Diablo

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
bionicbeagle
Användare

Post by bionicbeagle »

Hej,

Jag har haft turen att kunna prova på ett antal rätt speciella bilar lite grann genom kollegor. En av dom har haft en röd Diablo (circa '94 års modell om jag minns rätt), och en lila SE30 ('95).

Den äldre Diablon är väldigt svår att köra långsamt - dom breda framdäcken och bristen på servo gör att man får jobba väldigt hårt för att vrida på ratten i låg fart. Som om detta inte är nog behöver man nästan båda fötterna för att använda kopplingen, och växellådan är väldigt svårarbetad, så att sitta i kö är inte speciellt roligt (men man sparar iallafall på gymavgifter :-D ).

SE30 var lite lättare att köra eftersom den hade PAS och kopplingen är lite lättare, men den vill fortfarande helst köras i 100mph-200mph.

Jämfört med min V8GT så känns den något snabbare upp till 100mph, men därefter har Lotusen inte en chans... Diablon bara pressar på utan att tappa orken.

Diablon låter ju lite bättre också, fast om man är fotgängare när en Diablo annalkas i lägre hastigheter (30mph) så hör man faktiskt "road noise" långt innan man hör motorn... 335+235 P-Zero är inte tysta ;)

--
Stefan
'98 Esprit V8GT
Lotus
Forumveteran

Post by Lotus »

Jag tycker nog att Countachen är monstret. :evilgrin22:
Diablon är monstret med söndagskostym, brutal men snällare utseende.
Men jag blir gärna uppäten av båda :-D
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hej ett inlägg i debatten om Diablo... :bigcry: Hittade detta på Lotus Esprit World. Det är tydligt att det behövs mera än många hästar för att köra bil...

http://members.roadfly.com/brown1706/DrivingLessons.htm

Mvh /Lasse

P.S. Känns skönt att det inte var min bil  :bang:
Lotus
Forumveteran

Post by Lotus »

LASSE!!!
Visa inte sådana hemska bilder här....nu kan jag inte sova ikväll :yuck:
Hur gick det för föraren?
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Enligt en källa på forumet så gick det bra för honom... "The guys on the Ferrari forum knows this guy, he walked away and bought a new Diablo that afternoon!!!"  :hyper:

En annan yttrade följande visdomsord: "Often the skills required to make enough money to afford a lambo aren’t necessarily the same ones to drive it on the track. : ) "

Så sant, så sant... :-D

Mvh /Lasse
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

låter som en rätt jobbig bil att ratta runt med andra ord, fast en VT 6.0 kanske är en aning lättare men kostar ju också en del..Får väl vänta en 10 år:-)
Mikael, Fisker Karma
Post Reply