RHD till LHD konvertering i Elise

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Håkan !

Jag måste säga att jag blir något konfunderad över ditt inlägg !
Tråden börjar med att Max ber om synpunkter på LHD kontra RHD samt kostnader för ombyggnad. Jag har tillsammans med flera andra tillhandahållit synpunkter. Inte i något sammanhang har jag eller någon annan påstått att det blir en annan bil om ratten sitter på höger sida. Ej heller att förare som sitter på höger sida i bilen skulle må dåligt !!!!!
Det har faktiskt bara varit min ärliga mening att försöka hjälpa Max
med hans fråga.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Håkan
Stamgäst

Post by Håkan »

Lasse!

Ledsen om jag inte följer tråden, det var mer ett personligt inlägg i den allmänna debatten om LHD kontra RHD. Verkar vara ett "hett" ämne som intresserar många trots allt.

hälsn Håkan
Max
Stamgäst

Post by Max »

Hej alla,

Ja då har man lagt handpenning Lasse H's ex. Elise. Om någon av er var på Sofiero idag och såg någon svärma och kallsvettas runt en svart S2a så var jag en av dem :) Provkörde den från utställningen och sen blev det affär. Vet inte vad ni andra hittade på för fina ursäkter för att rättfärdiga era Lotusköp, men jag trodde inte sjäv att jag var kapabel till den påhittighet jag demonstrerat idag. Jag är hes efter att ha övertygat mig själv och min omgivning om förträffligheten i denna affär :) Bottom line: Av alla olika märken och modeller jag tittat på och provkört under de senaste månaderna så var detta första gången hjärtat var med till 100%.

Nyfrälst,
Max
peter milton
Forumveteran

Post by peter milton »

Max wrote:Hej alla,

Ja då har man lagt handpenning Lasse H's ex. Elise. Om någon av er var på Sofiero idag och såg någon svärma och kallsvettas runt en svart S2a så var jag en av dem :) Provkörde den från utställningen och sen blev det affär. Vet inte vad ni andra hittade på för fina ursäkter för att rättfärdiga era Lotusköp, men jag trodde inte sjäv att jag var kapabel till den påhittighet jag demonstrerat idag. Jag är hes efter att ha övertygat mig själv och min omgivning om förträffligheten i denna affär :) Bottom line: Av alla olika märken och modeller jag tittat på och provkört under de senaste månaderna så var detta första gången hjärtat var med till 100%.

Nyfrälst,
Max
GRATTIS!!  :up:
Jag är den första att gratulera, du kunde inte köpt en bättre S2.
Jag glömmer aldrig när jag fick köra den bilen första gången, UNDERBART.
Ett klart bättre köp än att konvertera en RHD, den saken är klar. :-D
Har kört en Norfolk Mustard Yellow Elise S1 -00.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Lycka till ! Är fullt övertygad om att du gjort ett bra köp.
Vill du ha en omgång OZ Racing-fälgar (Lotus original tillbehör) med
Yokohama 048:or så har jag det i garaget. Gör en bra bil ännu bättre !

hälsn
Lasse H
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Är bara att gratulera till köpet, såg bilen på Sofiero och den ser lika bra ut var gång som jag hat tittat på bilen. Är helt övertygad om att du har gjort ett bra köp.

Hoppas att du går med i klubben också och att vi får se dig och bilen den 2 juni på Sturup.

MVH
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Finn
Forumveteran

Post by Finn »

Grattis :flag:
Garry Lotus
Användare

Post by Garry Lotus »

Congratulations  :up:
and welcome to a life changing experience.

all the best
Garry
lotusless
Max
Stamgäst

Post by Max »

Hej Alla,

Jag tänkte dela med mig lite av den information jag kommit åt efter goda råd från er andra. Förmodligen så är det flera saker som inte stämmer med detta så ni som har andra uppgifter och erfarenheter får väldigt gärna kommentera inlägget.

RHD-LHD konverterering för Elise:

Jag kollade först med vägverkets fordonstekniska avd. i Borlänge och pratade med Lars nånting, som nämnde de saker som behöver åtgärdas innan inregning från GB:
- Belyssning fram, hel/halvljus, byta/justera.
- Backspeglar (vilket bara behövs om den ena är konvex).
- Hastighetsmätartavla i Km/h (räcker inte att det finns med utan ska bytas så att de stora siffrorna visar Km/h).
- Dimbaklykta flyttas.
- regbevis och köphandligar i orginal.

För att sedan ändra rattens placering krävs det att det att man har intyg från producenten (Lotus) eller dennes representant i Sverige (Wendels) på att det är korrekt utfört.

