Oljud

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Håkan
Stamgäst

Oljud

Post by Håkan »

Hej!
Jag har nyligen bytt kamrem, spännare, vattenpump och generator-rem på min S1:a. Nu har jag fått detta lilla högfrekventa ljud som kan vara kanske spännaren eller vattenpumpen eller kanske något helt annat. Det kommer i alla fall från det området. Det konstiga är att det kommer först vid 84c ( termostaten öppnar ) och på tomgång. Det följer inte varvtalet utan tystnar direkt vid gaspådrag. Remspänningen verkar ok, har kollat och dubbelkollat. Ingen förändring om värmen är på eller av, inte heller om jag belastar generatorn med fläkt, ljus mm. Det låter inget när den är kall d.v.s under 84 grader. Har lyssnat med stetoskop för att försöka spåra ljudet, men kan ändå inte riktigt peka ut varifrån det kommer. Jag vet att jag borde testa med att byta spännare alt. vattenpump men det vore ju skönt om man visste var felet satt före man river ner igen. Så himla kul är det ju inte om det visar sig att felet inte satt där. Har också funderat om det finns några vacumventiler eller liknande som öpnnar vid varm motor. Tankavluftning eller liknande ? Nu har jag slut på ideér och mottager alla tips med tacksamhet.  :bang:
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Re: Oljud

Post by Lasse H »

Tycker du ska kontakta Bennets utanför Göteborg !
Dom kan det här med Elise och dessutom ligger det ju inte
så väldans långt från Herrljunga (väl ?) så det är enkelt
att åka dit och visa upp bilen. Prata med Morgan.
Telefon nr är 0302-232 36

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Bjarne
Forumberoende

Post by Bjarne »

Har du kvar den gamla spännaren så kan du ju byta tillbaka för att utesluta att den nya är fel, men den borde ju vara beroende av varvtalet...
00 - Ducati 748
07 - Ducati Hypermotard
Miss Sophies hemsida

My guardian angel is quick, I just try to keep up...
Håkan
Stamgäst

Post by Håkan »

Hej!
Har varit hos Morgan på Bennets där jag sedan många år köpt delar till mina bilar. ( Exellent service ), men vi står båda lite frågande inför detta fenomen. Tänkte kanske att någon annan råkat ut för något liknande vid kamrems byte. Tyvärr kastade jag de gamla delarna vid bytet. Tror dock inte det är något fel på de nya prylarna. Morgan har bytt massor utan problem. Min/vår teori är att det på något sätt är relaterat till termostaten? Har sedan tidigare ett PRRT-kit med 84C termostat. Är övertygad om att Morgan löser detta åt mig om jag lämnar in bilen, men envis som man är vore det kul att lösa det på mer eller mindre egen hand. Man lär sig alltid något under resans gång, det är väl det som är charmen med bilar som dessa.

:kopf:
Bjarne
Forumberoende

Post by Bjarne »

Om jag tänker högt, så skulle jag kolla vattenpumpen.
Den behöver pumpa mer? när termostatet öppnar och börjar då vina för att den blir högt belastad (för högt?) men tystnar igen då man gasar och den får mer ström..
Eller så kan det kanske vara generatorn som inte ger tillräckligt med ström om man inte gasar (går ju lätt att mäta).

Som sagt bara höga tankar, ingen kunskap egentligen...
Kolla även SELOC där finns många som svarar snabbt, och de har väl råkat ut för de flesta fel.
00 - Ducati 748
07 - Ducati Hypermotard
Miss Sophies hemsida

My guardian angel is quick, I just try to keep up...
Håkan
Stamgäst

Post by Håkan »

Vattenpumpen drivs av kamremmen, men tack ändå.
Håkan
Post Reply