Koppling lagt av?

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Mikael_W
Forumadministratör

Koppling lagt av?

Post by Mikael_W »

Var ute idag med min Esprit för min första tur och efter ca 20 min åktur i lugnt tempo skulle jag lägga in växel och upptäckte att inte en växel gick att lägga i, helt kört med motorn igång. Fick därför stänga av och lägga in 2an för att sedan krypa hem till garaget. När jag kör bilen i 1an och har kopplingen nertryckt och gasars så står bilen still och när jag släpper kopplingen så rullar bilen iväg så helt kaputt verkar inte kopplingen vara men som sagt kort inte att få in någon växel.

Betyder detta att kopplingen är körd och dags att byta? Jag fick tipset av andy förra sommaren att det nog var dags att byta koppling om jag skulle köra på bana men tänkte jag skulle klara mig till nästa sommar igen då kopplingen ändå kändes ok.

Antar det bara är att bita i det sura äpplet och bäställa en ny koppling och rulla iväg till wendels med bilen :(
Mikael, Fisker Karma
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Hej,

Låter snarast som du har problem att koppla ur. Mao det kan vara slavcylindern som packningarna har gett upp på.
Har du kollat om bilen har råkat kissa lite bromsvätska på garagegolvet, kan ju vara en signal.
Det kan också vara så att urtrampningslagret har varit dålig och på så sätt kört sönder solfrädern till kopplingen. Detta hände mig på en gammal Alfa. Du kommer då inte kunna lägga i någon växel alls.
Är lamellen slut slå slirar bara kopplingen...

:steer:
joakim
SE highwing
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

det fanns faktiskt lite vätska under bilen men jag tror det är från kylaren för jag har märkt innan att jag tappar kylvätska så la tidningar under och där var en liten pöl bak på bilen då jag misstänker att det är glapp i en av slangarna.
Hur luktar bromsvätska?
Mikael, Fisker Karma
Torbjorn Rantzow
Användare

Re: Koppling lagt av?

Post by Torbjorn Rantzow »

Hel Mikael

Med stor säkerhet så är det packningen i slavcylindern som gett upp eftersom du inte hör något skrammel.
Om kopplingen är slut så märker man detta under kraftig acceleration, motor och växellåda får inte fäste med varandra, detta kommer oftast smygande.
Du har en tvåskivig koppling i din låda och rasar den så är det oftast ” pang bom ” tvärstopp.
Om det är urtrampningslagret som är slut så börja lagret med att vinna, sen tilltar ljudet hela tiden tills man inte står ut längre, men kopplingen fungerar ofta perfekt ändå.
Att byta just slavcylinderpackingen är inte svårt men jag tror att man måste ta bort bagagerumsbaljan för den sitter ovanpå växellådan. Att sedan byta packningen är en baggis och packningen kostar några kronor.
Innan du gör något så kolla även huvudcylinderpackningen, den kan faktiskt också vara kass.

När jag själv servar min Esprit brukar jag alltid lufta slavcylinderna på olja, jag inbillar mig att det kan bildas vatten i bromsoljan och som i sin tur gör att det rostar inne i cylindern.
Rosten tar fäste under vintern när den står still, sen till våren när man tar ut bilen så sliter man snabbt upp packningen mot rosten på några nedtrampningar.
-Som sagt, rena rama amatörteorier.

Torbjörn Rantzow
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

ahh låter bra, då kanske det inte blir lika dyrt som jag räknat med om jag slipper byta hela kopplingen. Fast kanske dags att byta den ändå, ser att du bytt kopplingen vid 2000mil och bilen har gått 5300 nu då livslängen på kopplingen till v8a brukar väl ligga på en 3000mil
Mikael, Fisker Karma
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hur länge kopplingen håller torde väl ändå vara en fråga om körstil. Den håller många tusen mil om man inte kör som Torbjörn :lol: (och han har väl iof ägt din bil tidigare... :-D ). Som sagt, jag tror nog faktiskt mer på Torbjörns teori eftersom dålig funktion på kopplingen pga dåliga packningar i hydralystemet snarare är regel än undantag på gamla Espriter. Jag kan knappt hålla räkningen på de jag åtgärdat under åren...

Nu ser jag dessutom att jag redan svarat dig på kopplingsproblem i en gammal tråd http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?p=64 ... ight=#6410 du kan väl titta på de också så får du lite tips om felsökning...

Om det kommer in en luftbubbla i hydraulledningen pga att kopplingsvätskenivån varit för låg i huvudcylindern brukar det få KATASTROFALA följder för funktionen. Luft i systemet, som dessutom är ganska svårluftat, är ingen hit. För låg nåvå blir det förr eller senare om systemet läcker och man inte fyller på...

Jag hade en upplevelse i höstas i en Esprit som låter som din, och då berodde det på det jag beskriver ovan.

Mvh /Lasse
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
Post Reply