Redan när jag skulle lossa på skyddskåpan stötte jag på patrull då det verkade som fästet för front-clamen gick rakt igenom den. Det såg inte bättre ut än att jag skulle vara tvungen att ta av hela clamen.
Eftersom jag inte ville ta bort clamen tänkte jag att jag kunde prova att lossa alla muttrar och se om det gick att lyfta ur fästet iallafall. Då upptäckte jag till min lycka att plastkåpan bara satt med ett gaffelformat uttag och det gick utmärkt att skjuta ur det ur fästen när muttrarna lossats.
Jag sköt kåpan ner i utrymmet fram mot fören och blottade torkarmotorn. (Jösses vad smutsigt det var här. Ser ut som många års regnande. Jag förstår varför han fick byta motor. Kanske ska ta och lossa på clamen bara för att rengöra!)
Jag lirkade upp de fyra fästena på plastlocket på motorn och öppnade det. Tre stycken metallfingrar som anger i vilken position torkaren befinner sig och som gör att torkaren alltid åker tillbaka i parkering när man stänger av brytaren. Det såg helt och rent (och geggigt) ut, men jag böjde till dem lite ytterligare för att ev få bättre kontakt.
Men efter att ha försökt detta ett antal gånger och efter ryck och putsning av kontakter och kablar fungerade det fortfarande inte...
Igår kväll kom lösningen. Jag googlade runt och hittade efter mycket om och men en bild på en torkarmotor från en sentida Elise, dock LHD (vänsterstyrd):

Där upptäckte jag att allt var spegelvänt utom kablarna i kontakten. Inte kunde det vara så att verkstaden hade råkat sätta kontakten fel och sen dessutom spänt fast den med en rejäl kabelklämma? Nåväl, fanns bara ett sätt att veta, och det var att prova. Jag ryckte kontakten, vände den och stoppade in, satte nyckeln i tändningen, knep ihop ögonen och vred om. Jag väntade mig en mindre explosion eller iallafall ett plopp från säkringsdosan, men istället ryckte vindrutetorkaren till och gick tillbaka till parkeringsläget! Och sen fungerade allting!
Kanske inte världens klurigaste verkstads-walkthru, men jag tänkte att nu har jag iallafall bilder på hur det ser ut och erfarenheten att ta inte för givet att saker blev ordentligt gjort bara för att det gjordes på en auktoriserad Lotus-verkstad! Kolla och dubbelkolla! :D
...och hoppas detta hjälper någon med samma problem.
Tjing