De första sakerna är väl ganska lätt fixat men för LHD-konverteringen skulle man då stöta på patrull, eftersom inte Wendels gör konverteringar och inte utfärdar intyg på att man gjort en korrekt konvertering sjäv, enligt uppgift.

MEN,
när jag pratade med Yvo Tuc (?) på Elise-shop så står det inte i Lotus' uppgifter om bilen ifall den är LHD eller RHD, utan det står att den kan vara vilket som. Han menar att man ber om ett "Certificate of conformance" från Lotus som dessutom brukar vara gratis så är saken löst om vill byta från RHD till LHD.
Han säger att det är mycket svårt att avgöra om en bil är konverterad, även för en nitisk besiktningsman (om det är snyggt utfört). Själv kan han endast se det på 2 små borrhål undertill som inte finns på okonverterade bilar. Han har sålt flera konverteringssatser till Sverige, säger han.

Priser för konverteringssatser:

För S1:or är kostnaden för delarna ca 2100-2500 EUR beroende på hur mycket man vill ändra. Tex så kanske man kan leva med att backspegel inte byter läge och liknande småsaker.

För S2:or så är kostnaden för delarna ca 4000-5000 EUR beroende på hur fullständig konvertering man vill göra. Anledningen till att det blir så mycket dyrare är att det är mycket fler delar som behöver bytas på S2:or.

Yvo rekomenderar att man gör konvertering av S1:or men inte av S2:or då han inte anser att den dyrare kostnaden är rättfärdigad i jämförelse med anskaffningsvärde på bilen. S1:or är ju trots allt oftast billigare i inköp med.

Sen ska man inte glömma att arbetskostnaden inte är medräknade i dessa priserna.

Som nämnts i tidigare inlägg så ska det inte vara extremt komplicerat och mycket, om inte allt ska gå att göra själv för den händige.
Det som krävs utöver verktyg etc. är en riktig workshop maual (ca 140 EUR) och en parts list, föreslår Yvo.

Som sagt, kommentera gärna felaktigheter eller komplettera uppgifter i detta inlägget då jag tror det kan komma andra till gagn.

Själv hämtar jag min Elise i Helsingborg imorgon. :steer:

Mvh, Max
DJ
Moderator

Post by DJ »

Tror definitivt inte att mätartavlan måste bytas. Många bilar rullar i Sverige med den Engelska tavlan.

Och varför skulle de klaga på att ratten bytt sida? Det står ju inte i reg. beviset var den sitter...

Workshop manual och parts list kostar inget om de tankas ner gratis på nätet...

Daniel
Lotuslös :(
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

DJ wrote:Tror definitivt inte att mätartavlan måste bytas. Många bilar rullar i Sverige med den Engelska tavlan.
Jag har sett ett par Espriter här i landet med dubbel graderade tavlor, där Km/h varit den mindre graderingen så jag tror inte bilprovningen bryr sig så värst mkt.

:flag:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Max
Stamgäst

Post by Max »

Hej,

Jag är blott en papegoja som upprepar vad jag hör :-D

Uppgifterna kommer från en Lars på vägverkets fordonstekniska avd. och reflekterar kanske hans och några tills tankar om utopia. Kan hända att det tom finns nerplitat i en pärm någonstans. Det är ju inte likaställt med att alla bilprovare är lika nitiska. Tack och lov, kanske ska tilläggas. Efter mitt nyförvärv kom jag att fundera på hur de ställer sig till effekthöjande modifieringar (inte för att jag skulle behöva mer), men det är en helt annan tråd...

Ha det bra allihop,

Max
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Max !

ang effekthöjande modifieringar ....

Det är med besiktningsmän som med äkta fruar/män, att det dom inte
vet har dom inte ont av !

Men jag måste säga att jag är imponerad av att du redan efter en dags Elise-innehav redan funderar på att trimma den !
Om jag ska vara lite förnumstig (enbart med ålderns rätt !) så är nog de två bästa prestandahöjarna bättre däck samt förarkurs ! Det sista gäller ej dig specifikt utan är allmängiltigt.

hälsn
Lasse H
Max
Stamgäst

Post by Max »

Hehe,

nja, jag känner inget behov av mer effekt. Förarkurs, gärna! Var skaffar man det?

Mvh, Max
DJ
Moderator

Post by DJ »

Tebax till konverteringar.

På mitt reg. bevis står det

Type: Lotus Elise (LHD & RHD)

Jag kan altså ha två rattar i min bil... :nut:

Daniel
Lotuslös :(
Post Reply