RHD till LHD konvertering i Elise

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Max
Stamgäst

RHD till LHD konvertering i Elise

Post by Max »

Hej,

Jag är ny på forumet och måste tyvärr inleda med att svära i kyrkan :-D Jag undrar ifall någon har erfarenhet av, eller känner någon person eller firma i Sverige eller utomlands som konvertar Elise (S2) högerstyrt till vänsterstyrt? Vet någon om alla nödvändiga delar går att få tag på, och i så fall på ett ungefär vad det kostar? Tänker mig en ganska komplett konvertering även om det är ok med någon enstaka småsak på fel sida. Jag känner till att det inte är helt enkelt och att det är asymetriskt uppbyggt. Även om jag kört högerstyrd Morgan så tror jag att jag skulle föredra en Elise med LHD. Annars överväger jag Lasse H's föredetta (bil) :lol:

Tacksam för hjälp, Max
peter milton
Forumveteran

Re: RHD till LHD konvertering i Elise

Post by peter milton »

Max wrote:Hej,

Jag är ny på forumet och måste tyvärr inleda med att svära i kyrkan :-D Jag undrar ifall någon har erfarenhet av, eller känner någon person eller firma i Sverige eller utomlands som konvertar Elise (S2) högerstyrt till vänsterstyrt? Vet någon om alla nödvändiga delar går att få tag på, och i så fall på ett ungefär vad det kostar? Tänker mig en ganska komplett konvertering även om det är ok med någon enstaka småsak på fel sida. Jag känner till att det inte är helt enkelt och att det är asymetriskt uppbyggt. Även om jag kört högerstyrd Morgan så tror jag att jag skulle föredra en Elise med LHD. Annars överväger jag Lasse H's föredetta (bil) :lol:

Tacksam för hjälp, Max
Jag vet inte vad du vill ge för en Elise men får du ett bra pris på Lasses bil så KÖP DEN!!!
Jag har kört den och det finns ingen kompetentare Elise till salu.  :up:
Det är nog billigt att köpa RHD men jag gissar att det är inte gratis att konvertera den och då har du ändå bara en "låtsas" LHD Elise.
Jag vet vad jag hade gjort.  :wave:
Har kört en Norfolk Mustard Yellow Elise S1 -00.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Eftersom jag inte längre har något ekonomiskt intresse i min tidigare bil så vågar jag ge mig in i denna fråga. Fler än du, Max, har funderat på att köpa billiga Elise i GB och konvertera dem till LHD. Jag vet att några har kontaktat Wendels för att kolla hur många bitar som egentligen behövs och blivit förskräckta över hur stora ändringar som krävs. Har du sedan importerat bilen som RHD och bygger om den kan du eventuellt få problem med besiktningen. Har ej kollat upp vad som gäller (har ej haft anledning !) men det har sagts mig att en dylik konvertering kräver ny reg-besiktning !? Kan vara lämpligt att kontakta Vägverket för ett besked.
Kan också vara rekommendabelt att snacka med Andy på Wendels för att höra med honom om prisbild för delarna. Mot bakgrund av detta så tror jag att du har ett bra beslutsunderlag för att bestämma dig för att bygga om eller köpa färdigt. Jag säger som Peter M"...jag vet vad jag hade gjort!"

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Garry Lotus
Användare

Post by Garry Lotus »

Hi Max hope you don't mind my English, I have a right hand drive elise s2 in sweden and although i come from england have no problems what so ever driving this car in sweden.The front of the car is so small and the driving position feels quite central so i wouldn't think about conversion myself, i would just enjoy the fact that i have a extra 100.000.- in my bank account. I have imported 4 elise's to sweden over the last 10 months and all the new owners are very happy with there cars, and have no regrets. If i were you i would drive one before you make a decision. But if you are still interested in a conversion you should speak to the guy at elise-shop.com the last time i spoke to him he was working on a list of parts for the s1 conversion (not sure about the s2) and he informs me that there are many converted cars in germany already.
good luck.

:-D lotus made in England the original English way
lotusless
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

I do agree with Garry L. At least to some small degree. Try one out for your self and then decide if it is ok sitting closer to the pedestrians than to the on-coming traffic ! My experience is driving LHD cars in left-hand traffic (pre sept -67 !). Definitly not to my liking. I wouldn´t even consider a RHD car in traffic. On track, yes. On the road, no. And the retail value for a RHD car is considerably less than a LHD here in Sweden, so what you save, buying your RHD car, you will eventually lose when you sell or trade it.

regards
Lasse H
Max
Stamgäst

Post by Max »

Hi,

Thank you, Peter, Garry and Hasse for providing good input on this matter.
As you said Garry, testdriving one with RHD would be a very good idea before deciding. Sadly, I don't know anybody owning an Elise RHD in Skåne.
I've tried the red one at Autoselect in Ystad the same day I found out about Lasses former 111s, which by the description seems to be a very pleasant car :) I'd only have to find a hard top to prolong the season. Lasse, I'll get in touch with you to find out more about it.

