Däck till Europa
-
maxcarlsson
- Forumberoende
Däck till Europa
Vad använder ni för däck till Europan? Och fälgar för den delen. Jag hade tänkt skaffa bredare 13" fälgar, helst med R-däck. Jag vet bara inte vad som är vettigt att använda.
Hej,
jag har Falken ZE-502, 185-60-13 fram på 6x13 Revolutionfälg och 205-60-13 på 7x13 bak.
Dessa däck fungerar mycket bra för aktiv körning på vanlig väg. Tänkte också ha R-däck först men ändrade mig då ramen i orginal är så mjuk. Men har du styvat upp ramen och/eller tänkt åka bana är det en annan sak, då är R-däck att föredra.
jag har Falken ZE-502, 185-60-13 fram på 6x13 Revolutionfälg och 205-60-13 på 7x13 bak.
Dessa däck fungerar mycket bra för aktiv körning på vanlig väg. Tänkte också ha R-däck först men ändrade mig då ramen i orginal är så mjuk. Men har du styvat upp ramen och/eller tänkt åka bana är det en annan sak, då är R-däck att föredra.
-
maxcarlsson
- Forumberoende
Fram har jag bytt orginal coilovers till egna, dvs jag har konidämpare där jag svetsat fast en ny gänghylsa i underkant och sedan har jag en kortare fjäder. Blev riktigt bra faktiskt. Har fått ta bort lite av skärmkanten men det är inget som syns utanpå.
Bak beror det naturligtvis på vilken offset fälgen har, själv har jag breddat något och sedan har jag 2,5 grad neg camber som gör att det går fritt utan bekymmer. Håller i fint i böjarna!
Bak beror det naturligtvis på vilken offset fälgen har, själv har jag breddat något och sedan har jag 2,5 grad neg camber som gör att det går fritt utan bekymmer. Håller i fint i böjarna!
-
maxcarlsson
- Forumberoende
Det låter ju bra. Jag undrade ju det med bultdelning och offset. Jag skulle vilja fixa ett gäng nya fälgar, helst Revolution. Jag skulle tro att det räcker med 6x13". Frågan är om det är någon annan bil än Lotus Europa som har samma bultdelning och offset. Triumph Spitfire borde ha samma delning, men offset? Och är Triumphs delning annorlunda än Fords? Det finns ju rätt många Caterham, men få Lotus Europa...
Caterham byggs väl ofta på Ford-grejer, d.v.s. bultcirkel 4x108.maxcarlsson wrote:Det låter ju bra. Jag undrade ju det med bultdelning och offset. Jag skulle vilja fixa ett gäng nya fälgar, helst Revolution. Jag skulle tro att det räcker med 6x13". Frågan är om det är någon annan bil än Lotus Europa som har samma bultdelning och offset. Triumph Spitfire borde ha samma delning, men offset? Och är Triumphs delning annorlunda än Fords? Det finns ju rätt många Caterham, men få Lotus Europa...
Lotuslös
-
maxcarlsson
- Forumberoende
PCD 3.75 är 4x3.75" = rättmaxcarlsson wrote:Vad betyder PCD 3.75 då? Är jag ute och cyklar när jag tror att det är 3.75" mellan motstående bulthålscentrum? För skulle tydligen vara för en Caterham med stel bakaxel. Vad innebär 108?
4x108 är 4x 108 mm = fel
Kolla bara så att du får rätt ET, för om du ska ha spacers så måste du byta till längre pinnbult, och då måste du riva ner alla nav runt om för att få dit de nya som är längre.
Och om du då envisas med att ha kvar 3/8" bultar så kostar långa sådana £10 styck !
Lotuslös
-
maxcarlsson
- Forumberoende
Men är det inte en aning besvärande att konvertera från 3/8" bult till något annat? Eller det är bara att montera? Ja, de har väl lite större diameter vid splinesdelen. Är det 12 mm man byter till, jag tyckte mig se något sådant hos Banks? Då måste man väl svarva upp hålen i fälgen?
Anar jag att du behövt byta alla bultar, eller?
Nej, jag har inte bytt bultar, men det var på håret att jag klarade mig! (Har 6-7 gängvarv med grepp, men skulle nog helst ha mer)maxcarlsson wrote:Men är det inte en aning besvärande att konvertera från 3/8" bult till något annat? Eller det är bara att montera? Ja, de har väl lite större diameter vid splinesdelen. Är det 12 mm man byter till, jag tyckte mig se något sådant hos Banks? Då måste man väl svarva upp hålen i fälgen?
Om jag river naven någon gång kommer jag att byta till längre M12:or för säkerhets skull när ändå naven är nere.
Mina ATS klarar i alla fall M12 i standard-hål, det kanske är mer osäkert för fälgar som använder mutter med "inåtgående" hylsa.
M12-bultarna passar rakt i originalnav ( om man köper med rätt splines, så klart) då originalets 3/8" är tjockare, c:a 1/2" vid splinesen.
Lotuslös