Ferrita till V8a

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Mikael_W
Forumadministratör

Ferrita till V8a

Post by Mikael_W »

Kollade på Ferritas hemsida och hittade inte Esprit V8a i deras prislista, är det någon här som utrustat sin Esprit V8a med ferritas system?

Vad annars det bästa ljudet till en V8a utan för mycket krångel, tycker det är det enda man tycker kunde varit bättre på Esprit för det låter för lite(:-
Mikael, Fisker Karma
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Hej, har hört att lotus eget sportsystem skall vara helt ok. Det skall se exakt likadant ut som orginalet med annat innanmäte. Prova vetja.
joakim
SE highwing
Grönberg
Stamgäst

Post by Grönberg »

Jag har Lotus sportljuddämpare och ljudet skiljer sig inte nämnvärt, däremot så får man lite maffigare ljud om ljuddämparen plockas bort och raka rör monteras eller varför inte raka rör direkt från turboaggregaten - då låter det riktigt bra.
Per
Gul V8 -96
Mgz
Forumberoende

Post by Mgz »

Jag håller också på att fundera över vilket som är bästa alternativet för att få bilen att låta lite mer och gärna även lite bättre.

Jag lutar just nu åt att helt ta bort ljuddämparen och köra med "straight pipes" - det är ju inte fel att samtidigt spara lite vikt :winking:
Kolla på http://www.extremeesprit.com/Perf__Mods ... haust.html för exempel på hur det kan göras.

Nedan är en sammanställning ang avgassystem tagen från Pistonheads:

The alternatives to the lotus sports exhaust:

Quicksilver (or similar) straight pipes, ie no silencer. Cheap, but too loud in my opinion, also aerodynamic issues and ride height changes if you do this mod. Reduced back pressure does mean the turbos spool much quicker which is nice.

D&T (Australia). Very expensive in my opinion, but looks like a good system. My friend Bernard has one on his 99, including the D&T hi-flow cats.

tubi Style(Italy). Excellent quality, the ferrari guys swear by these. Good reports from some Esprit owners with these, but very expensive. Lifetime guarantee which is nice.

Stebro (Switzerland). No experience of these, but the guys who have this system on the 4 cylinder esprits say its great.

SW European (Arizona). Not sure if these guys are in business still.. as their web site is not there anymore. They made a "cross-over" system that sounded great on the mpeg i had. Looks like great quality but again very expensive.

Yoshimura (Japan). Super-dooper expensive, and they will only make on the car, which is a problem for anyone who doesn't live in Tokyo.

Moto-Concept (Germany). These guys make two systems, i went for the "super sound" version. Good quaility system. Had it on the car for a couple of months now. The sound is great, better than the sports exhaust but it is a more expensive system. The design is very similar to the tubi.

Hope that helps.
Rob
Magnus, Esprit V8-GT
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

väl värt att kolla på, jag fick dock med något system som skulle vara köpt i england som jag skall pröva montera först.

Hur är det med besiktning om man tar bort ljuddämparen, går den igenom eller blir man tvungen att montera på innan beskiktningen?
Mikael, Fisker Karma
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Skall du ha ett system utan ljuddämpare, bygg ett själv vejta. Simons ljuddämpardelar finns praktiskt taget överallt och är mkt billigt. Det är bara att köpa delarna och såga ihop ett så att säga. Vill du sedan ha det svetsat kan du garanterat får det gjort på någon verkstad för en rimlig penning. Eftersom du vet ju inte hur mkt din bil kommer att låta så kan det ju vara lika bra att prova cheap..

:-D
joakim
SE highwing
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

Hittade nedan system:
http://www.moto-concept.de/shop/artikel ... m_id=15388

Har du hittat något system till din Magnus?

Varför har de skrivit endast för Racetrak tro? Kan de låta så mycket eller har de andra reglement i Tyskland, det skall väl inte vara några problem med detta system i besiktingen för katalysatorerna är ju kvar och dämpare är det.
Mikael, Fisker Karma
mageri
Stamgäst

Post by mageri »

här kommer en länk på billiga OCH rostfria delar.
säkert inte mkt dyrare än simons grejer.

http://www.rakaror.o.se/

3" rör med en styck 300mm "fullflödes"burk på vadera sida (med elr utan kattar, kissen gör nog så att de inte blir FÖR högt....vicket kan vara lite jobbigt i längden)
hitta nån som KAN svetsa rostfritt först....

mvh
Magnus Eriksson
Mgz
Forumberoende

Post by Mgz »

Mikael,

Numera sitter det raka rör på bilen - och vilken förändring det blev! Jag är helnöjd.

