Lotus Esprit Turbo 1983 under renovering...

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
User avatar
Rasmus_Hult
Stamgäst
Posts: 57
Joined: Fri 05 Oct, 2007 08:14
Location: Bålsta
Contact:

Re: Lotus Esprit Turbo 1983 under renovering...

Post by Rasmus_Hult »

Då är första varvet på delar beställt från SJS, £542 och det blev en hel del för dom pengarna. Tyvärr inte det jag skulle vilja ha köpt men det som behövdes för att säkerhetsställa att bilen inte fattar eld direkt vid start. En kuggstång och styrled blev det med så denna bilen kommer bli vänsterstyrd även om det kommer bli ett monumentalt projekt att få det gjort.
Väntar in lite delar från Dellorto med, känns otroligt skönt att veta nästa gång som motorn går runt så är allt genomgånget och läckagefritt även om det är över horisonten idag.

Brum rum och trevlig helg allihopa!

/Rasmus
Lotus Esprit S3 Turbo 1983
-under renovering-
User avatar
Rasmus_Hult
Stamgäst
Posts: 57
Joined: Fri 05 Oct, 2007 08:14
Location: Bålsta
Contact:

Re: Lotus Esprit Turbo 1983 under renovering...

Post by Rasmus_Hult »

Då så, första förgasaren har nu nya kullager samt packningar. Pilligt men absolut inte svårt, bilder kommer under veckan. Lite lätt nervöst att sätta tillbaka luftspjällen då det är micro millimeters precision! Blir nog en bil av denna gamla plast skorven med!
Lotus Esprit S3 Turbo 1983
-under renovering-
User avatar
Rickard
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1189
Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
Location: Jönköping.
Contact:

Re: Lotus Esprit Turbo 1983 under renovering...

Post by Rickard »

Bra jobbat !

Får man 1 timma om dagen med bilen så blir den ju klar till slut  :beer:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
User avatar
Lasse
Forumveteran
Posts: 542
Joined: Mon 10 Feb, 2003 09:50
Location: Sollentuna, Stockholm
Contact:

Re: Lotus Esprit Turbo 1983 under renovering...

Post by Lasse »

Rasmus_Hult wrote:
Ps. WOW svinto var ju nästan fusk bra. Kommer bli svinto på allt fom nu.
Svinto RULES!!! :-D

//LasseW
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
User avatar
Rasmus_Hult
Stamgäst
Posts: 57
Joined: Fri 05 Oct, 2007 08:14
Location: Bålsta
Contact:

Re: Lotus Esprit Turbo 1983 under renovering...

Post by Rasmus_Hult »

Om någon skall renovera ett par Dellorto's och har frågor så skriv bara ett mail, har en fantastisk bok om Weber och Dellorto "side draft" förgasare som är ett måste att ha. När jag skulle passa in flottören i den ena skulle dom vara 15mm stängda och 25mm hängande, fanns en del att göra där! En annan lustighet var att en förgasaren hade som en hinna av grön/gula avlagringar i hela förgasaren den andra var helt ren (fast den såg värst ut utanpå?)...  :bang:

I nästa vecka kommer nummer två vara klar DÅ kommer alla bilder samt lite runt om i garaget!

/R
Lotus Esprit S3 Turbo 1983
-under renovering-
User avatar
Puttriken
Forumberoende
Posts: 256
Joined: Sat 08 Jan, 2011 21:28
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Lotus Esprit Turbo 1983 under renovering...

Post by Puttriken »

Dom bilderna ser vi fram emot! :bold:
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Image
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
User avatar
Håkan B
Moderator
Posts: 268
Joined: Wed 24 Aug, 2005 13:29
Location: Fagersjö, Stockholm
Contact:

Re: Esprit på väg tillbaka...

Post by Håkan B »

Rasmus_Hult wrote:Är lite sugen på att höra vilka lack firmor som rekommenderas runt sthm, samt vilken firma som skulle vara bra att använda för en ny inredning?
Hej Rasmus,
Spännande projekt.
Har själv bra erfarenheter av en duktig lackerare till våra Eprit`er.
Även Lasse W har anlitat honom vid ett flertal tillfällen.

