Brandsläckare..
Brandsläckare..
Funderar på att köpa en brandsläckare och montera in i min kära Elise, vad rekomenderar ni, pulver eller skum?
Själv är jag en "skum-gubbe" men ser fördelarna med pulvrets förmåga att tränga in överallt, även ställen där
man inte vill att pulvret ska vara. Har hört historier om pulver som har trängt igenom stängda dörrar och
förstört datorer och annan elektronik.
Så vad är din åsikt och vad har försäkringsbolagen för åsikt? Hur stor släckare ska man ha?
Själv är jag en "skum-gubbe" men ser fördelarna med pulvrets förmåga att tränga in överallt, även ställen där
man inte vill att pulvret ska vara. Har hört historier om pulver som har trängt igenom stängda dörrar och
förstört datorer och annan elektronik.
Så vad är din åsikt och vad har försäkringsbolagen för åsikt? Hur stor släckare ska man ha?
Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99

Re: Brandsläckare..
Jag var på Heta Arbeten utbildning för några veckor sedan, och ställde just den frågan.
Det är pulver som gäller. Pulver är betydligt effektivare.
Förr sa man att pulver svårt att sanera. Men som brandmannen svarade " Det är bättre att ha något att sanera, än att allt är uppbrunnet!"
Detsamma gäller för försäkringsbolagen.
/ Tomas
Det är pulver som gäller. Pulver är betydligt effektivare.
Förr sa man att pulver svårt att sanera. Men som brandmannen svarade " Det är bättre att ha något att sanera, än att allt är uppbrunnet!"
Detsamma gäller för försäkringsbolagen.
/ Tomas
Tomas Karlsson
Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
- Nillet
- Forumadministratör
En viktig bisak:
Brandläckaren väger en hel del och måste sitta ordentligt fast i bilen.
Det blir en projektil vid en krock.
Gärna genomgående bult med stora förstärkningsbrickor.
Brandläckaren väger en hel del och måste sitta ordentligt fast i bilen.
Det blir en projektil vid en krock.
Gärna genomgående bult med stora förstärkningsbrickor.
Okidoki, får bli en pulversläckare då. Tack för hjälpen!

Jag röstar också på pulver.
Väldigt effektivt och samtidigt lättanvänt, och kan användas på ALLA bränder. Inge bra att stå i paniken och fundera över om brandsläckaren kan användas till just den här typen av brand.
Har provat att sanera pulver en gång. Farsan hade en släckare som låg löst i bagaget, den rullade fram och tillbaka tills en vacker dag då sprinten åkte ur. I nästa kurva slog handtaget i och släckaren tömde sig självt.
Dammigt och pulver i nästan hela bilen, men det gick att dammsuga upp utan större problem.
Jag hört att pulvret kan reagera med metall i stark hetta och orsaka annan skada, men det är i vilket fall som helst bättre att kunna släcka så snabbt som möjligt. Branden i sig är ju det som förstör mest i vilket fall, och en något långsammare släckning skulle göra ännu värre skada. Sitter det nån kvar i bilen är det ännu viktigare att släcka fortast möjligt.
Väldigt effektivt och samtidigt lättanvänt, och kan användas på ALLA bränder. Inge bra att stå i paniken och fundera över om brandsläckaren kan användas till just den här typen av brand.
Har provat att sanera pulver en gång. Farsan hade en släckare som låg löst i bagaget, den rullade fram och tillbaka tills en vacker dag då sprinten åkte ur. I nästa kurva slog handtaget i och släckaren tömde sig självt.
Dammigt och pulver i nästan hela bilen, men det gick att dammsuga upp utan större problem.
Jag hört att pulvret kan reagera med metall i stark hetta och orsaka annan skada, men det är i vilket fall som helst bättre att kunna släcka så snabbt som möjligt. Branden i sig är ju det som förstör mest i vilket fall, och en något långsammare släckning skulle göra ännu värre skada. Sitter det nån kvar i bilen är det ännu viktigare att släcka fortast möjligt.
Lotuslös
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Allra bäst är HALON, men dom får ju inte säljas för civilt bruk så då är bästa allternativet helt klart pulver.
Men man ska vara noga med att kolla vad det är för klassning på släckaren, det kan skilja stort på billiga & dyra släckare, något som dom inte verkar känna till på dom stora varuhusen. Prata med någon på en seriös firma eller ditt försäkringsbolag, dom extra hundralapparna kan rädda din bil !
Men man ska vara noga med att kolla vad det är för klassning på släckaren, det kan skilja stort på billiga & dyra släckare, något som dom inte verkar känna till på dom stora varuhusen. Prata med någon på en seriös firma eller ditt försäkringsbolag, dom extra hundralapparna kan rädda din bil !
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Maciej
Saffron Yellow Lotus Elise 111R 2005
Saffron Yellow Lotus Elise 111R 2005
Sector111 har en intressant produkt när det gäller montering av släckare. Kika på http://sector111.com/track/interior/uni ... racket.cfm
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Skulle vara intressant att se en monterad i en bil..Stefan_A wrote:Sector111 har en intressant produkt när det gäller montering av släckare. Kika på http://sector111.com/track/interior/uni ... racket.cfm

Tror att denna bilden visar en släckare monterad med detta fäste. Tyvärr säger väl inte bilden så mycket. Vore mer spännande att klämma på en i verkligheten.Puttriken wrote:Skulle vara intressant att se en monterad i en bil..Stefan_A wrote:Sector111 har en intressant produkt när det gäller montering av släckare. Kika på http://sector111.com/track/interior/uni ... racket.cfm

Niklas
Volvo V70 BiFuel
Volvo V70 BiFuel
Tack. Ser ut att bara vara en utskuren/stansad plåt med några hål i..Höglund wrote:Tror att denna bilden visar en släckare monterad med detta fäste. Tyvärr säger väl inte bilden så mycket. Vore mer spännande att klämma på en i verkligheten.

