Det borde vara olika moment för olika "styrkor" på skruven, 60Nm gäller nog bara för org. skruv, eller?
Elise S2 klena bultar i spindlarna?
-
peter milton
- Forumveteran
Har förebyggande bytt ut dessa bultar både på Speedstern och Exigen i samband med camber justering. Inget nytt problem direkt... Och hur enkelt som helst att göra. Köpte helt enkelt Lotus/Opel orginal delarna från lokala Opeln handlaren. Rätt "special längd" och rätt "special kvalitet" direkt på bultarna (som sagt: längder helt beroende på antal shims). Bytesintervall givetvis beroende på många faktorer bl.a. hur mkt man skruvar camber OCH vad bilen är med om på gata/bana (apropå potthål och curbs).
Jag tror att man inte behöver längre bult, för oftast är det väl så att man plockar bort shims och inte monterar. Jag tror det är få som vill ha positiv camber. 
Lars Johansson - LINKÖPING
**SÅLD** Lotus Elise 111S S1 **SÅLD**
**SÅLD** Lotus Exige -06 **SÅLD**
**SÅLD** Caterham R400 Superlight -05 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf GTI DSG -06 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf R DSG -10 **SÅLD**
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
**SÅLD** Lotus Elise 111S S1 **SÅLD**
**SÅLD** Lotus Exige -06 **SÅLD**
**SÅLD** Caterham R400 Superlight -05 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf GTI DSG -06 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf R DSG -10 **SÅLD**
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
- Nillet
- Forumadministratör
Original skruv skall ha 45 Nm tyckte jag läste i Speedster-tråden. 60 Nm är för starkare bult, mer kan dra ur gängorna ur på navsidan.Peter Milton wrote:Rostfritt är väl inte alltför segt det heller är jag rädd, tror nog mest på orginal skruv som ersättning. Kan det vara 10.9 möjligvis?
Det borde vara olika moment för olika "styrkor" på skruven, 60Nm gäller nog bara för org. skruv, eller?
-
peter milton
- Forumveteran
Så du menar att jag kan köpa dessa skruvar till min S1 hos Opel?Falan wrote:Har förebyggande bytt ut dessa bultar både på Speedstern och Exigen i samband med camber justering. Inget nytt problem direkt... Och hur enkelt som helst att göra. Köpte helt enkelt Lotus/Opel orginal delarna från lokala Opeln handlaren. Rätt "special längd" och rätt "special kvalitet" direkt på bultarna (som sagt: längder helt beroende på antal shims). Bytesintervall givetvis beroende på många faktorer bl.a. hur mkt man skruvar camber OCH vad bilen är med om på gata/bana (apropå potthål och curbs).
Det vore ju kanon.
Har kört en Norfolk Mustard Yellow Elise S1 -00.
Under förutsättning att S1:an har samma konstruktion som S2:an så har Opel identiska bultar. Jag tror att det finns tre olika "speciallängder" på bultarna, beroende på antal shims OCH var de är monterade. Dvs oavsett shims så behövs olika längder på bultarna pga konstruktionen. Skruva bara av hjulen och notera längderna på just dina bultar innan du åker till Opel...Peter Milton wrote:Så du menar att jag kan köpa dessa skruvar till min S1 hos Opel?Falan wrote:Har förebyggande bytt ut dessa bultar både på Speedstern och Exigen i samband med camber justering. Inget nytt problem direkt... Och hur enkelt som helst att göra. Köpte helt enkelt Lotus/Opel orginal delarna från lokala Opeln handlaren. Rätt "special längd" och rätt "special kvalitet" direkt på bultarna (som sagt: längder helt beroende på antal shims). Bytesintervall givetvis beroende på många faktorer bl.a. hur mkt man skruvar camber OCH vad bilen är med om på gata/bana (apropå potthål och curbs).
Det vore ju kanon.
Peter !
Jag hade noga undersökt detta innan jag bytt bultar. Som jag skrivit tidigare är ej hjulupphängningarna i Elise och Speedster identiska. Dessutom bygger Speedster på S2 och ej S1. I Lotus reservdelskatalog specificeras väl bultarna ?
hälsn
Lasse H
Jag hade noga undersökt detta innan jag bytt bultar. Som jag skrivit tidigare är ej hjulupphängningarna i Elise och Speedster identiska. Dessutom bygger Speedster på S2 och ej S1. I Lotus reservdelskatalog specificeras väl bultarna ?
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Falan och jag har tydligen skrivit svar samtidigt !
Vill därför göra tillägget att Elise S1 och S2 inte heller har identiska hjulupphängningar. Fast om de har samma specifikationer på aktuella bultar vet jag inte.
hälsn
Lasse H
Vill därför göra tillägget att Elise S1 och S2 inte heller har identiska hjulupphängningar. Fast om de har samma specifikationer på aktuella bultar vet jag inte.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
-
peter milton
- Forumveteran
Du behöver inte vara orolig Lasse, jag är lite mer om mig och kring mig än så.Lasse H wrote:Peter !
hälsn
Lasse H
Innan jag köper så kommer jag att kontrollera exakt vad det ska vara för skruv.
Man kan väl alltid köpa ifrån Lotus, de kan ju inte kosta mer än ca £15 per st, eller??
-
peter milton
- Forumveteran
-
peter milton
- Forumveteran
Är det priser på org. skruv i från Lotus?, isf skulle jag kunna leva med det priset.pelle75 wrote:Dom kostar ca 20-30:- plus momsPeter Milton wrote:Ha Ha, nu är vi inte snälla, Lotus ska ju leva de med, men org. skruvar är nog inte så dyra trots allt, hoppas jag.
Särskilt inte om man hittar dom i en järnaffär.
Jag får beställa nya till vintern
Peter Milton wrote:Är det priser på org. skruv i från Lotus?, isf skulle jag kunna leva med det priset.pelle75 wrote:Dom kostar ca 20-30:- plus momsPeter Milton wrote:Ha Ha, nu är vi inte snälla, Lotus ska ju leva de med, men org. skruvar är nog inte så dyra trots allt, hoppas jag.
Särskilt inte om man hittar dom i en järnaffär.
Jag får beställa nya till vintern
Opel speedster skruv