Shims till camber justering

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Falan
Stamgäst

Shims till camber justering

Post by Falan »

Är det möjligtvis någon på forumet (kanske t.o.m i Skåne) som råkar ha några överblivna "shims" över till Elise/Exige mk2? Jag kollade just med Wendels men de hade inga hemma. Givetvis bara att beställa från UK, men jag hade själv ett antal överblivna "shims" hemma i garaget som jag gav bort till bätttre behövande...

Det jag behöver är 3 st "långa" 1 mm shims för justering fram, samt 3 st "korta" 1 mm shims för justering bak.
kotten
Forumveteran

Re: Shims till camber justering

Post by kotten »

Falan wrote:Är det möjligtvis någon på forumet (kanske t.o.m i Skåne) som råkar ha några överblivna "shims" över till Elise/Exige mk2? Jag kollade just med Wendels men de hade inga hemma. Givetvis bara att beställa från UK, men jag hade själv ett antal överblivna "shims" hemma i garaget som jag gav bort till bätttre behövande...

Det jag behöver är 3 st "långa" 1 mm shims för justering fram, samt 3 st "korta" 1 mm shims för justering bak.
Behöver du montera shims på din bil? Har du varit och kolla dina värden?
Vad har du för värden och vad tänker du köra på?

När jag var och fixade min så plockade jag bort shims för att erhålla tillräckligt mycket camber bak och fram.

Jag har därmed shims liggande hemma (jag köpte även nya förra året). Skall kolla vilka sorter jag har och vilka jag har möjlighet att undvara.
Lars Johansson - LINKÖPING
**SÅLD** Lotus Elise 111S S1 **SÅLD**
**SÅLD** Lotus Exige -06 **SÅLD**
**SÅLD** Caterham R400 Superlight -05 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf GTI DSG -06 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf R DSG -10 **SÅLD**
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
Falan
Stamgäst

Post by Falan »

Vi mätte upp bilen förra veckan, och med mig i bilen var det lite för mycket camber både bak och fram. Öhlin dämparna med ny lägre höjd har nog (oxå) förändrat de ursprungliga vinklarna. Öhlinarna var förövrigt helt sanslöst bra på Knutstorp i helgen. Lyckades tydligen hitta ganska rätt på inställningarna direkt (med lite hjälp från Lotus såklart)!

Jag tänkte i princip köra på det som Lotus rekommenderar till Sport Elisen och Exigen dvs fram: -0,4 grader på camber och noll toe, respektive bak: -2,0 grader på camber och 1,5 mm toe (som motsvarar 0,4 grader toe in enligt mina beräkningar på en 17 tums fälg).

Efter en extra koll skulle jag nog klara mig (totalt) med två "långa" fram shims och två "korta" bak shims (1 mm varianten). Kolla gärna.
kotten
Forumveteran

Post by kotten »

Falan wrote:Vi mätte upp bilen förra veckan, och med mig i bilen var det lite för mycket camber både bak och fram. Öhlin dämparna med ny lägre höjd har nog (oxå) förändrat de ursprungliga vinklarna. Öhlinarna var förövrigt helt sanslöst bra på Knutstorp i helgen. Lyckades tydligen hitta ganska rätt på inställningarna direkt (med lite hjälp från Lotus såklart)!

Jag tänkte i princip köra på det som Lotus rekommenderar till Sport Elisen och Exigen dvs fram: -0,4 grader på camber och noll toe, respektive bak: -2,0 grader på camber och 1,5 mm toe (som motsvarar 0,4 grader toe in enligt mina beräkningar på en 17 tums fälg).