- Nillet
- Forumadministratör
Rickard wrote:Allra bäst är HALON, men dom får ju inte säljas för civilt bruk så då är bästa allternativet helt klart pulver.
Nu är jag inte brandexpert men har med sådana att göra...Yellow wrote:Vad tror ni om den här?: http://www.elise-shop.com/sparco-fireat ... p-344.html
http://www.elise-shop.com/images/medium ... er_MED.jpg
Brandsläckare som använder gas är till för släckning under kontrollerade former.
De släcker genom att tränga unden syret som underhåller branden.
Problemet är att vi människor behöver syret för att andas, så det är besvärligt om människor är närvarande.
Om man skall släcka funkar en släcakre med gas bäst i slutna utrymmen där man kan begränsa gas-spridningen.
Jag är som sagt inte expert men man bör fundera en hel del på om en gas-släckare är bra...
Så här gjorde jag. "Riwet nuts" och två M5 . Mycket användbart verktyg till diverse installationer där man inte kommer åt baksidan. Finns att köpa där verktyg säljs, t.ex Swedol, Claes Ohlsson eller liknande.
Kolla bara så det inte finns något bakom som kan skadas. På min S1:a gick det bra där bilden visar.
2 kg pulversläckare är väl vad dom flesta bolag kräver. Halon eller andra släckare som bygger på samma princip är defenitivt förbjudna för privat bruk i vårt land. Pulver är dessutom det mest effektiva släckmedlet för en bil. Skum är också bra, men för att uppnå samma resultat krävs en släckare som är betydligt större, och det vill man ju inte ha.
Kolla bara så det inte finns något bakom som kan skadas. På min S1:a gick det bra där bilden visar.
2 kg pulversläckare är väl vad dom flesta bolag kräver. Halon eller andra släckare som bygger på samma princip är defenitivt förbjudna för privat bruk i vårt land. Pulver är dessutom det mest effektiva släckmedlet för en bil. Skum är också bra, men för att uppnå samma resultat krävs en släckare som är betydligt större, och det vill man ju inte ha.
- Attachments
-
- brandsläckare 008.JPG (100.56 KiB) Viewed 23800 times
-
- brandsläckare 005.JPG (96.73 KiB) Viewed 23802 times
Det är faktiskt ganska nyttigt att öva att släcka bränder. Tyvärr är det däremot ofta svårt/dyrt att få tillfälle.
Som med allt annat blir man mycket bättre efter bara lite övning.
Som med allt annat blir man mycket bättre efter bara lite övning.
Lotuslös
-
hedegaard
- Stamgäst
pulver är det säkra kortet.
det finns även skum i 2 liter som nästan kan matcha pulver
ni får tänka på att försäkrings kravet är min 2 kg pulver
effekten på pulver är normalt ca. 30 % högre som skum, och den tål ner till -30* (skum -3*)
nackdelen är att pulver tränger in överalt och är aggressiv not kobbar (elnätet)
om ni vill jämföra effekt ska ni kolla på siffrorna .
ex. A55 B233 .jo högra siffror. jo bättre effekt
det finns många modeller på marknaden. (mycket från china
) dem är ej SIS godkända.
oftast någon europeisk EN -
undvik även dem små smarta modellerna . (som på bilderna innan)
vi pratar om en tömningstid på 5 sek. och släckeffekt som en ramlösa
den viktigaste anledningen till att ha en brandsläcker är att släcka branden
tänk även på att försäkringsbolaget kräver kontroll av brandsläcker 1 gång om året
hälsningar hedegaard
Brandskydds-tekniker
det finns även skum i 2 liter som nästan kan matcha pulver
ni får tänka på att försäkrings kravet är min 2 kg pulver
effekten på pulver är normalt ca. 30 % högre som skum, och den tål ner till -30* (skum -3*)
nackdelen är att pulver tränger in överalt och är aggressiv not kobbar (elnätet)
om ni vill jämföra effekt ska ni kolla på siffrorna .
ex. A55 B233 .jo högra siffror. jo bättre effekt
det finns många modeller på marknaden. (mycket från china
oftast någon europeisk EN -
undvik även dem små smarta modellerna . (som på bilderna innan)
vi pratar om en tömningstid på 5 sek. och släckeffekt som en ramlösa
den viktigaste anledningen till att ha en brandsläcker är att släcka branden
tänk även på att försäkringsbolaget kräver kontroll av brandsläcker 1 gång om året
hälsningar hedegaard
Brandskydds-tekniker
Lotus Elise s1 (Helga) Roadsport c
Lotus Elise s1 (Viktoria) söndagsbil
Lotus Elise s1 (Viktoria) söndagsbil