Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Josen »

Verkar denna tråden vettig ? Ger den något so far ?

Nu tänkte jag komma in mera på spårval, rattandet, häva sladdar/hantera bilen på gränsen :steer:
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
User avatar
Falk
Forumberoende
Posts: 259
Joined: Sat 26 Jun, 2010 19:51
Location: Bromma
Contact:

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Falk »

Josen wrote:Verkar denna tråden vettig ? Ger den något so far ?
Det är alltid kul och intressant att läsa om körteknik i olika former.  :up:

 :wave:
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Graf Orlok »

Oj, jo det är jättebra! Keep it going! Håller mig tyst i bakgrunden och bara lyssnar (eh... läser). Vill inte störa, men det är mycket intressant. Har väl snappat upp många av dessa teorier genom att läsa runt på internet, men har nog inte sett allting på ett och samma ställe, så du gör en välgärning! ;)

Mycket intressant!
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Nillet »

Jag har bara skummat igenom, tänkte läsa bättre när jag får tid över.
Jag är ingenjör och gillar att läsa om tekniken bakom att köra fort, nyttigt är det.  :up:
Sedan är jag inte praktiker så är inte säker på att det hjälper att läsa på.  :down:
Det är en jättebra tråd och tror att vi kommer att klistra den inom kort, keep up the good work!  :bow:
Jacob
Stamgäst
Posts: 68
Joined: Sat 04 Aug, 2012 09:10
Location: Solna
Contact:

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Jacob »

Om man har en varvvillig motor så tycker jag man bör man lära sig ge mellangas när man växlar ner. Jag tycker bilen blir lite orolig i baken ibland när man släpper upp kopplingen (har själv inte lärt mig att ge mellangas i lotusen än), speciellt om man vill ha 6000varv på motorn när man släppt upp kopplingen.
2002 Honda SC CC Elise Type 49
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1396
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by oodsell »

Joachim,
Jag tror att det är jättebra att ha dessa råd samlade och att många av våra medlemmar kan ha nytta av dem.

En sak som jag brukar predika utgår från den s k friktionscirkeln, som visar förenklat att ett däck kan ta upp en viss kraft i vilken riktning som helst baserat på tillgänglig friktion. Och att denna kraft kan delas upp i en längsgående och en tvärgående komponent. Om man utnyttjar den längsgående komponenten maximalt för bromsning eller drivning så blir det inget kvar till att uppta tvärgående krafter. Och omvänt om man utnyttjar den tvärgående komponenten maximalt till kurvtagning så tappar man fotfästet om man lägger på en längsgående kraft genom gaspådrag eller bromsning. Slutsatsen är att man ska göra en sak i taget, dvs antingen att bromsa och accelerera maximalt rakt fram eller att svänga utan att bromsa eller gasa. Detta är givetvis en förenkling men det är en bra grund att bygga på.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Josen »

Olle; Du har rätt, man skall som grund göra en sak i taget, dvs att som jag råder att börja träna styra in med broms kan vara överkurs. Men jag tror om man vill utveckla sig är det bra att ganska tidigt börja detta, annars är det risk att man fastnar traditionellt gasa-bromsa-svänga. Och vill man köra fortare så måste man lära sig styra in med broms på.

Japp håller med Jakob varv-möta är bra på en varvvillig motorn  :up: - bara att träna och ev också justera gaspedalen nedåt ( ger lättare höger-touch av gas).

Generellt
Elisen ned sin korta hjulbas, bredare bak vs fram, mitt-motor setup kräver en viss form av respekt men behandlas den rätt är den fantastiskt att köra och snabb.

När man börjar köra fortare än viktigt att inte ta med sig för mycket fart in i kurvan - heller slow in och fast out....
Igen att kunna nytta bilens förmåga till att bromsa sen är viktigt i helheten.

En klassiskt Elise snurr - bilen växlar från understyrd till överstyrd.
1) För hög fart tas med in i kurvan - man kan ofta styra in med hög fart ( mer än andra bil typer )
2) Mitten kurvan upplever man bilen understyr på väg av banan/vägen
3) Man kompensera genom att styra in mera - bilen understyr ännu mera, slip-anglen är för hög och framdäcken orkar inte med
4) Man släpper nu av gasen, vikförskjutning framåt mera grepp framåt och bilen växlar nu snabbt karaktär till kraftigt överstryd
5) Bak-däcken börjar tappa grepp och bilen börjar rotera/drifta - hinner man inte möta (styra emot ) vänder nu bilen fort

En kul tube som visar hur rotering går till ( här gasar man dock friskt )

https://www.youtube.com/watch?v=WkW4KpjgXQ0
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Josen »

Hur gör vi då om vi har passerat gränsen och snurrar ? :shock:

- Vi inser att ( tidigt ) att nu har vi tappat kontrollen
- Vi skall få stopp på bilen så fort det går
- Vi vrider ratten till max motstyrning ( med sladden ) - detta för att ev passera curbs osv med framdäck körade över hinder
- Vi kör - both-feet-in, dvs vi bromsar max och trycker ner kopplingen

Gör man detta kommer bilen stanna fort och säkert, ofta stannar den kvar på banan. Bilen kommer också bete sig konsekvent och fara åt ett håll, innebärande att de bilar som kommer bakom kan förutse vart bilen är på väg.  :up:

Det är bättre att tidigt inse att man är på väg att snurra och börja stoppa

Börjar vi försöka rätta bilen styra emot kommer return-sladdar som brev på posten och bilen kan landa vart som helst ch risken är stor
att bakomvarande inte kan styra undan.