Han kallar sig Lack-Mats (Eriksson) och är delägare i "Stockholms Bilkonsult" i Skarpnäck.
http://www.stockholmsbil.se/personal/index.htm

Lycka till!
Håkan Bengtsson, Ansvarig för Bankörning LCCS
Tidigare Esprit-frälst men just nu en Honda-Elise S1, Exige 360 Cup, Zero 7 samt Formel Ford 1600 tävlingsbilar Royale RP21, Van Diemen RF76, Reynard F83. Även delägare i frugans Emira :laugh:
a_annell
Forumberoende
Posts: 107
Joined: Tue 09 Feb, 2010 19:47
Location: Enköping
Contact:

Re: Lotus Esprit Turbo 1983 under renovering...

Post by a_annell »

Jag fick min Cobra replika lackad av Westerlundska skolans Billackerar linje. Resultatet blev lysande, lackjobbet kunde inte varit bättre, utställningsklass på lackjobbet och spackeljobbet långt över vad man kan få hos en vanlig lackfirma, ska man ha bättre får man lämna den till en lackare som lackar specialfordon med den prislappen som den då får.

Resultatet hos Westerlundska beror ju på hur kul eleverna tycker arbetet är och nivån på eleverna men prislappen som jag betalade var strax under 14000:- och förväntade mig egentligen en vanlig lack, inte högre nivå men blev mycket glatt överaskad :luxhello: :luxhello:
Nybliven Eliseägare
PeterH
Forumberoende
Posts: 107
Joined: Sat 24 Apr, 2010 09:19
Location: Stockholm
Contact:

Re: Esprit på väg tillbaka...

Post by PeterH »

Rasmus_Hult wrote:Är lite sugen på att höra vilka lack firmor som rekommenderas runt sthm, samt vilken firma som skulle vara bra att använda för en ny inredning?
När det handlar om inredning vill jag rekommendera Anders på Bromma Bil och Båtinredning:

http://www.brommabilobatinredning.se/

För er som kollar på Gran Turismo på TV8 så är det han som är sadelmakaren på Maseratin, han färgade även om förarstolen på min XJS vilket han visar på hemsidan nedanför den röda inredningen.
Innan jag gjorde det åkte jag runt lite och visade upp bilen men ingen utom Anders lyssnade på mina önskemål och resonerade fram en lösning som vi båda gillade, det blev dessutom billigare än utlovat.
Peter Hällström
You can't handle a car like a human being.... It needs love!
User avatar
Rasmus_Hult
Stamgäst
Posts: 57
Joined: Fri 05 Oct, 2007 08:14
Location: Bålsta
Contact:

Re: Lotus Esprit Turbo 1983 under renovering...

Post by Rasmus_Hult »

Wow, vilken respons!

Har varit sååå trögt med sjuka barn och fru som rider att sitta ner och hinna någonstans.

Perfekt ställe att berätta lite om mig och 27/05/83 (bilen då). Jag jobbar inom flyget och är borta mycket. Min barndröm är att äga en tidig Esprit Turbo S3, hittade en via blocket som jag köpte till vrak pris. Tanken var att hitta en vänsterstyrd i bra skicka som barn, som vuxen ville jag hitta ett ex som behövde lite TLC. Snacka om att köpa ett projekt. Enligt säljaren var motorn "blue printed", ett grovt skämt har jag märkt. Men det spelar ingen roll idag då bilen blivit ett projekt som är större än bilen. Det handlar om en resa i tid och brittiskt rum. Den kostade 60k och jag har nog satt en budget på 190k som mål. Bilen är ett vrak som det stod när jag köpte henne. Snygg på utsidan men misshandlad av tidigare ägare, förmodligen alla ägare. Slut på det nu, ett steg i taget, men små steg blir ett par meter med tiden. Vi är på väg och vi har redan en relation som kommer att hålla tills hon är klar. Bilderna ser kanske lite skrämmande ut men jag har det som ett mål att få henne klar med eller utan professionell hjälp. Jag vill göra så mycket jag kan själv och det kommer nog inte bli några "1/8" uppdateringar men små steg. Jag har haft en underbar personlig resa med ett glas skumpa då första förgasaren höll för mina klumpiga, ivriga fingrar. Garaget är städat 6 gånger FÖRE jag fick in bilen. Två till och jag har all plats som behövs. Fronten är riven, dvs, kylare samt el. Inredningen är plockad och sparad, för att kunna lämna in för ny färg samt mått. Elen i förarhytten verkar vara ett projekt att plocka in en gammal vän för, så den är sparad ett par veckor till. Skulle nog klara det själv om det var original men det är så många "lånade" kablar så jag tar nog lite hjälp där. Så... Så här ser det ut...

