RHD till LHD konvertering - Elise

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Nilsson
Användare
Posts: 16
Joined: Sat 19 Jul, 2008 18:33
Location: Västerås
Contact:

RHD till LHD konvertering - Elise

Post by Nilsson »

Är det någon som utför konvertering från RHD till LHD till ett fast pris?
Funderar lite på att köpa en EXIGE S i England :kopf: Eller är det bäst att redan leta efter en vänsterstyrd i Italien eller Tyskland. Det är ju ganska stor skillnad i pris...
Opel Speedster Turbo 2005.
Bmw 525d M-sport 20" Alpina 2008, VW Polo R-line 18" 2014
User avatar
tomakarl
Forumberoende
Posts: 192
Joined: Fri 19 Nov, 2010 18:51
Location: Linköping
Contact:

Re: RHD till LHD konvertering

Post by tomakarl »

Varför konvertera?

Det funkar lika bra med RHD;).
Tomas Karlsson

Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: RHD till LHD konvertering

Post by Nillet »

Utom i P-hus, färjor, öresundsbron och drive-in, då får man backa.

Prova att prata med Lotus Göteborg, Wendels och Bennets Import, de borde kunna ge dig ett pris på konvertering.
http://www.lotusgoteborg.se/
http://www.wendels.se/
http://www.bennetsimport.se/
mrabarth
Stamgäst
Posts: 50
Joined: Wed 05 Oct, 2011 07:31
Location: motala
Contact:

Re: RHD till LHD konvertering

Post by mrabarth »

Inte nödvändigtvis....beror ju på hur långärmad du är..... :luxhello:

Undrar f.ö. varifrån RHD-skräcken kommer ifrån!!??
Christer Claesson
Elise 111R -04
MG Midget Mark1 -63
Monark Monarscoot-58 ;-))
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: RHD till LHD konvertering

Post by Nillet »

mrabarth wrote:Inte nödvändigtvis....beror ju på hur långärmad du är..... :luxhello:

Undrar f.ö. varifrån RHD-skräcken kommer ifrån!!??
Det är väl att man ser dåligt vid omkörningar.
Men det gäller knappt längre då vi nästan bara har 2+1-vägar numera. :lol:
User avatar
Rickard
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1189
Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
Location: Jönköping.
Contact:

Re: RHD till LHD konvertering

Post by Rickard »

Det handlar ju inte om att det är förarmässigt svårare eller enklare att sitta på någon viss sida av bilen, att hantera en växelspak med höger eller vänsterhand kräver bara lite vana, inte högre intelligens.

Det är ju bara att konstatera att man bygger bilar med ratten på olika sida beroende på vilken sida av vägen man kör i respektive land, om det inte vore en fördel att sitta på vänster sida i ett högertrafikland så hade biltillverkarna inte byggt bilar med ratten på den sidan. Sikten vid omkörningar samt alla vardagssituationer som nillet räknade upp gör ju att allt blir både säkrare och smidigare med ratten på rätt sida och dessutom så är en LHD bil alltid mera lättsåld i Sverige.
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: RHD till LHD konvertering

Post by Per Mo »

Kan bara hålla med föregående inlägg, det är inte särskilt svårt att lära sig köra på "fel" sida. Men man roar i alla fall omgivningen om man råkar komma in på en bomförsedd p-plats. :lol:
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
sebo
Stamgäst
Posts: 82
Joined: Sun 14 Nov, 2010 16:05
Location: malmö
Contact:

Re: RHD till LHD konvertering

Post by sebo »

hey. :hack:
henter du bilen selv kan du køre forbi http://www.redwaterbelgium.be på hemvegen de ombygger en S2 for ca.
4990€  :up: /  :down: uden airbag/aircon.
ang.rhd/lhd klart der er for og imod,men kører du i stan kan du jo prate med folk på trottoaren i en rhd.
i hverdagen er lhd vel bedst, på bane er rhd kun en fordel... :flag:
rock on .  :wave:
motorsport går i blodet.......herligt..
niels hansen,malmö
Nilsson
Användare
Posts: 16
Joined: Sat 19 Jul, 2008 18:33
Location: Västerås
Contact:

Re: RHD till LHD konvertering

Post by Nilsson »

Det är väl bara lantbrevbärare som är svaga för RHD! :nut:
Opel Speedster Turbo 2005.
Bmw 525d M-sport 20" Alpina 2008, VW Polo R-line 18" 2014
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: RHD till LHD konvertering

Post by Graf Orlok »

Och du kan höra med Pierre på Bilhallen Mjölby. De har konverterat Exiger förr. Tror det hamnade runt 60 - 65 000:-.

Jag var livrädd inför att köpa och kanske framförallt köra en RHD, men när jag väl satte mig i den och körde iväg tog det mig 10 minuter för att komma på att jag faktiskt satt på fel sida. Den är dessutom så liten invändigt att vid omkörningar är det oftast bara att luta sig lite åt vänster så är man över det andra sätet och ser vad som händer. Parkeringar kanske är ett problem, men känns inte i paritet till det du får betala för en konvertering. Jag har helt vant mig så jag tänker inte ens tanken på byte längre. Känns som en del av magin av att köra Exige...

Vill du prova på att bygga själv, kolla den här gör-det-självaren: viewtopic.php?f=28&t=5189
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Jacob
Stamgäst
Posts: 68
Joined: Sat 04 Aug, 2012 09:10
Location: Solna
Contact:

Re: RHD till LHD konvertering

Post by Jacob »

Drive-through, öresundsbron och div p-hus ändå ganska hopplöst med en Elise/Exige då man sitter för lågt och vindruteöppningen är för liten för att det ska vara smidigt.

Om den har airbag så går det i alla fall att köpa alla delar från Lotus. Har man inte airbag så har man den gamla instrumentbrädan och den har lotus slutat tillverka. Då får modifiera den själv, vilket inte helt enkelt men absolut inte omöjligt.
2002 Honda SC CC Elise Type 49
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: RHD till LHD konvertering

Post by Stefan_A »

Tänk på de stackare som sitter med en McLaren F1, den fungerar varken med höger eller vänstertrafik :lol:

Förarsäte i mitten för de som inte är lika insnöade som undertecknad
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
bencollins
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Fri 01 Feb, 2013 09:32
Location: västerås
Contact:

Re: RHD till LHD konvertering

Post by bencollins »

www.pro-builds.com
http://www.pistonheads.com/classifieds/ ... hd/1804369
ha precis sett annonsen över, vet ingenting om företaget, bara FYI!
User avatar
claes.hult
Stamgäst
Posts: 43
Joined: Wed 26 Sep, 2007 10:57
Location: Borås
Contact:

Re: RHD till LHD konvertering

Post by claes.hult »

Kommer bara på ett enda moment som stör och det är när jag använder 4-punktsbältet och skall svänga höger i en korsning. Då kan det vara svårt att se höger, speciellt vid en sned utfart om du måste stanna. Planera körningen och le när du någon gång går till "fel" sida för att starta eller försöker växla i höger dörrsida. Det är en Lotus du kör.
claes.hult
Entusiast 1973 med Elan
Idag Elise S2 Race Tech (såld)
Och Exige Lotus Motorsport
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: RHD till LHD konvertering

Post by Per Mo »

Ja det gäller att alltid ha något man kan lägga på passagerarsätet när man råkar gå fel. :-D
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests