Hej! jag har samma problem med min Turbo ES(Fläktarna går ej igång) Hittade ni något fel? Vet någon var min termokontakt sitter som styr fäktarna? Är det samma som går till tempmätaren?
Hoppas på snabb hjälp då bilen går het vid kökörning.
/Norrlänningen
Hur gick det med kylarfläktarna?
-
Norrlänningen
- Användare
Hej!
Kylarfläktarna på nyare Espriter med delco-sprut styrs av ECM:en. Denna får i sin tur motorns temperatur från en tempgivare som sitter inskruvad i insugsplenumet (på undersidan). Är denna trasig så att den inte registrerar någon höjning av kylvattentemperaturen kommer inte fläktarna att starta. Denna kan man mäta på för att konstatera om den är trasig. Rikrvärden enligt manualen är:
vid 20 grader: 3,4 kOhm
vid 100 grader: 185 Ohm
Om den är helt trasig (avbrott) erhålls "Check engine" kod 15
Om den är helt trasig (kortslutning) erhålls "Check engine" kod 14
Mvh /Lasse
Kylarfläktarna på nyare Espriter med delco-sprut styrs av ECM:en. Denna får i sin tur motorns temperatur från en tempgivare som sitter inskruvad i insugsplenumet (på undersidan). Är denna trasig så att den inte registrerar någon höjning av kylvattentemperaturen kommer inte fläktarna att starta. Denna kan man mäta på för att konstatera om den är trasig. Rikrvärden enligt manualen är:
vid 20 grader: 3,4 kOhm
vid 100 grader: 185 Ohm
Om den är helt trasig (avbrott) erhålls "Check engine" kod 15
Om den är helt trasig (kortslutning) erhålls "Check engine" kod 14
Mvh /Lasse
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...
I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America