Igår fick jag inbetalningskort för det kommande halvårets försäkring av min Elise. Det var ju väntat, men ett vidhängande brev från försäkringsbolaget, if..., var dessto mer oväntat och ovälkommet. Under rubriken Nyheter så nämnde man bland annat att numera gällde ej försäkringen "för skada som uppkommer vid körning på inhängnad bana".
Jag kan förstå att man ej i den vanliga försäkringen tar ansvar för tävlingar och tidsträning för tävling. Men detta nya innebär att all körning på bana är helt oförsäkrad om man har sin bil försäkrad hos if... . Alltså varje form av förarutbildning som ex vis halkbanekörning är utanför försäkringen. För att inte tala om alla former av "track days". För mig är detta helt oacceptabelt och jag letar nu efter ett nytt försäkringsbolag som har lite större förståelse för hur bilar som våra användes.
Har någon av er läsare av detta forum något tips ? Jag betalar idag, med maximal bonus, 7.500 kronor för min försäkring. Har då nästan alla prissänkande faktorer till min fördel som ex ålder (gammal !), bostadsort (landet !) samt eget garage. Dessutom ett helt rent förflutet när det gäller att skada bilar. Men jag vill kunna fortsätta att ta ut min nästan nya bil på bana. Köra med omdöme och hänsyn men på ett sätt som bilen är byggd för och som jag klarar av. Är värt ett högre pris på försäkringen än det jag betalar idag. Fast med det som jag hittills betalt till olika försäkringsbolag genom åren har jag väl kunnat subventionera lyxlägenheter till direktörerna och deras släktingar. Ingen tror väl att det bara är Skandia som har snyltat ?
Har ni tips på vilka försäkringsbolag som det är värt att ta kontakt med som kan har aktivitetstolerantare villkor? Tacksam för tips !!!!
hälsningar
Lasse H
Hörby
Försäkring och bankörning
Försäkring och bankörning
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
-
Guest
Tror att SalusAnsvar är det enda försäkringsbolaget som godkänner bankörning. Läs mer på http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1792
IF ÄR Skandia.Ingen tror väl att det bara är Skandia som har snyltat ?
Jag har f.ö. också IF, ska ta och läsa igenom mina papper lite noggrannare...
Synd att det är just Salus Ansvar som erbjuder skydd på bana. Jag har dålig erfarenhet av dem. Hade dem som försäkringsbolag när jag fick en bil stulen för en del år sedan, och det var INTE lätt att få ut pengar.
/Daniel
Peter !
Jag ska kontakta Salu Ansvar idag. Tack för tipset. Berättar hur det går.
Daniel !
Vem som äger vad inom finansvärlden och inte minst försäkringsbranschen har jag dålig kläm på. När skandalerna kring Lars-Erik Pettersson först kom till allmän kännedom för cirka två år sedan (jättebonus trots förslust) så ville jag byta försäkringsbolag till ett med högre moral hos cheferna. Hade uppfattningen at if... var en del av Skandia. Handläggaren på if... försäkrade mig (ursäkta vitsen !) att så ej var fallet. Rent citat:"L-E Pettersson har absolut inget med if... att göra".
Fast jag skulle ej bli förvånad om man helt enkelt friserade sanningen eftersom enligt pressen så fanns det ganska många förutom undertecknad som irriterades på direktörens orimliga girighet.
Nu vill jag byta av andra skäl !
Hälsningar
Lasse H
Hörby
Jag ska kontakta Salu Ansvar idag. Tack för tipset. Berättar hur det går.
Daniel !
Vem som äger vad inom finansvärlden och inte minst försäkringsbranschen har jag dålig kläm på. När skandalerna kring Lars-Erik Pettersson först kom till allmän kännedom för cirka två år sedan (jättebonus trots förslust) så ville jag byta försäkringsbolag till ett med högre moral hos cheferna. Hade uppfattningen at if... var en del av Skandia. Handläggaren på if... försäkrade mig (ursäkta vitsen !) att så ej var fallet. Rent citat:"L-E Pettersson har absolut inget med if... att göra".
Fast jag skulle ej bli förvånad om man helt enkelt friserade sanningen eftersom enligt pressen så fanns det ganska många förutom undertecknad som irriterades på direktörens orimliga girighet.
Nu vill jag byta av andra skäl !
Hälsningar
Lasse H
Hörby
Har nu varit i kontakt med Salu Ansvar. Dom täcker körning på bana, dock ej tävling eller träning inför tävlig. Förörutbildning, trackdays och liknande är dock ok. Precis som du sagt Peter. Kostnaden för försäkringen blir dock något högre än vad jag idag betalar hos if... .
Men med tanke på att jag ej är nöjd med deras nya villkor så kan jag ej jämföra priset rakt av. Har bestämt med Salu Ansvar att jag försäkrar min Elise hos dom from snarast. Har kontaktat if... och sagt att jag vill ställa av bilen under vintern (vilket jag ej brukar göra) och att jag ej vill ha någon avställningsförsäkring. Detta tillvägagångssätt innebär att jag i praktiken avslutar min försäkring hos if... och att jag då är fri att byta försäkringsbolag. Detta tror jag är enda sättet att komma förbi försäkringsbolagens "slavkontrakt" med huvudförfallodag. if... kommer nu till att betala tillbaka den försäkringspremie som jag redan betalt in för de kommande sex månaderna. Kommer till att ställa av bilen hos Bilregistret på söndag och teckna en garageförsäkring (avställningsförsäkring) med Salu Ansvar på måndag. Genom att ha bilen avställd november, december och januari kommer jag i praktiken att ha en lägre total försäkringskostnad per år med mitt nya bolag. Räknade ut att med min gamla försäkring så kostade mig varje körd vintermil (enbart för att hålla fart i batteriet) drygt 100:- ! Än så länge är jag nöjd.
hälsningar
Lasse H
Hörby
Men med tanke på att jag ej är nöjd med deras nya villkor så kan jag ej jämföra priset rakt av. Har bestämt med Salu Ansvar att jag försäkrar min Elise hos dom from snarast. Har kontaktat if... och sagt att jag vill ställa av bilen under vintern (vilket jag ej brukar göra) och att jag ej vill ha någon avställningsförsäkring. Detta tillvägagångssätt innebär att jag i praktiken avslutar min försäkring hos if... och att jag då är fri att byta försäkringsbolag. Detta tror jag är enda sättet att komma förbi försäkringsbolagens "slavkontrakt" med huvudförfallodag. if... kommer nu till att betala tillbaka den försäkringspremie som jag redan betalt in för de kommande sex månaderna. Kommer till att ställa av bilen hos Bilregistret på söndag och teckna en garageförsäkring (avställningsförsäkring) med Salu Ansvar på måndag. Genom att ha bilen avställd november, december och januari kommer jag i praktiken att ha en lägre total försäkringskostnad per år med mitt nya bolag. Räknade ut att med min gamla försäkring så kostade mig varje körd vintermil (enbart för att hålla fart i batteriet) drygt 100:- ! Än så länge är jag nöjd.
hälsningar
Lasse H
Hörby