RHD till LHD konvertering - Elise
RHD till LHD konvertering - Elise
Är det någon som utför konvertering från RHD till LHD till ett fast pris?
Funderar lite på att köpa en EXIGE S i England Eller är det bäst att redan leta efter en vänsterstyrd i Italien eller Tyskland. Det är ju ganska stor skillnad i pris...
Funderar lite på att köpa en EXIGE S i England Eller är det bäst att redan leta efter en vänsterstyrd i Italien eller Tyskland. Det är ju ganska stor skillnad i pris...
Opel Speedster Turbo 2005.
Bmw 525d M-sport 20" Alpina 2008, VW Polo R-line 18" 2014
Bmw 525d M-sport 20" Alpina 2008, VW Polo R-line 18" 2014
Re: RHD till LHD konvertering
Varför konvertera?
Det funkar lika bra med RHD;).
Det funkar lika bra med RHD;).
Tomas Karlsson
Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3658
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: RHD till LHD konvertering
Utom i P-hus, färjor, öresundsbron och drive-in, då får man backa.
Prova att prata med Lotus Göteborg, Wendels och Bennets Import, de borde kunna ge dig ett pris på konvertering.
http://www.lotusgoteborg.se/
http://www.wendels.se/
http://www.bennetsimport.se/
Prova att prata med Lotus Göteborg, Wendels och Bennets Import, de borde kunna ge dig ett pris på konvertering.
http://www.lotusgoteborg.se/
http://www.wendels.se/
http://www.bennetsimport.se/
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Re: RHD till LHD konvertering
Inte nödvändigtvis....beror ju på hur långärmad du är.....
Undrar f.ö. varifrån RHD-skräcken kommer ifrån!!??
Undrar f.ö. varifrån RHD-skräcken kommer ifrån!!??
Christer Claesson
Elise 111R -04
MG Midget Mark1 -63
Monark Monarscoot-58 ;-))
Elise 111R -04
MG Midget Mark1 -63
Monark Monarscoot-58 ;-))
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3658
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: RHD till LHD konvertering
Det är väl att man ser dåligt vid omkörningar.mrabarth wrote:Inte nödvändigtvis....beror ju på hur långärmad du är.....
Undrar f.ö. varifrån RHD-skräcken kommer ifrån!!??
Men det gäller knappt längre då vi nästan bara har 2+1-vägar numera.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
- Posts: 1189
- Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
- Location: Jönköping.
- Contact:
Re: RHD till LHD konvertering
Det handlar ju inte om att det är förarmässigt svårare eller enklare att sitta på någon viss sida av bilen, att hantera en växelspak med höger eller vänsterhand kräver bara lite vana, inte högre intelligens.
Det är ju bara att konstatera att man bygger bilar med ratten på olika sida beroende på vilken sida av vägen man kör i respektive land, om det inte vore en fördel att sitta på vänster sida i ett högertrafikland så hade biltillverkarna inte byggt bilar med ratten på den sidan. Sikten vid omkörningar samt alla vardagssituationer som nillet räknade upp gör ju att allt blir både säkrare och smidigare med ratten på rätt sida och dessutom så är en LHD bil alltid mera lättsåld i Sverige.
Det är ju bara att konstatera att man bygger bilar med ratten på olika sida beroende på vilken sida av vägen man kör i respektive land, om det inte vore en fördel att sitta på vänster sida i ett högertrafikland så hade biltillverkarna inte byggt bilar med ratten på den sidan. Sikten vid omkörningar samt alla vardagssituationer som nillet räknade upp gör ju att allt blir både säkrare och smidigare med ratten på rätt sida och dessutom så är en LHD bil alltid mera lättsåld i Sverige.
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Re: RHD till LHD konvertering
Kan bara hålla med föregående inlägg, det är inte särskilt svårt att lära sig köra på "fel" sida. Men man roar i alla fall omgivningen om man råkar komma in på en bomförsedd p-plats.
Pelle Mohlin
Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20??
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017
BMW Z3 2.8 2003-2011
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20??
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017
BMW Z3 2.8 2003-2011
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Re: RHD till LHD konvertering
hey.
henter du bilen selv kan du køre forbi http://www.redwaterbelgium.be på hemvegen de ombygger en S2 for ca.
4990€ / uden airbag/aircon.
ang.rhd/lhd klart der er for og imod,men kører du i stan kan du jo prate med folk på trottoaren i en rhd.
i hverdagen er lhd vel bedst, på bane er rhd kun en fordel...
rock on .
henter du bilen selv kan du køre forbi http://www.redwaterbelgium.be på hemvegen de ombygger en S2 for ca.