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

När jag ser bilderna vill jag nästan gråta men jag vet att om man tar allt i projekt så går det, men visst ser det ut som en stulen bil i en chop shop idag. Att få börja plocka ihop bitar är min horisont idag, vet med chokladbrun inredning, mörka röda mattor, vitt skal med röda fina ränder....

Som hon stod på uppfarten dag 1:
Image
Lotus Esprit S3 Turbo 1983
-under renovering-
User avatar
Rickard
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1189
Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
Location: Jönköping.
Contact:

Re: Lotus Esprit Turbo 1983 under renovering...

Post by Rickard »

En av dom vackraste espriterna & den gör sig sååå bra i vitt. Du verkar ha en bra inställning till projektet, dom som stressar går oftast in i väggen & bilen förblir ett projekt som glöms bort. Men med ditt synsätt så kommer den nog bli kanonfin en vacker dag & jag tycker att du lagt en ganska bra budget också.

:hack:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
User avatar
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran
Posts: 643
Joined: Mon 17 Feb, 2003 12:25
Location: Genarp, Skåne.
Contact:

Re: Lotus Esprit Turbo 1983 under renovering...

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Mycket roligt att se bilderna på din renovering, tycker att det ser bra ut. Med våra bilar så är ett moment i renoveringen nästan helt borta. Laga rost, plast kan behöva fixas lite, men rostar inte. Rostlagning är det tråkigaste som finns.

När du kommer till motorn så ta en titt på denna sidan http://www.lotusbits.com/ Har inte handlat av dom själv än. Under upgrades finns väldigt roliga motorbitar. 912 motorn är en mycket trevlig motor, men i LC (lågkomp) vatianten är den inte riktigt så sportig som man önskar i en bil som Espriten. Alla svensksålda bilar har LC motorn. HC kom på bilar från 1987 och har då 180bhp.

Ska bli intressant att följa renoveringen av din bil. En vit Esprit är så snyggt.

Hälsningar
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
User avatar
Rasmus_Hult
Stamgäst
Posts: 57
Joined: Fri 05 Oct, 2007 08:14
Location: Bålsta
Contact:

Re: Lotus Esprit Turbo 1983 under renovering...

Post by Rasmus_Hult »

Har pratat med Mike på Lotusbits flera gånger angående att kanske skaffa en taklucka av honom... Har en turbo motor i min så jag tror nog att runda 210 kusar borde räcka med tanke på hur mycket plast och trä bilen är gjord av!  :banana:

Tack för länkarna jag ser fram emot att ringa och prata med Westerlundska skolans Billackerar linje och hör hur mycket jobb jag själv skall göra, pris etc...
Ett samtal till Anders på Bromma bil med till sommaren med för att titta på prover etc... Det skall bli riktigt kul.

Någon som kan rekommendera en bra firma för kylare, funderar på att uppgradera min kylare istället för att renovera den..
Lotus Esprit S3 Turbo 1983
-under renovering-
Fredrik_S
Forumberoende
Posts: 104
Joined: Sun 15 Mar, 2009 18:23
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lotus Esprit Turbo 1983 under renovering...

Post by Fredrik_S »

Hej Rasmus,

Ett imponerande projekt. Önskar dig ett stort lycka till och hoppas vi får se kärran när den är klar. Jag ska lämna in min Esprit till Västberga kylarverkstad ivår dom både bygger nya och renoverar kylare: http://www.vastbergakylareverkstad.se/

Hälsar, Fredrik
Lotus Lös :bawling:
User avatar
Rasmus_Hult
Stamgäst
Posts: 57
Joined: Fri 05 Oct, 2007 08:14
Location: Bålsta
Contact:

Re: Lotus Esprit Turbo 1983 under renovering...

Post by Rasmus_Hult »

Efter barn två blivit 2 har jag hittat ner till garaget igen. Skulle behöva kasta ett öga i en vänsterstyrd S3:a för att se hur pedalerna skiljer sig samt att titta på hur elkablarna går mellan chassit och dörrarna. Mina MÅSTE varit feldragna då nästan varannan elkabel är nött eller av...

Jag tar med eget kaffe och glatt humör. Jag finns i Bålsta och är mobil inom några timmars åkande.

Ska bli lite mera aktiv här inne med nu när man kommit igång igen! :bold:

/Rasmus
Lotus Esprit S3 Turbo 1983
-under renovering-
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest