uppgradering.
Men sannolikt stannar jag vid Eliseparts ali-belled.

hälsn
Lasse H
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

Lasse H wrote:Cai !

Riktigt intressanta kommentarer. Kan ej se mig själv göra något större åt bromsarna på min Elise. För det första har jag ej över 200 hkr som Eliseparts talar om och för det andra kör jag inte så länge åt gången så att jag får problem med överhettade bromsar. Faktum är att bromsarna tyx bli bättre för varje varv jag kör. Jag kroknar tidigare än dom ! Sist men inte minst så spelar det säkert en avgörande roll att jag inte kör så fort och därför inte behöver bromsa lika hårt.
Vet att man på Seloc ofta klagar på oe bromsskivornas kvalitet och att dom slits fort. Har inte upplevt detta själv, vare sig på nujvarande eller tidigare Elise, men när det blir dags att byta så tror jag att det kan vara lönt att ta en funderare på hur långt man ska gå med uppgradering.
Men sannolikt stannar jag vid Eliseparts ali-belled.

hälsn
Lasse H
Jag har Eliseparts ali-belled skivor bak. Men det är endast för att de kyler bättre. Värme- sprängde drivaxeln i höger bak hub i över 200 km/h genom Blanchimont på Spa förra året och vill inte göra om det.

Min skivor har alltid räckt över 1500 mil och då har jag använt ganska agressiva bromsbelägg som Pagid RS14, RS15 och RS29. Enda dåliga skivan jag använt har varit Ferrado med inlägg av ali för att passa hubben. Aluminiumet smälte!!!!!
Cai, Belgien men svensk
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Kan vara ett bra mått på hur mycket hårdare du kör än jag. Mina skivor har snurrat 3.000 mil med Pagid Blå belägg. Inte dags att byta än !

hälsn
Lasse H
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

Lasse H wrote:Kan vara ett bra mått på hur mycket hårdare du kör än jag. Mina skivor har snurrat 3.000 mil med Pagid Blå belägg. Inte dags att byta än !

hälsn
Lasse H
:lol:
2004 spenderade jag mer pengar på bromsbelägg än på soppa.
Bromsa sent och hårt, är snabbare på banan! Men nu är jag lite broms fetish och när vi tränar på Zolder på torsdagarna brukar alltid folk kika över pit-muren om jag skall åka rakt fram efter start-målrakan... :lol: :lol: :lol: :flag:
Cai, Belgien men svensk
Post Reply