Regards,
Max
hofverberg
Stamgäst

Post by hofverberg »

Min högerstyrda Elise kommer att vara på Ljungbyhed för MGCCs Klubbtävling där nu på lördag 12/5. Du kan prova där.

Jag har inga direkta problem med RHD. Jag kör förstås mest i högervarv med min. Händer att man försöker sätta sig på vänstersidan ibland av gammal vana.

Min bil är stationerd i Glumslöv till vardags.
mogge
Forumberoende

rhd

Post by mogge »

RHD är väl egentligen inte så stort, problem det är väl mest ifråga om inställning om man VILL lära sig eller inte, bortsett ifrån egna ekonomiska intressen, Elisen känns inte speciellt RHD som högerstyrd när man kör den, växlingen kan behövas laras in, annars inga problem bakom ratten, som passagerare känner jag en viss frustation = massa trafk - ingen ratt eller gas - pedal.
Har ca 15 -16.000 bakom mig som Rhd i bruksbil ( Scimitar - Jag. Elan , Elise) kommer väl ihåg kommentarerna från vänstersidan.
Att köra RHD inga problem om du villl eller vill lära dig.
Morgan A-H folk vill ju inte ha annat vad jag förrstår.
Att konvertera blir nog lite fel, 25-30.000 för delarna -+jobb var det för ngt år sedan.
På lite sikt är det noga inga problem, det såldes en RHD Elan Sprint tillbaka till UK från Sverige för 285.000 för ngn. månad sedan, en lhd -2 130/5 till Grekland för samma pengar i höstas.

Summa summarium, köp Lasse H's bil eller en rhd fr. UK.
Tyskland lite lurigt, har en bil på lyften med 1100 mil från C-service, remmen + spennare i trasor = feijkad serv. manual.
Inte kul...

Morgan
Elan S1,Elan S2, Elan Coupe', Elise S1-96, Exige-07 och en biltrailer.
henko
Stamgäst

Post by henko »

Max wrote:testdriving one with RHD would be a very good idea before deciding. Sadly, I don't know anybody owning an Elise RHD in Skåne.
Åker du förbi Älmhult någon dag kan du prova min RHD. Ser inga problem alls i att köra på "rätt sida" ;-)
DJ
Moderator

Post by DJ »

Åker också RHD. Inga problem alls. Man sitter ju nästan i mitten i Elisen.

Funderar iofs. på att konvertera. Skulle vilja ha kort utväxling på styrningen, och då har man ju betalt halva konverteringen, förutsatt att man gör jobbet själv.

Min lokala Lotus-verkstadtar c:a 4000 Euro för LHD-konvertering, hälften av det är material. Delarna är i det fallet nya originalprylar. sen c:a 40 timmar i verkstaden för att skruva dit grejerna.
S2 är dyrare, då det behövs fler inredningsprylar på dem.
Om du hittar begagnad torkarmotor, instrumentpanel m.m. kommer du undan billigare. Steering rack vill man nog inte köpa begagnat, om det inte är "nästan nytt".

Jag känner en person här i Holland som konverterat två Eliser hemma i garaget. Han la ner c:a 40 timmar på konverteringen och enligt honom var det enkelt "skruv och mutter"-jobb. Elisen är föredömligt förberedd för att ha ratten på antingen höger eller vänster sida. Mycket är bara att flytta över, och sen "vända" kupéns kabelhärva spegelvänt.

Jag har provat flera LHD och RHD Eliser och tycker inte det är värt 35000-40000 kr för att flytta ratten, skillnaden i körkänsla finns knappt, men om jag gör jobbet själv för 10000-15000 kr så tror jag att jag får tillbaka de pengarna vid eventuell försäljning.

Daniel
Lotuslös :(
Max
Stamgäst

Post by Max »

Hej alla,

Fantastiskt roligt att få så mycket goda råd. Tack till hofverberg och henko för erbjudandet att provköra era bilar.
Jag har gjort lite efterforskningar efter allas fina tips. Jag hinner tyvärr inte medela vad fått reda på just nu (lördag kväll) men jag lovar att återkomma med vad jag fått veta i början av nästa vecka.

Trevlig helg,
Max
Garry Lotus
Användare

Post by Garry Lotus »

Glad to be of service, and all the best in your search for the perfect car.
regards Garry
lotusless
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

I´ll second that. Elises are great sportscars !

regards
Lasse H
mogge
Forumberoende

rhd

Post by mogge »

Lasse H wrote:I´ll second that. Elises are great sportscars !

regards
Lasse H
All Lotus's are great cars, lhd or rhd, perfomance are the same, don't forget, you drive it and threat it.
Morgan
Elan S1,Elan S2, Elan Coupe', Elise S1-96, Exige-07 och en biltrailer.
Håkan
Stamgäst

Post by Håkan »

Hej alla!

Varför all denna oro över vilken sida ratten bör sitta på, det är väl trots allt samma bil vi pratar om? RHD eller LHD, det är ju ändå känslan som räknas, och jag mår inte direkt dåligt i min högerstyrda Elise. Dom ekonomiska aspekterna är väl upp till var och en att värdera.

mvh. Håkan
Post Reply