Aircondition....
Aircondition....
Varför måste man konvertera ac-anläggningen för att anpassa den till den nya miljövänliga
gasen R134a, om man idag kör omkring med den gamla MILJÖFARLIGA
gasen R12 som jag gör
? Har hört kylfirmor som säger att det är ett sätt att tjäna pengar på kunderna, det finns ingen anledning att konvertera, de har fyllt på den nya gasen i ca. 5 års tid (utan att konvertera) och aldrig fått någon haverad ac- anläggning tillbaka. Blir vi blåsta?
Hur gör ni som måste fylla på efter ett tag?
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
Micke T.
En del kompressorer tål den nya gasen utan konvertering, enligt vad jag hört.
MEN, den nya gasen är inte lika effektiv, så du behöver en biffigare kompressor för att kompensera detta.
Säkerligen konverterar en del firmor "i onödan" för att kunna lämna garanti och lämna ifrån sig AC-anläggningar med full kyleffekt.
Behöver du ingen garanti och om du nöjer dej med halvdan kylning borde det räcka med att tömma ur freonet och fylla i den nya gasen.
/Daniel
MEN, den nya gasen är inte lika effektiv, så du behöver en biffigare kompressor för att kompensera detta.
Säkerligen konverterar en del firmor "i onödan" för att kunna lämna garanti och lämna ifrån sig AC-anläggningar med full kyleffekt.
Behöver du ingen garanti och om du nöjer dej med halvdan kylning borde det räcka med att tömma ur freonet och fylla i den nya gasen.
/Daniel
Har pratat med kylfirman igen. Vid en omkovertering byter de filtret samt oljan. Ett filter kostade ca. 600,- exkl. moms. sedan tillkommer oljan plus arbetet. Så kostnaden blir inte så stor som jag har hört tidigare,( priser på närmare 12.000,-
) Kanske skall man konvertera lite...
Förra veckan konverterade de en Lotus.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
Micke T.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
Micke T.
Jo, men jag menar givetvis att tömma hos en AC-reparatör!Göran wrote:Är det inte just det som är miljöproblemet ?DJ wrote:tömma ur freonet
(Man måste ju suga vacuum i hela systemet osv. så det går ju ändå inte att göra hemma.)
Att bara tömma och fylla på ny miljövänligare gas går ju ganska fort och bör inte kosta mer än en bråkdel av en fullständig konvertering av AC-anläggningen.
/Miljövännen Daniel
- Kenneth Sundfors
- Stamgäst
Jag hade en tanke ang. ditt tidigare medd.Lotus wrote:Har pratat med kylfirman igen. Vid en omkovertering byter de filtret samt oljan. Ett filter kostade ca. 600,- exkl. moms. sedan tillkommer oljan plus arbetet. Så kostnaden blir inte så stor som jag har hört tidigare,( priser på närmare 12.000,-) Kanske skall man konvertera lite...
Oops! den hamnade här istället för på den andra tråden.
esprit HCI-87
- Fredrik280zx
- Stamgäst
Fredrik280zx wrote: Om det är möjligt så få dem att trycka i det gamla fina kylmediet, det stannar kvar längre i gamla slitna system.
Jag måste informera om detta i min egenskap av moderator då detta forum inte får uppmuntra olagligheter.
Mvh /Lasse
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...
I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
- Kenneth Sundfors
- Stamgäst
Detta kan jag INTE hålla med om! Varför konvertera om det inte behövs?Lasse wrote:Fredrik280zx wrote: Om det är möjligt så få dem att trycka i det gamla fina kylmediet, det stannar kvar längre i gamla slitna system.Observera att det är OLAGLIGT att efterfylla med det gamla kylmediet (R12)! Enligt lag får gamla system fyllda med R12 köras "slut" men vid reparation och efterfyllning måste anläggningen konverteras för det nya kylmediet R134a.
Jag måste informera om detta i min egenskap av moderator då detta forum inte får uppmuntra olagligheter.
Mvh /Lasse
Att man inte får fylla på med R12 är en sak men du MÅSTE inte konvertera!
Du kan fylla på med SP34 ,består av 99% och 1% propan(tror jag).
Det sistnämnda är iallafall till för att transportera den "gamla" oljan.
Detta är helt LAGLIGT.
Jag har detta i mitt "system" och det funkar utmärkt.(gasen är faktiskt
framtagen för bilar.)
esprit HCI-87
Var inte orolig Lasse... jag fyllde lite av den nya gasen i mitt system på Ferrarin och det funkar alldeles utmärkt ihop med den gamla. Jag är fullkomligt laglydig in i minsta detalj.Lasse wrote:Fredrik280zx wrote: Om det är möjligt så få dem att trycka i det gamla fina kylmediet, det stannar kvar längre i gamla slitna system.Observera att det är OLAGLIGT att efterfylla med det gamla kylmediet (R12)! Enligt lag får gamla system fyllda med R12 köras "slut" men vid reparation och efterfyllning måste anläggningen konverteras för det nya kylmediet R134a.
Mvh /Lasse
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
Micke T.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
Micke T.
Hej!
Med konvertering anger jag ingen "grad" av konvertering - alltså inte om du ska byta kompressor mm mm eller endast byta kylamedium. Vad jag säger är att har du en gång tömt ur R12 soppan får du inte fylla i den igen och du får heller inte fylla på mer för att trycksätta ett system som har för lågt tryck. Vad du sen gör är din ensak, jag ville bara upplysa om vad lagen säger.
Mvh /Lasse
Med konvertering anger jag ingen "grad" av konvertering - alltså inte om du ska byta kompressor mm mm eller endast byta kylamedium. Vad jag säger är att har du en gång tömt ur R12 soppan får du inte fylla i den igen och du får heller inte fylla på mer för att trycksätta ett system som har för lågt tryck. Vad du sen gör är din ensak, jag ville bara upplysa om vad lagen säger.
Mvh /Lasse
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
- Kenneth Sundfors
- Stamgäst
Du skrev ju faktiskt att man måste byta till R 134a.Lasse wrote:Hej!
Mvh /Lasse
En konvertering för mig är inte bara att byta kylmedium. För att byta till
R134a måste man nog byta även olja och filter annars är det STOR risk
att kompressorn skär. Jag ville bara upplysa om detta så ingen råkar
ut för tråkigheter i onödan.
esprit HCI-87