Min vän i Östersund har en Evo som han kallar grisen och den får mer kärlek än kvinnan han nyligen förlovade sig med. Jag klandrar honom inte då det är en väldigt fin bil. Dessutom tar han väldigt väl hand om den, så till den grad att oavsett hur mycket jag skämmer bort min lilla Elise står jag alltid i skuggan av honom.
Jag har väl inte för avsikt att bräcka honom på den här fronten, men ibland är jag orolig att jag pysslar om min bil lite för lite i brist på bra garage att skruva och så. Jag har haft den avställd under vintern och varannan vecka kört den lite fram och tillbaka i garaget för att däcken inte skulle bli sneda.
Innan avställning fick den en helrekond samt stämpel i serviceboken efter en halvdag hos Bennets (är det väl som ligger i Trelleborg) och blev så fin så fin. Nu när säsongen äntligen är igång igen och Knutstorp står för dörren nästa helg har jag varit ute och redan tillryggalagt ca: 100 mil. Dock satte jag kaffet i vrångstrupen när min vän berättade att han i och med sin påställning lämnat in sin gris för polering och vaxning samt fått alla vätskor (broms, växel, motorolja) bytta.
Är detta något jag bör tänka på att göra också innan jag utsätter henne för en hel sommar på vägar och banor? Med vilken frekvens är det rimligt att byta just vätskor på en bil. Mina tidigare erfarenheter har ju inte varit av sportbilar som denna utan vanliga bruksbilar och då har var 3:e år ungefär räckt. Jag tycker spontant att nu får det räcka med fjäskandet för plåtmonstret men vill ju inte heller att hon slits onödigt på grund av min negligens!
Hur gör ni andra?
Byta vätskor och allmän omvårdnad
- Nillet
- Forumadministratör
Re: Byta vätskor och allmän omvårdnad
Först så ligger Wendels i Trelleborg och Bennets i Lerum.
Jag (Wendels) brukar göra en vårservice varje år oavsett hur många mil jag kört, inspektion, byte filter (luft/olja) och olja.
Kör man bana är det viktigt att byta bromsvätska varje år, gärna till en med högre kokpunkt. Man bromsar hårt på bana så det blir varmt, att koka bromsvätskan och bli utan bromsar är inte kul.
Sedan kan det väl vara bra att visa mer kärlek till partnern än till bilen? Är singel så jag vet inte...
Jag (Wendels) brukar göra en vårservice varje år oavsett hur många mil jag kört, inspektion, byte filter (luft/olja) och olja.
Kör man bana är det viktigt att byta bromsvätska varje år, gärna till en med högre kokpunkt. Man bromsar hårt på bana så det blir varmt, att koka bromsvätskan och bli utan bromsar är inte kul.
Sedan kan det väl vara bra att visa mer kärlek till partnern än till bilen? Är singel så jag vet inte...
Man brukar ju säga "Better safe than sorry" så då kan man lyda Nillets råd. Men jag har faktiskt minskat på underhållet på mina bilar på senare år. De första åren med min gamla Triumph så "konserverade" jag motorn varje vinter med olja i tändstiftshålen, pallade upp den, osv. Men efterhand som de syntestiska oljorna kommit och man har blivit latare så har jag t ex med min Elise kört in den i garaget på hösten, fyllt på lite mer luft i däcken, laddat batteriet ibland, startat den några gånger under vintern, och sen rullat ut den igen på våren. Och det har gått bra hittills under mina snart sju år med Elisen. Jag har dock bytt olja och bromsvätska ungefär varannat år, men kylvätskan är i stort densamma. För vissa kan detta låta som misskötsel, men jag tror att moderna bilar tål den behandlingen om man inte kör mer än några hundra mil varje år.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Ny olja + varmkörning på hösten
Ny bromsvätska på våren
Ny bromsvätska på våren
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
- Nillet
- Forumadministratör
Påtala för din vän att det måste vara bättre om han gör det varje gång han varit ute och kört.kanzie wrote:Dock satte jag kaffet i vrångstrupen när min vän berättade att han i och med sin påställning lämnat in sin gris för polering och vaxning samt fått alla vätskor (broms, växel, motorolja) bytta.

Byta bromsolja låter ju kanske inte helt fel då det kommer bli betydligt mer bankörning denna säsong än förra. Enklast är att lämna in den för att göra detta eller är det någon som har utrymme och kännedom nog att assistera mig att göra detta själv? Det ska väl trycksättas och grejas för att lyckas få ut oljan ur systemet?
-
olof.eriksson
- Stamgäst
Med en sån här gör du det enkelt själv. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... are-19146/kanzie wrote:Byta bromsolja låter ju kanske inte helt fel då det kommer bli betydligt mer bankörning denna säsong än förra. Enklast är att lämna in den för att göra detta eller är det någon som har utrymme och kännedom nog att assistera mig att göra detta själv? Det ska väl trycksättas och grejas för att lyckas få ut oljan ur systemet?
Efter en track day med riktigt heta bromsar.
Sätt slangen på ett av bromsokens luftningsnippel.
Kolla att bromsvätskan i behållaren är på max.
Öppna nippeln. Tror det är 10mm nyckel.
Några försiktiga tramptag på bromsen. Försiktigt så att inte slangen flyger av nippeln.
Stäng nippeln.
Fyllupp i bromsvätskebehållaren.
Fortsätt med nästa.
Var försiktig. Ingen bromsvätska på lackeradeytor. Då lossnar färgen
Vill du byta all vätska pumpa ut mera ur varje ok men var noggrann med att alltid ha vätska i behållaren.
Olof
Olof Eriksson
Lotus Elise S2 2003
Lotus Elise S2 2003