Motorlampan lyser

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Dalle
Stamgäst

Motorlampan lyser

Post by Dalle »

Hej!

Körde en liten sväng idag och då tändes motorlampan eller MIL (Malfunction Indicator Lamp) som den tydligen heter.
Det står att denna lampa tänds och lyser konstant om, Citat:
"...to warn the driver that the engine management system has detected a fault witch may result increased noxious emission from the exhaust. Dealer advice sought and all unnecessary journeys avoided."

Min har ju för tillfället ett system utan katalysator (Quicksilver)....kan detta vara orsaken till att den lampan tänds?
Har vänner som kör andra märken och där denna lampa tänds av just den orsaken, att avgasvärdena blir fel.

Tacksam för svar!!!!!!!
(man vill ju ut i höst solen :( )
Peter Dalmyr
Elise S2 -01
Audi A4 2.0TDI Quattro -09
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

jepp avsaknad av katt ger oftsat detta på s2or finns ett kitt på elisparts som släcker den. http://www.eliseparts.com/shop/index.ph ... cts_id=406
Lotus Elise -97
Dalle
Stamgäst

Post by Dalle »

Fick igår tag på föregående ägare och bilen har "MIL light eliminator Kit"
Sökte dock en del på SELOC och tydligen kunde lampan tändas ändå enstaka gånger :kopf:

Men igår körde jag en liten sväng, stannade och tankade, sedan när jag startade bilen så lös inte lampan längre. Och den förblev släckt under hela den underbara långturen på krokiga vägar i höstsolen.
Peter Dalmyr
Elise S2 -01
Audi A4 2.0TDI Quattro -09
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Köp en OBD2/Canbus felkods läsare å ha med dig i bilen. Så kan du läsa av bilens dator å få reda på varför lampan lyser, det behöver ju inte vara avsaknad av katalysator & ifall det är något allvarligare så kan det ju vara kul att få reda på det..

En felkodsläsare kostar idag under 1000 kr å passar ju "alla" bilar tillverkade efter 1996, ett av dom bästa verktygen man kan ha i sin verktygslåda nuförtiden.

:flag:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
AndersE
Användare

Re: Motorlampan lyser

Post by AndersE »

Hejsan,

Vet någon vart man kan få tag på en vettig OBD2/Canbus felkodsavläsare? Kikar man på nätet finns det ju en hel del att välja på. Men vilken funkar till Lotusen? Vilken typ av felkoder kan man läsa? Är det bara nu,eriska koder så att man sedan behöver någon form av översättning för detta? Frågar man inget får man inget veta..

:banana:
Anders
Elise S2 -02, Janspeed
Jaguar XE -17, with more
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

Lotus Elise -97
per
Stamgäst

Post by per »

Jag hade samma problem dvs MIL efter byte til race cat och Quicksilver avgasystem. Köpte en felkodavläsare (grön) lyckades släcka MIL lampan. Mitt problem va katalysatorn (P0420) dvs andra syresondens indikerade. Sannolikt räcker katalysatorn kapasitet för besiktningen. /Per
Post Reply