4990€ / uden airbag/aircon.
ang.rhd/lhd klart der er for og imod,men kører du i stan kan du jo prate med folk på trottoaren i en rhd.
i hverdagen er lhd vel bedst, på bane er rhd kun en fordel...
rock on .
motorsport går i blodet.......herligt..
niels hansen,malmö
niels hansen,malmö
Re: RHD till LHD konvertering
Det är väl bara lantbrevbärare som är svaga för RHD!
Opel Speedster Turbo 2005.
Bmw 525d M-sport 20" Alpina 2008, VW Polo R-line 18" 2014
Bmw 525d M-sport 20" Alpina 2008, VW Polo R-line 18" 2014
- Graf Orlok
- Forumveteran
- Posts: 395
- Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
- Location: Täby, Stockholm
- Contact:
Re: RHD till LHD konvertering
Och du kan höra med Pierre på Bilhallen Mjölby. De har konverterat Exiger förr. Tror det hamnade runt 60 - 65 000:-.
Jag var livrädd inför att köpa och kanske framförallt köra en RHD, men när jag väl satte mig i den och körde iväg tog det mig 10 minuter för att komma på att jag faktiskt satt på fel sida. Den är dessutom så liten invändigt att vid omkörningar är det oftast bara att luta sig lite åt vänster så är man över det andra sätet och ser vad som händer. Parkeringar kanske är ett problem, men känns inte i paritet till det du får betala för en konvertering. Jag har helt vant mig så jag tänker inte ens tanken på byte längre. Känns som en del av magin av att köra Exige...
Vill du prova på att bygga själv, kolla den här gör-det-självaren: viewtopic.php?f=28&t=5189
Jag var livrädd inför att köpa och kanske framförallt köra en RHD, men när jag väl satte mig i den och körde iväg tog det mig 10 minuter för att komma på att jag faktiskt satt på fel sida. Den är dessutom så liten invändigt att vid omkörningar är det oftast bara att luta sig lite åt vänster så är man över det andra sätet och ser vad som händer. Parkeringar kanske är ett problem, men känns inte i paritet till det du får betala för en konvertering. Jag har helt vant mig så jag tänker inte ens tanken på byte längre. Känns som en del av magin av att köra Exige...
Vill du prova på att bygga själv, kolla den här gör-det-självaren: viewtopic.php?f=28&t=5189
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Re: RHD till LHD konvertering
Drive-through, öresundsbron och div p-hus ändå ganska hopplöst med en Elise/Exige då man sitter för lågt och vindruteöppningen är för liten för att det ska vara smidigt.
Om den har airbag så går det i alla fall att köpa alla delar från Lotus. Har man inte airbag så har man den gamla instrumentbrädan och den har lotus slutat tillverka. Då får modifiera den själv, vilket inte helt enkelt men absolut inte omöjligt.
Om den har airbag så går det i alla fall att köpa alla delar från Lotus. Har man inte airbag så har man den gamla instrumentbrädan och den har lotus slutat tillverka. Då får modifiera den själv, vilket inte helt enkelt men absolut inte omöjligt.
2002 Honda SC CC Elise Type 49
Re: RHD till LHD konvertering
Tänk på de stackare som sitter med en McLaren F1, den fungerar varken med höger eller vänstertrafik
Förarsäte i mitten för de som inte är lika insnöade som undertecknad
Förarsäte i mitten för de som inte är lika insnöade som undertecknad
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
-
- Stamgäst
- Posts: 32
- Joined: Fri 01 Feb, 2013 09:32
- Location: västerås
- Contact:
Re: RHD till LHD konvertering
www.pro-builds.com
http://www.pistonheads.com/classifieds/ ... hd/1804369
ha precis sett annonsen över, vet ingenting om företaget, bara FYI!
http://www.pistonheads.com/classifieds/ ... hd/1804369
ha precis sett annonsen över, vet ingenting om företaget, bara FYI!
- claes.hult
- Stamgäst
- Posts: 43
- Joined: Wed 26 Sep, 2007 10:57
- Location: Borås
- Contact:
Re: RHD till LHD konvertering
Kommer bara på ett enda moment som stör och det är när jag använder 4-punktsbältet och skall svänga höger i en korsning. Då kan det vara svårt att se höger, speciellt vid en sned utfart om du måste stanna. Planera körningen och le när du någon gång går till "fel" sida för att starta eller försöker växla i höger dörrsida. Det är en Lotus du kör.
claes.hult
claes.hult
Entusiast 1973 med Elan
Idag Elise S2 Race Tech (såld)
Och Exige Lotus Motorsport
Idag Elise S2 Race Tech (såld)
Och Exige Lotus Motorsport
Re: RHD till LHD konvertering
Ja det gäller att alltid ha något man kan lägga på passagerarsätet när man råkar gå fel.
Pelle Mohlin
Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20??
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017
BMW Z3 2.8 2003-2011
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20??
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017
BMW Z3 2.8 2003-2011
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 11 guests