The Lotus Elise Type 99T
The Lotus Elise Type 99T is a celebration of one of the most distinctive
Lotus Formula One cars. Unveiled in London on 3rd February 1987 the Lotus 99T holds the honour of being the last ever Lotus Formula One car to win a Grand Prix.
The Lotus Type 99T bore huge changes both inside and out from its
predecessor the Type 98T. The first and most noticeable change was that of the livery. Gone was the world famous black and gold JPS colour scheme, now replaced by the bright yellow and blue of new sponsors Camel. Changes under the skin were even more significant. Moving away from the Renault powerplants that had been employed since the Type 93T in 1983, the 99T harnessed a new twin-turbo Honda unit capable of pushing out more than 800bhp. Perhaps the most significant change however was the reintroduction of the revolutionary 'Active' suspension system. Active suspension had been in development for a few years at Lotus and had even been tried out on previous Formula One cars. With the introduction of the system on the 99T Lotus yet again changed the way Formula One cars were designed! Active suspension was eventually outlawed as it gave massive performance and handling advantages.
Driven by Ayrton Senna and Satoru Nakajima during the 1987 season, the 99T proved to be one of Lotus' more successful modern day Formula One cars. Wins in Monaco and Lotus' last ever victory in Formula One at Detroit meant that Ayrton Senna and Team Lotus finished third in the World Drivers Championship standings and the Constructors' Championship respectively.
Now in 2003 Lotus are proud to announce the release of the Elise Type 99T. Painted in unique 'Saffron Yellow' with subtle blue detailing to mirror that of the original race car, the Elise Type 99T commemorates one of the most recognisable cars in the history of Formula One. Unique black Lotus styled eight spoke wheels complete the racing look from the exterior. The interior is furnished in perforated black leather sports seats and door panels, complemented by a black alcantara dash panel. Cross-drilled brakes, CD player, black soft-top and black carpets complete the look.
Commercial Director of Lotus Cars, Tengku Hasmadi explains, "I cannot think of a better way to celebrate Lotus' illustrious history than the Elise Type 99T. Sharing not only the colour scheme, but also the Lotus characteristics of 'Performance through Lightweight' and world beating ride and handling, the Lotus Elise Type 99T is one of the most desirable sportscars on the road today."
Specifications Lotus Elise Type 99T
Engine: K Series: Transverse mid engine
4 cylinders in line, 1796cm3
Variable valve control
Double overhead camshaft: 16valves
All aluminium lightweight construction
Multi-point sequential fuel injection
Maximum output: 118kW (160PS) at 7,500 min-1
Maximum torque: 175Nm between 3,500 - 4,650 min-1
Engine management: Lotus K4 programmed controller
Emission control: 3-way catalytic converter
Active on-board diagnostics - Euro III
emissions
VED band B (163g/km)
Maximum speed 132mph(212km/h)
0 - 62 mph (0 -100km/h) 5.2s
0 - 100mph (0 -160km/h) 14.0s
Fuel Consumption: (litres/100km)
Urban Cold 9.4
Extra Urban 5.5
Combined 6.9
Fuel requirement 95 RON ULG minimum
Transmission: 5-speed transaxle driving rear wheels.
Close ratio gears fitted as standard
equipment.
Ratios: First 3.25:1
Second 1.89:1
Third 1.31:1
Fourth 1.00:1
Fifth 0.85:1
Reverse 3.00:1
Final drive 3.94:1
Wheel base 2301mm
Front track 1457mm
Rear track 1503mm
Overall length 3785mm
Overall width 1719mm (excluding door mirrors)
Overall height 1143mm
Dry weight 757Kg
Unladen weight 806Kg (including full tank of fuel)
Weight distribution 39% front 61% rear
Luggage compartment capacity: 115 litres
Fuel tank capacity: 32 litres
Warranty: 2 years Manufacturer
Ny Elise! Typ 99T
Tycker nog det är dags att sluta göra menlösa versioner av Elisen som baserar sig med någon töntig celebration historia. Bilen är ju fortfarande densamma med lite nya girllanger osv. Det måste kännas lite fånigt för Lotus ledning att hela tiden lyfta fram tidigare ( se Chapman) lyckostunder istället för att kunna lyfta sig med någon fräscht, som kanske morderna segrar eller lite nya bilar kanske..
PS Elisen är ju redan så bra så varför hålla på att tramsa.
PS Elisen är ju redan så bra så varför hålla på att tramsa.
joakim
SE highwing
SE highwing
-
Guest
Håller helt med dig Joakim. Det känns lite "fattigt", och en aning sorgset, att se hur Lotus mjölkar deras formel 1-historia med alla dessa "special"-eliser. Framförallt när det bara är lackeringen, eller möjligen en medskickad hardtop el.dyl, som skiljer dem från en standardelise.
