Trilskande hjulmuttrar

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Göran
Svårt Lotus-beroende

Trilskande hjulmuttrar

Post by Göran »

Som jag nämnt i andra trådar så planerar jag under avställningen att byta till sportkatalysator, stålomspunna bromsslangar och lite annat.

Så idag tänkte jag börja....... Men så finner jag att efter verkstadsbesöket i höstas så är det nu omöjligt att rubba hjulmuttrarna  :bang:
Varpå jag "förlänger" fälgkorset ...... och drar sönder hylsan till stöldskyddsmuttrarna  :bang:  :bang:  :bang:

OK jag har ringt Wendels och får förhoppningsvis en ny. Men problemet med verkstadens idiotiska åtdragning kvarstår säkert. Om inte bilen vore avställd för vintern så skulle jag naturligtvis åka till verkstaden och få det fixat (och dessutom få utlopp för vad jag känner :uglyhammer: )

Men jag vill som sagt fixa det i garaget. Så .... har någon något bra tips som underlättar, förutom ev. rostlösande olja (som jag inte vet om det funkar ändå).

Just nu är jag så förb-d så jag var tvungen att skriva av mig.
:wild:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Serviceverkstäder och hjulbyten...  :bang:

Själv ser jag ALLTID till att smörja både bultkona och gängor på bultarna med lite olja när jag byter hjul. Har aldrig haft några problem med bultar som inye gått att få loss. Vet inte hur många "nära och kära" som jag ryckt ut och hjälpt att få loss bultar som rostat/korroderat fast.
En gång tvingades jag dock byta ett framhjul på min Volvo på verkstan och då påpekade jag att de vore lämpligt med lite olja på bultarna (vinter, slask, salt och stålfälg).
-Varför det!#? undrade killen på verkstan... det är väl halt onödigt.
-Jag vill gärna kunna få loss hjulet när jag ska byta till sommardäck...
-Jamen, om det inte går är det ju bara att komma hit...  :bang:

Näe, usch, då fick jag också klaga lite...

Hej hopp /Lasse
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Köp krafthylsor, sätt på hylsan på muttern & samtidigt som du börjar (försöker) skruva av muttern slår någon med slägghammare på krafthylsan, det brukar fungera.

Sen köper du nya hjulmuttrar & använder ALLTID kopparpasta i fortsättningen.
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Post Reply