Förgasare

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Jan Forsbäck
Stamgäst

Förgasare

Post by Jan Forsbäck »

Är det någon i södra sverige som kan hjälpa mig att ställa in förgasarna på min Excel?. Jag tycker att hon har tappat all kraft efter vintersömnen och är almänt trött.  :slow:
Jan Forsbäck, Lotus Excel -86
Birger
Stamgäst

Post by Birger »

Du kan med fördel vända dej till TG Motor i Malmö. http://www.tgmotor.com/
Stefan L
Stamgäst

Post by Stefan L »

På vilket sätt är hon trött?
Jan Forsbäck
Stamgäst

Post by Jan Forsbäck »

Hon reagerar dåligt när jag trycker ner gasen och skall accelerera. Jag har kollat tändningen, som var OK. Vid besiktningen påtalade personalen att CO-halten var väldigt låg, ca 0,2. Kan tillägga att farten är där inget fel på, körde om en folkvagn GT (Porche) nu på morgonen.
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Hej,

Plocka loss accelerationspumpmunstyckena och kolla så att dom inte är igensatta.
Dom är mkt lätta att hitta, dom sitter långt fram,( nära motorn) ovanpå förgasarna( stora platta mässingsskruvar).
När dessa är bortplockade tryck en gång på gasen och kolla om det flödar kraftigt med bensin ut hålen där munstyckena har suttit. Kolla också munstucken själva.

Det kan även vara så att tändförställningen som styrs av centrifugal vikter har bekat, om så är fallet kommer motor att tappa en masa effekt. Detta kräver en demontering och uppsmörjning av fördelaren.

LyckaTill!

:steer:
joakim
SE highwing
AB
Forumberoende

Post by AB »

Bertil Karlsson på Bjärehalvön är en riktig hjälte bygger räserlotusar o dyl
0xxxxxxxxx

Edit: Bertil har tidigare uttryckt önskemål om att hans telefonnummer skulle tas bort från forumet, därför tar jag bort det nu också. Kolla matrikeln istället :-D Mvh, P-O (forummoderator)
Anders/Elise 111R
Jan Forsbäck
Stamgäst

Post by Jan Forsbäck »

Jaha, nu har jag varit hos TGMotor, som verkligen var mycket kunnig på motorer. Han konstaterade att problemet var att ettans cylinder läckte på avgassidan.
NU gäller det att hitta någon som kan lyfta toppen och se vad som har hänt samt att kunna åtgärda detta.
Stefan L
Stamgäst

Post by Stefan L »

Hej,
Tråkigt att höra, man hoppas ju alltid att det skall vara något enkelt..

Gjorde samma jobb i vintras och fick massor av riktigt nyttiga tips från våra Excel kollegor i England http://www.lotusexcel.net/phpbb/

Hör av dig om det är något som jag kan hjälpa till med.
Jan Forsbäck
Stamgäst

Post by Jan Forsbäck »

Tack för medkänslan Stefan  :wave:
Det fanns många inlägg på engelska forumet. Kan du på ett ungefär tala vilket det är?
STELL
Svårt Lotus-beroende

Post by STELL »

TÄNKTE BARA LÄGGA IN OM CO-HALTEN. ATT DEN HAR ALLTID LEGAT PÅ CA 0,2 PÅ MIN BIL ÅXÅ ,OCH DET VERKAR VARA SÅ PÅ DE HÄR MOTORERNA. :-D
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Jag vet inte vilken årsmodell av Excel som vi pratar om här, men om den har passivt "Air-Injection", vilket de flesta Lotusar med 912-motorer från 80-talet har, så är avgarvärdena helt korrekta. Systemet är till för att minska framförallt tomgångs CO. Det igenkännes som en mängd smala rör som kommer ut vid avgasportarna för att sedan via backventiler och slang koppla tillbaka till insuget. Detta system minskar CO med c:a 1%. Mätning av CO ska därför alltid göras med systemet "pluggat" (läs: en kork i slangen så att det inte kan suga luft till avgasportarna). Detta känner inte bilbesiktningen till :lol: , himla underligt eller... :-D

Mvh /Lasse
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
Jan Forsbäck
Stamgäst

Post by Jan Forsbäck »

Ett STORT tack till Bertil som fixade min Excel.  :beer: Den är som ny nu. Det var mycket riktigt, en ventil som hade brännt. Nu kommer jag vara med på så många träffar jag kan med start på Tisdagens möte här i Lödde.
Post Reply