Membran till WG Esprit Turb 1985?

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Leif Bylund
Användare

Membran till WG Esprit Turb 1985?

Post by Leif Bylund »

Hej!

Jag har ett litet problem Lotusen. När jag var ute och finåkte rusade plötsligt turbotrycket upp samtidigt som gasfoten åkte upp ännu snabbare. När jag skruvade bort underdelen av Wastgaten såg jag att det var en liten skåra 1,5 cm i kanten på membranet som var förklaringen till att trycket inte stannade på rätt nivå.

Mitt problem är att få tag på ett nytt membran!!!! Är det nån som har något tips om var man kan få tag på ett sådant vore jag outsägligt tacksam!!!!!!

Hoppfulla Lotushälsningar

///:-)))Leif

PS: Eftersom detta är mitt debutinlägg hoppas jag på överseende för diverse klavertramp m.m.
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hej Leif!

Ditt enda klavertramp jag kan se är att du inte skrivit in i din profil varifrån du kommer... Detta var från "Forumpolisen".

Så till din fråga: Var jag du skulle jag kontakta Paul Matty Sportscars i England på telefon +44-1527-575695 och beställ en ny från honom. Har han den på hyllan så har du den inom några dagar. Det är ALLTID billigast att handla från England. Wendels är c:a 25% dyrare (efter frakt och VAT (17,5%), enda fördelen att handla av dem är att OM de har prylarna på hyllan så kan du få dem på en dag. Min erfarenhet av att beställa (om han inte har dem på hyllan) av dem är att jag ALDRIG har fått några prylar. Bennets i Lerum (0302-232 36, Morgan) är ok, men sist jag pratade med honom sa han att han hade lagt av med reservdelsförsäljning...
Skulle inte PaulMatty ha kan du också prova SJ SportsCars (www.sjsportscars.co.uk).

Mvh /Lasse
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
Leif Bylund
Användare

Post by Leif Bylund »

Hej!

Stort TACK för tipset!! Jag kommer att kontakta Paul Matt Sportcars. Det var lite oroväckande att läsa om Wendels. Jag var i kontakt med Andy som först sa att man inte sålde membran separat och att en ny WG kostade strax under 13 000 kr och att han hade en kontakt i England som kanske hade en begagnad WG. Jag tyckte det var både konstigt och dyrt så jag tog fram artikelnr på membranet och skickade det till Andy som sa att det faktiskt fanns. När han kollade med lagret i England fanns det inte varför det restfördes och Andy skulle återkomma när han hörde något eller fick membranet. Så det verkar stämma att det kan vara svårt att få grejjor. Därför tycker jag det låter hoppfullt med Paul Matty.

Återkommer när jag vet hur det går med membranet.

Hälsningar//:-)))Leif
PS: Har fyllt i min profil nu. Ska även försöka lära mig lägga in en bild på en sällsynt vacker Lotus Esprit Turbo så att fler får njuta!!!!
Leif Bylund
Användare

Post by Leif Bylund »

Hej igen!
:steer:
Idag kom membranet från Paul Matty Sports Car!!! Originalmembranet var restfört hos Lotus utan besked om när man får in det på nytt (har fortfarande inte hänt) men man hade ett alternativt membran för totalt 1 352 SEK inkl frakt och VAT. Wendels tar 1 500 SEK exkl frakt när och om leverans sker. Membranet ser exakt likadant ut som originalet!! Så nu är det bara att krypa under Lotusen och montera det lite försiktigt och sen åter ut och njuta!! Det har fungerat både BRA och SNABBT med Paul Matty.

Eftersom jag naturligtvis inte kunde hålla mig, medan jag väntade på membranet, så lagade jag det gamla membranet med ett gummilagningsklister som jag hittade på Biltema som normalt används till att laga gummistövlar och gummibåtar med. Det fungerade faktiskt men är nog inget man kan rekommendera på sikt. Ska bli spännande att se hur det ser ut nu när jag tar bort det igen..

Bästa Lotushälsningar!!
Post Reply