Jag har haft turen att kunna prova på ett antal rätt speciella bilar lite grann genom kollegor. En av dom har haft en röd Diablo (circa '94 års modell om jag minns rätt), och en lila SE30 ('95).
Den äldre Diablon är väldigt svår att köra långsamt - dom breda framdäcken och bristen på servo gör att man får jobba väldigt hårt för att vrida på ratten i låg fart. Som om detta inte är nog behöver man nästan båda fötterna för att använda kopplingen, och växellådan är väldigt svårarbetad, så att sitta i kö är inte speciellt roligt (men man sparar iallafall på gymavgifter
SE30 var lite lättare att köra eftersom den hade PAS och kopplingen är lite lättare, men den vill fortfarande helst köras i 100mph-200mph.
Jämfört med min V8GT så känns den något snabbare upp till 100mph, men därefter har Lotusen inte en chans... Diablon bara pressar på utan att tappa orken.
Diablon låter ju lite bättre också, fast om man är fotgängare när en Diablo annalkas i lägre hastigheter (30mph) så hör man faktiskt "road noise" långt innan man hör motorn... 335+235 P-Zero är inte tysta ;)
--
Stefan
'98 Esprit V8GT