För att ha något berättigande, och göra de berömda föregångarna rättvisa, borde de väl ha modifierats med lite högre effekt, bättre bromsar, kanske en snyggt integrerad störtbåge och varför inte lite kolfiberpaneler för att lätta bilen ytterligare (går det?
)
Det här kanske blir den sista, det finns ju inte särkilt mycket för Lotus att fira när det gäller F1 på nittiotalet. Det skulle i så fall vara en Johnny Herbert Edition!
En annan aspekt är ju hur många av Elise-kunderna som bryr sig om, eller ens känner till, Lotus F1-vagnar och de tekniska innovationerna som de medförde.
Elisen var en fantastisk bil när den presenterades, och är det fortfarande i och med S2:ans modernare design och förbättrade byggkvalitet. Men jag hoppas att Lotus tar ett stort steg framåt med nästa version, framförallt motormässigt.
En ny Exige vore inte heller fel. Varför inte skapa en racig ClubSport-Exige plus en lyxigare och bekvämare GT-variant med en V6:a på 250-270 hk som dessutom kan fungera som en instegmodell till en kommande "Superesprit". Det är en Exige som jag skulle kunna tänka mig......
För att ha något berättigande, och göra de berömda föregångarna rättvisa, borde de väl ha modifierats med lite högre effekt, bättre bromsar, kanske en snyggt integrerad störtbåge och varför inte lite kolfiberpaneler för att lätta bilen ytterligare (går det?
Det här kanske blir den sista, det finns ju inte särkilt mycket för Lotus att fira när det gäller F1 på nittiotalet. Det skulle i så fall vara en Johnny Herbert Edition!
En annan aspekt är ju hur många av Elise-kunderna som bryr sig om, eller ens känner till, Lotus F1-vagnar och de tekniska innovationerna som de medförde.
Elisen var en fantastisk bil när den presenterades, och är det fortfarande i och med S2:ans modernare design och förbättrade byggkvalitet. Men jag hoppas att Lotus tar ett stort steg framåt med nästa version, framförallt motormässigt.
En ny Exige vore inte heller fel. Varför inte skapa en racig ClubSport-Exige plus en lyxigare och bekvämare GT-variant med en V6:a på 250-270 hk som dessutom kan fungera som en instegmodell till en kommande "Superesprit". Det är en Exige som jag skulle kunna tänka mig......
Magnus, Esprit V8-GT
-
Guest
Enligt vad jag har läst under den senaste tiden så kommer förmodligen Lotus att presentera en ny modell innan sommaren. En del tror att det blir en Exige S2, det som talar emot det är dock att Exige S1 såldes i mycket få exemplar, vilket betyder att det kanske inte skulle vara det bästa att tjäna pengar på.
Det har ju också förekommit flera spionbilder på både en eventuell Exige samt en Elise med annorlunda motor (Toyota V6 eller 4a?).
Åtminstone kommer det vara spännande under våren och se om det ploppar ut någon ny modell
Under tiden är det bara att njuta av den Lotus man redan har!
Det har ju också förekommit flera spionbilder på både en eventuell Exige samt en Elise med annorlunda motor (Toyota V6 eller 4a?).
Åtminstone kommer det vara spännande under våren och se om det ploppar ut någon ny modell
Under tiden är det bara att njuta av den Lotus man redan har!
Det är väl i och för sig sant att Exige S1 inte sålde lika bra som Lotus hade hoppats. Framförallt var väl försäljningstarten ganska trög om jag minns rätt.
Jag skulle ändå kunna tänka mig att en "tvådelad" Exige S2/S3 skulle kunna sälja bra, och dessutom kunna utvecklas till relativt rimliga kostnader. De båda modellvarianterna skulle kunna dela på (i grunden) både kaross, chassi och motor.
En GT-Exige skulle nog tas emot med öppna armar av de amerikanska återförsäljarna som komplement till Elisen och (tillfällig) ersättare till Espriten.
...bara spekulationer. Det säkraste är ju som du skriver att njuta av den Lotus man har - låt våren komma!!!
Jag skulle ändå kunna tänka mig att en "tvådelad" Exige S2/S3 skulle kunna sälja bra, och dessutom kunna utvecklas till relativt rimliga kostnader. De båda modellvarianterna skulle kunna dela på (i grunden) både kaross, chassi och motor.
En GT-Exige skulle nog tas emot med öppna armar av de amerikanska återförsäljarna som komplement till Elisen och (tillfällig) ersättare till Espriten.
...bara spekulationer. Det säkraste är ju som du skriver att njuta av den Lotus man har - låt våren komma!!!
Magnus, Esprit V8-GT