Första bankörningen avklarad

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
J West
Stamgäst

Första bankörningen avklarad

Post by J West »

Då har man varit på Anderstorp för förstagången med Lotusen, lite ovant med högerstyrt + att det var c:a 7 år sedan senast man var på en bana.

Pulsen var rejält hög innan man väl fått ta första kurvan och kunde fokusera på körningen.
Och som befarat har man fått blodadtand och planerar för nästa körning.

Men några frågor har kommit upp.

Efter första stinten och ett knappt varvt av kylning så när jag kom in i depån så rök de som f*n bak på bilen.
Jag såg snabbt att det inte var något i motorrummet utan bakom den så något med avgassystemet, antagligen kan de ha legat på mot karossen.
Jag sätte mig hur som i bilen och åkte iväg i 10 minuter för att kyla och när jag kom tillbaks så var de borta.
Någon som har mer tipps på vad de kan vara?
Körde en till kortare stint och kylde nogrannare efter den & då var de inga problem med rök när jag kom in.

Men jag skulle vilja uppdatera bromsarna dels för att få bättre pedalkänsla och bak är både skivor och belägg väldigt slitna
Vad rekomenderar ni att man köper för något?

Om man byter till mindre fälgar så blir ju däcken ganska mycket billigare.
Vilka dimenstioner rekommenderer ni och även tipps på billiga (gärna lätta) fälgar mottages tacksamt.

MVH
Jonas Exige S
Jonas West Borås
Lotus Exige 220S
Andy
Stamgäst

Re: Första bankörningen avklarad

Post by Andy »

Hej
Under ban körning det kan blir väldigt varm i katalysator men jag skulle förslå att du kolla avgas upphängning om gummi fästerna är sliten då kan avgas ligger väldigt nära karross. Många köper bromsar från Elise parts och byta till stålomspunna broms slangar men om broms vätska har inte varit byt de sista åren bara att byta det ska hjälper. Här på forumet finns många som kör på bana så du kommer att få tips om vilka bromsar och däck funka.
J West
Stamgäst

Re: Första bankörningen avklarad

Post by J West »

Andy:
Får titta närmare på elisepartsbelägg & skivor.
Bromsvätskan var de enda jag bytte innan körningen då jag anade att exigen är bra bananpassad från början.
Trodde jag skulle uppfatta den som för mjuk efter som alla verkar byta bort orginal, men efter den iofs ganska lilla körningen (40min) så känns det som att det inte är så högt upp på priolistan alla fall.
Jonas West Borås
Lotus Exige 220S
Post Reply