Varm eller kallgarage
- Mikael_W
- Forumadministratör
Varm eller kallgarage
Är i planerna på att kolla framtida garabygge och såg att det inte alltid var bäst med varmgarage som jag trodde innan. Någon som erfarenheter, vad är t ex bäst för våra pärlor som står inne största delen av höst/vinter för att sedan plockas ut. Kallgarage är ju lite billigare i drift men vad är nackdelarna (har inte tänkt mecka i mitt garage utan i största del till förvaring)...
Mikael, Fisker Karma
Kall garage är bra om man nyttjar bilen, speciellt dagligen ...
Om man ska långtidförvara, så är ett varmgarage att föredra. Bra om man har det så pass varmt så man inte har fuktproblem.
Själv så brukar jag ställa bilen på pallbockar, med råttgift i en cirkel runt bilen + runt pallbockarna. Så slipper man besök av gnagarna. Torrbollar i bilen är också en billig investering.
Själv är jag inte speciellt förtjust i betonggarage, vet inte hur det ligger till med det där garaget men det har en tendens att bli ganska fuktigt i betonggarage. God ventilation är att föredra annars kan det börja rosta lätt.
Om man ska långtidförvara, så är ett varmgarage att föredra. Bra om man har det så pass varmt så man inte har fuktproblem.
Själv så brukar jag ställa bilen på pallbockar, med råttgift i en cirkel runt bilen + runt pallbockarna. Så slipper man besök av gnagarna. Torrbollar i bilen är också en billig investering.
Själv är jag inte speciellt förtjust i betonggarage, vet inte hur det ligger till med det där garaget men det har en tendens att bli ganska fuktigt i betonggarage. God ventilation är att föredra annars kan det börja rosta lätt.
Johan, BMW Z3 Coupé 3.0
Plastkarosser kan få små sprickor vid stora temperaturvariationer, jag skulle förespråka varmgarage för långtidsparkering.
Färg och en massa andra burkar i garaget tål heller inte frost. Så ska du ha det i garaget, och det vill man ju, måste det vara åtminstone frostfritt.
Sen är det ju mycket MYYSIGARE med varmgarage. Själv har jag det så varmt att man kan jobba i kortärmat, kanske 16-17 grader eller nåt. En annan fördel då är att all snö som kommer in med skor, bil, barnens pulkor, skidor, snowracer osv. snabbt smälter och torkar.
(Jag har tre ventiler i takhöjd på olika ställen i garaget och fyra ventiler i botten på garageporten. Två element på totalt c:a 1kW)
Visst kostar det ett par hundringar i månaden, särskilt eftersom jag fortfarande har en oisolerad plåtport på garaget...
/Daniel
Färg och en massa andra burkar i garaget tål heller inte frost. Så ska du ha det i garaget, och det vill man ju, måste det vara åtminstone frostfritt.
Sen är det ju mycket MYYSIGARE med varmgarage. Själv har jag det så varmt att man kan jobba i kortärmat, kanske 16-17 grader eller nåt. En annan fördel då är att all snö som kommer in med skor, bil, barnens pulkor, skidor, snowracer osv. snabbt smälter och torkar.
(Jag har tre ventiler i takhöjd på olika ställen i garaget och fyra ventiler i botten på garageporten. Två element på totalt c:a 1kW)
Visst kostar det ett par hundringar i månaden, särskilt eftersom jag fortfarande har en oisolerad plåtport på garaget...
/Daniel
- Mikael_W
- Forumadministratör
jag är övertygad, ett varmgarage känns klart bäst med tanke på att det är långtidsförvaring jag är ute efter, är nog värt de extra hundralapparna i månaderna på el. Brukar det vara stor skillnad på kostnad (byggfirma) för att bygga ett varm resp kallgarage. Någon som har några siffror? Jag tror bara det finns plats för 1plats garage men 2 om jag har tur med tomten
Mikael, Fisker Karma
Inget att tveka på. Satsa på 2 bilsgarage, varmgarage. Ett garage har en viss tendens att få ta emot helt andra saker än bra bilar. Skall man också ha lite utrymme att skruva så finns inget alternativ. Själv har jag ett garage där temperaturen håller sig runt 15 grader o det funkar utmärkt.
Anders/Elise 111R