"When You Spin, Two Feet In" > https://www.youtube.com/watch?v=34rlj5aqHtI


https://www.youtube.com/watch?v=mdn8EIsquok
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Josen »

Lite om greppet i bilen. Själv brukar jag tänka på greppet jag har till förfogade som ett gummi-band.
- Sträcker jag ut gummibandet fort går det av -> tappar greppet...
- Sträcker jag ut gummibandet långsamt kan jag sträcka ut det långt -> får ut mera grepp .

Att sträcka gummibandet långsamt gör vi genom att mjukt öka lasten på bilen ( däcken ), ryck och slit i bilen > snabb sträckning > tappar grepp..
Alltså strävar vi efter att maxa vårt grepp genom att sakta sträcka gummi-bandet.

Det vi börjar med är att först lära oss att titta på den punkten ( apex ) vi vill ta bilen till,
När vi känner att bilen kan nå punkten tittar vi direkt på nästa punkt - sök med blicken dit du vill.

Ingången på T1 Knutan och jag söker med blicken dit jag vill
2388_2011-10-13-bullen.jpg
2388_2011-10-13-bullen.jpg (61.95 KiB) Viewed 15041 times
Last edited by Josen on Thu 12 Mar, 2015 23:27, edited 1 time in total.
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Josen »

Då vet vi hur man bromsar, växlar och kan styra in bilen mot kurvan och kan hantera en snurr på vettigt sätt.

-> Men hur tar jag reda vart mitt apex skall ligga i kurvan ? Hur utforskar jag vart gränsen ligger för mig och bilen ? <-

Det vi generellt eftersträvar är att kunna ta ett så tidigt apex vi kan mot hur mycket bana(asfalt vi får mot apex ) vi behöver för kunna gå på gas tidigt. Vi får därmed den kortaste vägen genom kurvan med högsta utgångshastiget.  :up:

Den generella approachen i steg/loop för att utforska en kurva är

1) Börja med en sen apex punkt > kommer ge mera asfalt än vad vi behöver vid utgången
2) Flytta apex i steg till tidigare punkt tills asfalten precis räcker

Försök mellan steg 1 och 2 att känna av bilen, lyssna på signaler att du närmar dig gränsen på vad bilen ( och du ) tål.
När du har hittat gränsen, försök att hitta referenser som gör att du kan bromsa på samman punkt och svänga in på samman punkt varv efter varv.

När du har hittat den vad du känner optimala punkterna ( broms, apex, exit ) - flytta din bromspunkt i steg om ca 5-10 m framåt och försök hålla samma apex och exit punkter. Lyssna igen på bilen, små signaler som ( lätt drift bak ) framdäcken gnäller mera, oro över apex punkter osv och avgör om du kommit till gränsen. När du hittat gränsen har du hittat grundläget. Broms och apex kommer ändra på sig löpande beroende på; greppet bilen har, ingånghastigheten ( du har över varven högre eller lägre hastighet innan broms börjar ).
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Cat7even »

In a spin both feet in ... Elisen har en bra förmåga att räta upp sig själv. I konbana har jag testat att när det går åt skogen att släppa ratten  :eek:  :eek: ,. Bilen rätar upp sig utan retursladdar. inget att rekommendera under "bron " men för att lära sig hur bilen beter sig och hur snabbt man annars hade behövt ratta för att häva sladden kan det vara ett hjälpmedel. pröva gärna på en stor parkeringsplats med gott om utrymmen.
nedan video beskriver inte ovanstående men kan ändå vara intressant.
https://www.youtube.com/watch?v=LK1Y44B ... e=youtu.be
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Josen »

Tack Johan

Japp, att släppa ratten ger att bilen rätar upp sig  :up: Kan vara svårt att hinna med som du säger om det går lite fortare

Mvh

Joachim
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Christopher Zell »

Hänger inte riktigt med på agerandet vid snurr?

"Vi vrider ratten till max motstyrning ( med sladden )" => motstyrning med sladden, är det motstyrning åt andra hållet dvs. som att försöka häva sladden men frikoppla och bromsa, eller styra med sladden men då borde man ju snurra snabbare och riskera att åka baklänges?
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Josen »

Christopher Zell wrote:Hänger inte riktigt med på agerandet vid snurr?

"Vi vrider ratten till max motstyrning ( med sladden )" => motstyrning med sladden, är det motstyrning åt andra hållet dvs. som att försöka häva sladden men frikoppla och bromsa, eller styra med sladden men då borde man ju snurra snabbare och riskera att åka baklänges?
Ok lite otydligt - styr alltså med sladden (häva den) och full broms. Finns en fördel till med denna approach - man minerar att framhjulen kan hugga tag i något om man landar utanför banan (styr över) och undviker att bilen kan rulla...  :up:
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Josen »

En tube som lite illustrera hur man inte skall göra - redan innan avåkningen känner man att det är på gång...
https://www.youtube.com/watch?v=4kRbl3S1LJA


Lite misstag men räddas snyggt med both-feet-in och snabbt styr emot fullt  :up:
https://www.youtube.com/watch?v=32BUNU-eYis
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 0 guests