Efter en extra koll skulle jag nog klara mig (totalt) med två "långa" fram shims och två "korta" bak shims (1 mm varianten). Kolla gärna.
Långa shimsen kan jag tyvärr inte avvara, men korta kan jag fixa.
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
kotten
Forumveteran

Post by kotten »

Falan wrote:Vi mätte upp bilen förra veckan, och med mig i bilen var det lite för mycket camber både bak och fram. Öhlin dämparna med ny lägre höjd har nog (oxå) förändrat de ursprungliga vinklarna. Öhlinarna var förövrigt helt sanslöst bra på Knutstorp i helgen. Lyckades tydligen hitta ganska rätt på inställningarna direkt (med lite hjälp från Lotus såklart)!

jag är lite tveksam till att endast 0.4 grader camber fram är tillräckligt
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
Falan
Stamgäst

Post by Falan »

Beställde "stora shims kitet" från utlandet, så nu finns det ett helt gäng shims om någon behöver finjustera camber vinklarna. 0,5 mm, 1 mm och 2 mm finns hemma.
kotten
Forumveteran

Post by kotten »

Falan wrote:Beställde "stora shims kitet" från utlandet, så nu finns det ett helt gäng shims om någon behöver finjustera camber vinklarna. 0,5 mm, 1 mm och 2 mm finns hemma.
Skall du plocka dit shimsen själv på din bil? Har börjat fundera på hur viktigt det egentligen är med korrekt camber, någon som vet?

Vad jag har förstått så blir inte "handling" bättre med mycket neg. camber. Det bara är en fördel för att däcket skall prestera max med chassiet.

Brukar du låsa insexskruvarna som håller hubben på plats med något, typ Loctite?

På tal om camber och däcktemp, någon som vet vart man kan få tag på en temp. meter med en nål, alltså en sådan man kan sticka ner i däcket för att kolla tempen?
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
Falan
Stamgäst

Shims

Post by Falan »

Efter montering och finlir med shimsen har jag nu:
- 0,6 grader camber fram (varje sida) med 0,1 grader toe out (varje sida)
- 2,0 grader camber bak (varje sida) med 0,35 grader/1,3 mm toe in (varje sida)

Skall testa detta imorgon på Knutstorp enligt plan.

Jag har inte låst de två bultarna med ngt speciellt medel. De verkar sitta säkert iallafall, och jag har checkat just detta vid ett antal tillfällen tidigare. Kan däremot tänka mig att orörda bultar (insex) sitter stenhårt på vissa "äldre" bilar.
kotten
Forumveteran

Re: Shims

Post by kotten »

Falan wrote:Efter montering och finlir med shimsen har jag nu:
- 0,6 grader camber fram (varje sida) med 0,1 grader toe out (varje sida)
- 2,0 grader camber bak (varje sida) med 0,35 grader/1,3 mm toe in (varje sida)

Skall testa detta imorgon på Knutstorp enligt plan.

Jag har inte låst de två bultarna med ngt speciellt medel. De verkar sitta säkert iallafall, och jag har checkat just detta vid ett antal tillfällen tidigare. Kan däremot tänka mig att orörda bultar (insex) sitter stenhårt på vissa "äldre" bilar.
Meddela gärna mig hur du upplever din "nya" inställning jämfört med tidigare.

Har du en däck temp mätare så du kan se hur däcken arbetar?

Har du mätt upp dina värden hemma eller har du varit hos någon firma?

Hur mycket är 0.1 grad toe fram?
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
Falan
Stamgäst

Post by Falan »

Jämfört med tidigare inställningar var detta mkt bättre. Nu faktiskt inget att klaga på, så de här inställningarna behåller jag tillsvidare. Allt är uppmätt hos min handplockade däckfirma i Malmö. Jag har inte räknat ut hur mkt 0,1 grader motsvarar i mm på en 16" fälg, men det finns en tråd för omräkning på Seloc TechWiki - FAQ. Det är inte mkt hursomhelst...

Hade min hittills roligaste körning på ett soligt Knutstorp igår. Mkt bra matchning med en 260 hk Speedster med Nitron dämpare och R888. Vi laborerade lite med däcktryck, i och med att vi åkte på exakt samma däck och dimensioner, så nu har jag lite bättre koll på Toyosarna. Funkade riktigt bra, men kräver kanske ett varv extra för att komma upp i arbets temp, jämfört med Yokosarna. Något hårdare kanske innebär att de håller lite bättre, men det får vi se framöver. Har ingen däcktemp mätare annat än fingerspetsarna...

Öhlin dämparna och RS14 beläggen funkar klockrent!
kotten
Forumveteran

Post by kotten »

OK, tack för info.

Skall skall kränga på däcken nästa vecka och då blir det även lite justering.
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
Post Reply