misständning på tomgång
misständning på tomgång
Hej alla , jag har en elise s1 med en vvc motor från 2001. Mitt problem är att den går lite oroligt på tomgång.
Jag har bytt tändspolar, kablar och tändstift. Jag har kollat kompet, gjort downleak, kollat kammen osv.
Desutom verkar det som katalysatorn blir jäkligt varm när jag kör. Just på vvc bilarna hade de problem med detta tydligen.
Jag har läst att det finns något som heter missfire detection unit.
vad gör den och vart sitter den. Det verkar också som vissa kablar kan störa ut varandra vid spolarna. Jag har ny tomgångsmotosr och resetat den och TPS:en. Vad mer kan man göra jag behöver lite ideer
Martin
Jag har bytt tändspolar, kablar och tändstift. Jag har kollat kompet, gjort downleak, kollat kammen osv.
Desutom verkar det som katalysatorn blir jäkligt varm när jag kör. Just på vvc bilarna hade de problem med detta tydligen.
Jag har läst att det finns något som heter missfire detection unit.
vad gör den och vart sitter den. Det verkar också som vissa kablar kan störa ut varandra vid spolarna. Jag har ny tomgångsmotosr och resetat den och TPS:en. Vad mer kan man göra jag behöver lite ideer
Martin
Re: misständning på tomgång
Org tändkablar eller aftermarket? Om aftermarket byt till OEM
Kollat tändstift map vatten från insuget dvs packningen vid insuget släpper vatten förbi sig (1 och 4 IIRC) Vilket ger misständning
HTH
johan
Kollat tändstift map vatten från insuget dvs packningen vid insuget släpper vatten förbi sig (1 och 4 IIRC) Vilket ger misständning
HTH
johan
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Det är OEM kablar , ska kolla packningen. Tack för rådet. Du vet inte vart misfire detection system sitter på en vvc motor?
martin
martin
http://www.elisenet.plus.com/Recalls.ht ... tionRecall
HTH
mao lyser MIL vid start?
http://www.lotus-elise.nl/Buyers_Guide/ ... arbox.html se 11s misfire etc
HTH
mao lyser MIL vid start?
http://www.lotus-elise.nl/Buyers_Guide/ ... arbox.html se 11s misfire etc
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Nej den gör ju inte det, jag vill veta vart den sitter den givaren. Så jag kan resetta den för säkehetsskull. Vet du vart den sitter?
martin
martin
KAn det inte vara så att du inte har ngn installerad?
iom att det var en recall
iom att det var en recall
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
kan säkert vara så men hur det man det i så fall? Någon som vet hur den ser ut och vart den sitter?
M
Vi har några enkla regler här på forumet för att det skall bli trevligare och inte så opersonligt: viewtopic.php?f=1&t=2857
<--- Här saknas information!
Tar bort detta när det är fixat.
<Nillet>
M
Vi har några enkla regler här på forumet för att det skall bli trevligare och inte så opersonligt: viewtopic.php?f=1&t=2857
<--- Här saknas information!
Tar bort detta när det är fixat.
<Nillet>
Kan vara TPS, bilen ger felloder mellan varven
Har bytt två på räsern....
Läs felloder med std OBD 2 läsare, uttaget sitter under/vid fötterna
Tack
Joachim
Har bytt två på räsern....
Läs felloder med std OBD 2 läsare, uttaget sitter under/vid fötterna
Tack
Joachim
Bytte min Tps igår p.g.a för höga avgasvärden och orolig tomgång. Ny går den klockrent! Glöm inte kalibrera dem efter byte.
Patrik
Josen
Bilen är en S1 så inga obd2 desvärre
Bilen är en S1 så inga obd2 desvärre
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Ok