Förgasare
- Jan Forsbäck
- Stamgäst
Förgasare
Är det någon i södra sverige som kan hjälpa mig att ställa in förgasarna på min Excel?. Jag tycker att hon har tappat all kraft efter vintersömnen och är almänt trött. 
Jan Forsbäck, Lotus Excel -86
Du kan med fördel vända dej till TG Motor i Malmö. http://www.tgmotor.com/
- Jan Forsbäck
- Stamgäst
Hon reagerar dåligt när jag trycker ner gasen och skall accelerera. Jag har kollat tändningen, som var OK. Vid besiktningen påtalade personalen att CO-halten var väldigt låg, ca 0,2. Kan tillägga att farten är där inget fel på, körde om en folkvagn GT (Porche) nu på morgonen.
Jan Forsbäck, Lotus Excel -86
Hej,
Plocka loss accelerationspumpmunstyckena och kolla så att dom inte är igensatta.
Dom är mkt lätta att hitta, dom sitter långt fram,( nära motorn) ovanpå förgasarna( stora platta mässingsskruvar).
När dessa är bortplockade tryck en gång på gasen och kolla om det flödar kraftigt med bensin ut hålen där munstyckena har suttit. Kolla också munstucken själva.
Det kan även vara så att tändförställningen som styrs av centrifugal vikter har bekat, om så är fallet kommer motor att tappa en masa effekt. Detta kräver en demontering och uppsmörjning av fördelaren.
LyckaTill!

Plocka loss accelerationspumpmunstyckena och kolla så att dom inte är igensatta.
Dom är mkt lätta att hitta, dom sitter långt fram,( nära motorn) ovanpå förgasarna( stora platta mässingsskruvar).
När dessa är bortplockade tryck en gång på gasen och kolla om det flödar kraftigt med bensin ut hålen där munstyckena har suttit. Kolla också munstucken själva.
Det kan även vara så att tändförställningen som styrs av centrifugal vikter har bekat, om så är fallet kommer motor att tappa en masa effekt. Detta kräver en demontering och uppsmörjning av fördelaren.
LyckaTill!
joakim
SE highwing
SE highwing
- Jan Forsbäck
- Stamgäst
Hej,
Tråkigt att höra, man hoppas ju alltid att det skall vara något enkelt..
Gjorde samma jobb i vintras och fick massor av riktigt nyttiga tips från våra Excel kollegor i England http://www.lotusexcel.net/phpbb/
Hör av dig om det är något som jag kan hjälpa till med.
Tråkigt att höra, man hoppas ju alltid att det skall vara något enkelt..
Gjorde samma jobb i vintras och fick massor av riktigt nyttiga tips från våra Excel kollegor i England http://www.lotusexcel.net/phpbb/
Hör av dig om det är något som jag kan hjälpa till med.
- Jan Forsbäck
- Stamgäst
Jag vet inte vilken årsmodell av Excel som vi pratar om här, men om den har passivt "Air-Injection", vilket de flesta Lotusar med 912-motorer från 80-talet har, så är avgarvärdena helt korrekta. Systemet är till för att minska framförallt tomgångs CO. Det igenkännes som en mängd smala rör som kommer ut vid avgasportarna för att sedan via backventiler och slang koppla tillbaka till insuget. Detta system minskar CO med c:a 1%. Mätning av CO ska därför alltid göras med systemet "pluggat" (läs: en kork i slangen så att det inte kan suga luft till avgasportarna). Detta känner inte bilbesiktningen till
, himla underligt eller...
Mvh /Lasse
Mvh /Lasse
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...
I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
- Jan Forsbäck
- Stamgäst