Ljudvolymen blev (enligt mig) precis lagom och även ljudkvaliteten är avsevärt mycket bättre. Dessutom är ljudvolymen i kupén i stort sett oförändrad i normala hastigheter. Ett annat plus är att det "poppar och bluddrar" skönt vid gasuppsläpp - mycket trevligt!

Jag använde Simons delar, och deras ändrör är en ganska kraftig och tung grej som säkert dämpar lite - jag misstänker att det bidrar till den lyckade ljudkvaliteten. Konstruktionen är enkel med de vinklade rören och ett stag som håller allt på plats och hängs upp i de befintliga ljuddämparfästena.

Eventuellt kommer det en artikel i Winners Choice.
Magnus, Esprit V8-GT
Mgz
Forumberoende

Post by Mgz »

Mikael_W wrote:Varför har de skrivit endast för Racetrak tro? Kan de låta så mycket eller har de andra reglement i Tyskland, det skall väl inte vara några problem med detta system i besiktingen för katalysatorerna är ju kvar och dämpare är det.

Antar att de måste skriva på det viset om de inte brytt sig om att göra någon TüV-certifiering på delarna. Tyskarna är tydligen hårda på sånt......

I Sverige skulle jag vilja se den besiktningsman som ser skillnad på denna och en originaldämpare :lol:
Magnus, Esprit V8-GT
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

hur funkar det med besiktningen när du tagit bort ljuddämparna och kör med raka rör? Är det ok i den svenska besiktningen? FÅr man ut mer hästkrafter med ljuddämparen borta?
Mikael, Fisker Karma
Mgz
Forumberoende

Post by Mgz »

Det återstår att se vad de säger när det är dags för besiktning (lyckligtvis dröjer det ett bra tag till nästa gång). Om det rent principiellt är en godkänd modifiering av bilen vet jag faktiskt inte, men om det är OK och ljudnivån ligger inom godkända nivåer så borde ju allt vara grönt..... nån annan kanske vet säkert om det är tillåtet. Jag tror att det rullar ett par V8or i Sverige med raka rör men vet inte om de haft problem vid besiktningen.

Rent subjektivt skulle jag säga att effekten ökat en aning och att gasresponsen också är lite bättre. I alla fall så låter det som +100 hk  :up:

En annan sak att tänka på är att eftersom bilen blir lättare bak (ca -15 kg) så ökar markfrigången en liten aning. Vill man vara lika hyperkänslig för sådana här förändringar som Lotus själva så ska man naturligtvis sänka bilen tillbaka till standard markfrigång. Ytterligare en aspekt är att luftflödet under bilen förändras - ljuddämparen har ju en "vingprofil" som hjälper till med luftflödet. Jag misstänker dock att hastigheten ganska kraftigt måste överstiga 200 km/h för att man ska känna av effekterna. I ca 220 km/h kände inte jag någon skillnad i stabilitet.
Magnus, Esprit V8-GT
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Hej är ny på det här forumet & nybliven S4 ägare.
:hack:
Tänker ta bort mitt orginal system eftersom "katten" är slut & skramlar som en kulpåse..
Tänker köpa en Race kat & funderar sen kraftigt på att göra ett eget "system" efter den.
Har läst i ett par trådar att flera av er har raka rör, någon som har några bilder på hur ni har dragit dom & hur upplever ni ljudnivå osv !?
Dessutom undrar jag om någon vet var jag kan få slutrör tillverkade, tänkte nämligen montera 2 ovala slutrör, ett på varje sida.
Läste dessutom att inte alla "race kattar" fungerar utan att varnings lampan tänds, eller gäller det bara elisen !?
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Guest

Post by Guest »

Rickard wrote:Läste dessutom att inte alla "race kattar" fungerar utan att varnings lampan tänds, eller gäller det bara elisen !?
"Race kat" funkar i alla Elise, problemet är när du kör helt utan kat i Elise S2, då lyser nämligen varningslampan då det finns lambdasonder både före och efter katten.

ps snygg "avatar" du fixat  :hyper:
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Tänk också på att lambda-sonden inte får tas bort :znaika: m a o, när du montrar din nya race-kat så måste det finnas eller göras hål för att montera sonden. Annars kommer nämligen inte ECM:en (motorstyrningen) att fungera korrekt. tex kommer du aldrig att kunna ta ut max effekt mm mm. :(

Mvh /Lasse
Post Reply