Rickards nya bil - Esprit S4

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Atariman
Forumberoende

Post by Atariman »

Trist att höra att det krånglat så mycket nu direkt, Rickard. Förhoppningsvis löser sig det mesta med hjälp av folket här på forumet så du verkligen får tillfälle att njuta av den nya bilen.
Krister
Boxster S (Lapis Blue)
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Bara bita ihop, man får alltid räkna med lite strul (utan när man kör Porsche... *skratt*) men man lär sig en hel del...
Ledsamt bara att det finns folk som håller på & fifflar med bilar & ljuger...
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

ja sådant är trisst, såg du att du köpte den i sverige så bortse det jag skrev i den andra tråden. Köpte inte du den av en bilfirma dessutom, det var väl den röda som annonserades på bytbil för över 300lock i början med runt 8000-9000mil på mätaren om jag inte minns fel och det stod skulle vara i perfekt skick eller det kanske var en annan
Mikael, Fisker Karma
Atariman
Forumberoende

Post by Atariman »

Rickard wrote:Bara bita ihop, man får alltid räkna med lite strul (utan när man kör Porsche... *skratt*) men man lär sig en hel del...
Ledsamt bara att det finns folk som håller på & fifflar med bilar & ljuger...
Riktigt trist som sagt. Har du haft möjlighet att tala med personen/företaget du köpte bilen av? Skulle vara intressant att veta vad de säger isf.
Krister
Boxster S (Lapis Blue)
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Inte den bilen, min har bara gått 5000 mil (å det vet jag säkert efter mkt undersökande). Bilen är köpt privat, men han som jag köpte den av är en helt reko kille (ägde bara bilen ett par dagar, fick den i inbyte) & känner sig dessutom blåst av killen som hade den innan honom.

Vi håller på å löser problemen nu...  :nono:

Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

gött, vi kanske skulle ha en typ "svarta listan" på någon sida (ej forumet) där man kan lista oseriösa företag så alla som är i köpetankarna kan begrunda innan de slår till
Mikael, Fisker Karma
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Detta är väl synnerligen lämpat att ha på det "dolda forumet"? Jag kan ju börja direkt...

Mvh /Lasse
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

frågan är ju om man skall ha det på det dolda för dit har ju bara medlemmar tillgång och som eventuell förstagångsköpare av lotus är man nog inte medlem förran man väl köpt sin bil
Mikael, Fisker Karma
Cartman
Forumberoende

Post by Cartman »

Kan man inte göra en "sticky"-tråd som förklarar hur man beter sig för att importera en Lotus också. Själv går man ju lite svagt i köpatankar. Men man vill veta HUR man imorterar, och vad man bör tänka på.

Jag har sett massor av tips på forumet, men det skulle ju hjälpa om man samlade ihop detta tillsammans med nämnda lista, och kanske även tips var man kan hitta nya bilar, såsom www.mobile.de o.s.v.

Såg t.ex. DENNA men funderar på vilka andra avgifter som kan tillkomma.

Antar att detta är fel tråd att ha denna diskuss men...
Kalle, bara ytterligare en wannabe som ÄLSKAR Elise.
www.oldgents.com
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

den var rätt nice, det är väl dags att slå till nu cartman:-) ser att den finns i tyskland och nu för tiden skall den inte vara så klyddigt att importera bil själv från EU länder av nyare modell, jag köpte själv importbörsen och där kan du hitta allt man behöver tänka på.
Mikael, Fisker Karma
Grönberg
Stamgäst

Post by Grönberg »

Cartman wrote:Kan man inte göra en "sticky"-tråd som förklarar hur man beter sig för att importera en Lotus också. Själv går man ju lite svagt i köpatankar. Men man vill veta HUR man imorterar, och vad man bör tänka på.

Jag har sett massor av tips på forumet, men det skulle ju hjälpa om man samlade ihop detta tillsammans med nämnda lista, och kanske även tips var man kan hitta nya bilar, såsom www.mobile.de o.s.v.

Såg t.ex. DENNA men funderar på vilka andra avgifter som kan tillkomma.

Antar att detta är fel tråd att ha denna diskuss men...
Kolla importguiden på: http://www.bmwpower.nu/
Per
Gul V8 -96
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Va bara tvungen att dela med mig av en sak en amerikansk Esprit ägare skrev på sin hemsida.

"I now consider myself a true british car guy, as i live in constant fear of what will fall off of my esprit next. but it would be unthinkable to sell it..."

Kanske så det är att ha en Lotus... *skratt* :steer:

Ligger nu i tvist med tidigare ägare om ersättning för dom kostnader min bil har & för att han har dolt fel på bilen & undanhållit fakta om den som han kände till...

Får se hur det går, hoppas slippa göra en juridisk sak  :slow: av det hela, men kommer inte tveka om det behövs  :bang:

Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

får hoppas ni kan göra upp i godo, tror om det skulle bli juridisk sak så är nog chanserna minimala att du får något för inte hört något om dolda fel på bilar som det finns på hus och när det gäller hussköp så brukar det vara mycket svårt bevisa dolda fel och inte dolda fel...
Mikael, Fisker Karma
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Jag hoppas också vi kan lösa det på ett civiliserat sätt som vuxna mäniskor med lite ryggrad.
Men jag har en hel del erfarenhet av "konsument lagar" har hjälpt vänner & även själv haft problem en gång vid privat försäljning av andra saker.

http://www.bilar.konsumentverket.se/mal ... goryId=766

:hack:
På konsumentverkets hemsida finns massa matnyttig info som dom allra flesta mäniskor inte känner till. Om man kan bevisa att någon har dolt allvarliga brister på en bil så har man faktiskt 10 år !!! :shock: på sig att reklamera felet... Hur det sen skulle fungera i verkligheten om man tex hade en rostig balk i en bil & väntade 10 år att bevisa det framgår inte av lagarna... Men faktum är att om man kan bevisa felaktigheter som en säljare känner till  :nono: (måste också kunna bevisa att han kände till det) så har man ett väldigt bra juridiskt skydd vid privat köp.

Ska bli en intressant vecka som lotus ägare även nästa vecka... Trevlig helg på er allihop  :beer: nu åker jag till tyskland !  :wave:

Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Update:

Nu börjar saker ordna sig med tidigare ägare av min bil, vi verkar ha kommit fram til en ekonomisk uppgörelse som båda parter kan godta.
Tidigare ägare bedyrar :-D sin oskuld men går med på att stå för en del av mina kostnader, inte riktigt så mkt som jag ville ha men bättre än inget & dessutom mkt smidigare än att behöva göra en lång juridisk historia av det.
:hack:
Hur som helst så kommer jag ha en vinter full av pillande & mekande på bilen som förhoppningsvis kommer vara i ordning & i kanon skick till nästa säsong & jag behöver inte betala alla kostnader helt själv.

:beer:

Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Post Reply