Elise S1 - ljuddämparfäste och motor till vindruterorkare

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Thuring
Användare

Elise S1 - ljuddämparfäste och motor till vindruterorkare

Post by Thuring »

Hej, Lotusvänner!

Finns det någon som kan hjälpa mig med lite och tips och råd kring några saker som jag tänkte spendera vintermörkret med. Jag har haft min Elise S1 sedan i våras och under sommaren har jag upptäckt två saker som är direkt fel på bilen och en är av mer uppgraderingskaraktär.

1. På plattan direkt under ljuddämparen är där ett tvärgående hål som gissningsvis har uppkommit av att ljuddämparfästet är dåligt, se bilder nedan. Jag har inte gjort några försök till att undersöka närmare utan väntar med det till bilen är på plats och jag är redo för själva arbetet, men min preliminära plan är helt sonika att byta ljuddämparfäste och svetsa igen hålet (alternativt att hitta en ny plåt men det har jag inte lyckats med än, vet någon var jag i så fall kan hitta en sådan?). Är det någon som känner igen detta felet och som vill dela med sig av lite vad göra och inte göra?

2. Den andra grejen är att motorn till vindrutetorkaren la av en eftermiddag. Bara sekunder efter jag hade satt den på intervall stannade torkaren mitt på rutan. Även här väntar jag med detaljundersökningen till bilen är på plats men känns detta igen hos någon? Vad är den mest troliga orsaken enligt någon som varit ute för det?

3. Jag funderar på att göra en blygsam uppgradering av bromsarna och i ett första steg tänkte jag bara byta till stålomspunna slangar. Är det något Lotus-specifikt jag ska tänka på vid en sådan manöver? Och, har någon förslag på vilka slangar jag ska ha?

Jag ska försöka dokumentera vad jag gör löpande och lägger upp det som jag tror är intressant här i denna tråden.

Fredrik
Attachments
IMG_4032.jpg
IMG_4032.jpg (30.41 KiB) Viewed 17037 times
IMG_4031.jpg
IMG_4031.jpg (26.09 KiB) Viewed 17044 times
Johanna
Forumberoende

Re: Elise S1 - ljuddämparfäste och motor till vindruterorkare

Post by Johanna »

Hej Fredrik,
Min man Bjarne och jag har haft en privatimporterad Elise S1 '99 i tre år kallad Miss Sophie och du kommer snart att märka att rostlösare och kopparpasta blir dina nya kompisar. Vi har haft en del som har suttit åt hårdare än hårt, bland annat bromsslangarna när vi bytte till stålomspunna (jag har för mig att vi köpte nya ifrån Eliseparts i England, men det är mer än två år sedan). Jag har också märkt att man lär sig riktigt mycket om bilar genom att skruva Lotus och att de har mycket personlighet med individuella fel. Det är dock ett dyrt sätt att lära sig på, med det som blir fel och behöver bytas. Vi har (ännu inte) haft problem med det hål du visar bild på eller med att vindrutetorkaren har lagt av, men det senare skulle kunna bero på antingen att dens motor har slutat fungera, att säkringen har gått eller ett vanligt problem med Elisen: jordfel. Det är alltid spännande att leta efter elektriska fel... Vi bytte den bakre diffusor till en som även har två "vingar" närmre mitten (även den ifrån Eliseparts) för att få bättre grepp med bakhjulen, det gav kännbar effekt på bana och gör bilen lite mindre benägen att snurra.
Lycka till med skruvandet!
Med vänliga hälsningar,
Johanna
tomakarl
Forumberoende

Post by tomakarl »

Välkommen till forumet!

Bland det viktigaste för att få en bra och stum bromskänsla är att byta bromsvätskan och lufta bromssystemet ofta.

Alla bromsslangar är stålomspunna. Men de du tänker på är stålomspunna även på utsidan. Snyggt, men bidrar väldigt lite till en bättre och stummare broms....
Det de flesta upplever när de byter till "stålomspunna" bromsslangar är en stummare broms. Men det beror till största delen på luftningen i samband med bytet av bromsslangar.
Detta förutsatt att original slangarna är hela och ok.

Satsa gärna lite mer pengar på en bromsvätska av högre kvalitet.
Bromsbelägg som tål lite högre temperatur om man kör väldigt aktivt kan vara en bra ide.

M v h / Tomas
Tomas Karlsson

Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
Thuring
Användare

Post by Thuring »

Tack för tipsen, Thomas! Allt sådant är mycket värdefullt.

Jag tappade bromsförmåga helt under en slalomkörning i somras men det berodde nog inte på några bromsslangar utan bara på att bromsvätskan var för dålig, precis som du skriver. Den är bytt nu så det problemet borde jag inte ha längre.

vh,
Fredrik
Gordini
Användare

Post by Gordini »

Hej
Jag har inget direkt tips angående torkarmotorn förutom normal felsökning. Men om det är så att du behöver en torkarmotor och din Elise är högerstyrd så har jag en begagnad. Är mitt i en konvertering till vänsterstyrd och det innebär att man bland annat byter torkarmotor.
Gert
Thuring
Användare

Post by Thuring »

Hej, Gert!

Min är vänsterstyrd så det hjälper tyvärr inte, men tack ändå.

Till Johanna ovan! Tack för tipset om diffuser på eliseparts, där finns ju både original och en lite sportigare. Så det blir absolut en av dem!

vh,
Fredrik
Johanna
Forumberoende

Post by Johanna »

Hoppas det går bra. Har du mekat mycket med bilar innan?
Med vänliga hälsningar,
Johanna
Thuring
Användare

Post by Thuring »

Hej, Johanna!

Nej, inte särskillt. Men jag hoppas att lära mig... :-)
Jag har dock lovat mig själv att inte ta vatten över huvudet och bara göra sådant som jag säkert vet jag klarar av. Och jag kommer säkert att behöva ställa lite dumma frågor ibland, men då är det ju bra att detta forum finns.

vh,
Fredrik
Johanna
Forumberoende

Post by Johanna »

Hej Fredrik,
Då har du köpt rätt bil, jag har lärt mig jättemycket sedan min man och jag köpte våran Miss Sophie i England!
Har du en vettig manual att utgå ifrån så blir det enklare. Lycka till.
Med vänliga hälsningar,
Johanna
DJ
Moderator

Post by DJ »

Jag tycker det ser ut som om det är katalysatorn som skavt igenom diffusern, inte ljuddämparen.

Daniel
Lotuslös :(
Thuring
Användare

Post by Thuring »

Hej, Daniel!

Du kan ha rätt, när jag startar arbetet om några veckor får vi se. Uppdatering följer...

vh,
Fredrik
DJ
Moderator

Post by DJ »

På min lossnade ett fäste på ljuddämparen en gång. Bara stt svetsa dit igen.

Daniel
Lotuslös :(
Post Reply