Nybörjare som tänker skaffa en Exige...
Lasse H,
Du skriver följande: Dels för att den är i sitt grundutförande försedd med uppgraderingar som jag tycker är ett krav.
Kan du berätta lite vilka uppgraderingar som den är standardutrustad med som INTE 111R har?
Du skriver följande: Dels för att den är i sitt grundutförande försedd med uppgraderingar som jag tycker är ett krav.
Kan du berätta lite vilka uppgraderingar som den är standardutrustad med som INTE 111R har?
Lars Johansson - LINKÖPING
**SÅLD** Lotus Elise 111S S1 **SÅLD**
**SÅLD** Lotus Exige -06 **SÅLD**
**SÅLD** Caterham R400 Superlight -05 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf GTI DSG -06 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf R DSG -10 **SÅLD**
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
Lättare fälgar, Yokohama 048 R-däck, ställbara dämpare, hårdare fjädrar, bättre och lättare stolar, frontspoiler och bakvinge (ok, detta är kanske tveksamt om jag skulle vilja ha det på en Elise !), i vissa fall 4-punktsbälten.
hälsn
Lasse H
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Dom andra stolarna är väl också bara i performance pack?
LarsH,
Vad är det för ställbara dämpare på Exigen?
LarsH,
Vad är det för ställbara dämpare på Exigen?
Lars Johansson - LINKÖPING
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
Rätt som Azad skriver. Vill dock tillägga att 4-punktsbälten är "a mixed blessing". En absolut nödvändighet vid bankörning, men mest nackdelar vid körning på gata. Det som är en fördel på bana blir ett handikapp i trafik. Eftersom man sitter fastspänd och inte kan vrida sig så har man svårt att kompensera för den döda vinkeln (alltså snett bakåt) och har därför mycket dålig uppsikt t ex när man ska köra ut på väg som man inte har en rätvinklig tillfart på. Enligt min erfarenhet är därför vanliga trepunktsbälten (rullbälten) överlägsna i trafik, förutom att de är mycket snabbare att ta på sig, medan racingbältena får en till att känna sig som ett med bilen. Jag har både och i min Elise. Använder aldrig 4-punktsbältena mer än på bana.
hälsn
Lasse H
hälsn
Lasse H
- Mikael_W
- Forumadministratör
Innan när det skrevs att ljudnivån är mycket högre i exigen än elisen, är det tack vare hardtoppen då eller bara för det är mer instängt. Jag har bara 111R som referens med softtop på och jag tyckte ljudnivån var klart acceptabel. Min största oro med exigen är att ljudnivån blir extremt hög och att väghållningen inte blir lika bra på landsväg men det är väl som lasse skriver att kan vara bra att ha ett set med extra vanliga däck att byta med.
Mikael, Fisker Karma
Lars (Kotten)
Jag tror att det är samma dämpare som finns i Elisens LSS. Ställbara i detta sammanhang innebär endast att plattformarna är justerbara. Alltså ej dämpning eller returdämpning. Men man kan utrusta bilen (tillbehör från Lotus) med Öhlinsdämpare. Dessa sitter i 240R, vilken börjar levereras till kunder nu i juni. Här är allt justerbart. Betyder att man har många möjligheter att skruva bort sig !
Mikael !
Det som gör skillnaden i ljudvolym i coupén mellan en Elise och en Exige är taket. Under förutsättning att man ej bytt insug, katt eller ljuddämpare så bör ljudnivån vara samma i en Exige som i en Elise med hardtop. Tror inte att någon av forumbesökarna har kört en S2 Exige, ej heller jag, så en direkt jämförelse kan ingen av oss göra. Däremot har flera av oss kört S1 Exige. Den tycker jag bullrade mer än en S1 Elise, men då ska man komma ihåg att den K-motorn motorn gav i standardutförande 177 ps jämfört med 118 för Elisen. Hade man sedan uppgraderat till 190 hkr (VHPD) så blev väl knappast bilen tystare.
Vad gäller din oro om Exigens "väghållning" på landsväg så är jag helt övertygad om att ingen bil (och jag menar verkligen INGEN BIL) har bättre väghållning än Exige. Både på bana och på allmän väg.
Däremot är inte Yoko 048 R lika bra i kraftigt regn (stående vattenpölar) som de är vid torrt väglag. Om jag skulle använda en Exige eller en Elise som dagligt transportmedel, hade jag sparat 048:orna till nöjeskörningen soliga och torra dagar.
hälsn
LAsse H
Jag tror att det är samma dämpare som finns i Elisens LSS. Ställbara i detta sammanhang innebär endast att plattformarna är justerbara. Alltså ej dämpning eller returdämpning. Men man kan utrusta bilen (tillbehör från Lotus) med Öhlinsdämpare. Dessa sitter i 240R, vilken börjar levereras till kunder nu i juni. Här är allt justerbart. Betyder att man har många möjligheter att skruva bort sig !
Mikael !
Det som gör skillnaden i ljudvolym i coupén mellan en Elise och en Exige är taket. Under förutsättning att man ej bytt insug, katt eller ljuddämpare så bör ljudnivån vara samma i en Exige som i en Elise med hardtop. Tror inte att någon av forumbesökarna har kört en S2 Exige, ej heller jag, så en direkt jämförelse kan ingen av oss göra. Däremot har flera av oss kört S1 Exige. Den tycker jag bullrade mer än en S1 Elise, men då ska man komma ihåg att den K-motorn motorn gav i standardutförande 177 ps jämfört med 118 för Elisen. Hade man sedan uppgraderat till 190 hkr (VHPD) så blev väl knappast bilen tystare.
Vad gäller din oro om Exigens "väghållning" på landsväg så är jag helt övertygad om att ingen bil (och jag menar verkligen INGEN BIL) har bättre väghållning än Exige. Både på bana och på allmän väg.
Däremot är inte Yoko 048 R lika bra i kraftigt regn (stående vattenpölar) som de är vid torrt väglag. Om jag skulle använda en Exige eller en Elise som dagligt transportmedel, hade jag sparat 048:orna till nöjeskörningen soliga och torra dagar.
hälsn
LAsse H
De bilar som är typade med 4-punktsbälte behöver ej annat bälte.
Ex vis 340 R finnsa bara med 4-pkt. Däremot är det svårt (läs omöjligt om du ej träffar en förstående inspektör) att få en bil godkänd med ett 4-pkts bälte som är eftermonterat och standardbältet borttaget. Däremot får du lov att ha/köra med 4-punktsbälte, men du ska ha trepkt bältet åckså ! Entusiaster som bygger ex Se7en får midjebälte ( !!!??) godkänt men inte alltid ett riktigt FIA-godkänt 4-punktsbälte. Logiken ?
hälsn
Lasse H
Ex vis 340 R finnsa bara med 4-pkt. Däremot är det svårt (läs omöjligt om du ej träffar en förstående inspektör) att få en bil godkänd med ett 4-pkts bälte som är eftermonterat och standardbältet borttaget. Däremot får du lov att ha/köra med 4-punktsbälte, men du ska ha trepkt bältet åckså ! Entusiaster som bygger ex Se7en får midjebälte ( !!!??) godkänt men inte alltid ett riktigt FIA-godkänt 4-punktsbälte. Logiken ?
hälsn
Lasse H