Det är säkert bra filter men säger bara att det finns vissa prylar "runt hörnet" då motorn som ju alla vet sitter "både här och var".
Jag har ett gammalt kvitto ifrån en wendelsservice med ett oljefilter upptaget, där står rover nr (GFE 280), så mhja det så kunde autoexperten hitta det hos sig, runt 90 kr.
Inga åsikter om 0w/40 oljan?
Om jag var du så skulle jag kontakta Lotus aftersales och fråga vad de rekommenderar så blir det slut på frågetecknen... De har mig veterligen aldrig gjort några felaktiga rekommendationer...
Mvh /Lasse
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...
I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
Lasse wrote:Om jag var du så skulle jag kontakta Lotus aftersales och fråga vad de rekommenderar så blir det slut på frågetecknen... De har mig veterligen aldrig gjort några felaktiga rekommendationer...
Mvh /Lasse
Det är ju för enkelt, då kan man ju inte messersmittra? här på forumet.
Men när jag för sakens skull tittade på Lotus hemsida så hittade jag följande:
For the ‘Mk.1’ and ‘Mk.2’ Elise:
Choose a multigrade oil with viscosity in the following range:
Cold viscosity; 0 - 20W
Hot viscosity; 50 - 60
For use in temperate climates, Lotus specifically recommends the following fully synthetic
products:
- Mobil 1 Motorsport 15W/50
- Castrol Formula RS 10W/60
P Milton wrote:
Två gånger redan? Jag som trodde att jag var överseriös som tänkte byta nu i höst trots att oljan bara gått ca 400mil.
Hur mycket kör du på ett år?
Helt klart att man inte ska fuska med oljan iaf.
Jag är bara inne på första året och för närvarande är det min enda bil. Har kört ca 1500 mil hittills i år (lite bana och mycket motorväg). Kom nyligen hem från en Italien resa (400 mil). Det blir ytterliggare ett oljebyte innan vintern.
Oljefilter köper även jag från Elise Parts. Namnet på tillverkaren kommer jag inte ihåg.
P Milton wrote:
Två gånger redan? Jag som trodde att jag var överseriös som tänkte byta nu i höst trots att oljan bara gått ca 400mil.
Hur mycket kör du på ett år?
Helt klart att man inte ska fuska med oljan iaf.
Jag är bara inne på första året och för närvarande är det min enda bil. Har kört ca 1500 mil hittills i år (lite bana och mycket motorväg). Kom nyligen hem från en Italien resa (400 mil). Det blir ytterliggare ett oljebyte innan vintern.
Oljefilter köper även jag från Elise Parts. Namnet på tillverkaren kommer jag inte ihåg.
Enda bil? Det var coolt
"Lite" off topic men jag var också i Italien i somras med en sur folka caravelle på 120hk med 8 pers, behöver jag säga att den inte var en raket....
Men vilka kurviga Elisevägar det fanns i Toscana där vi höll till, har du kört på liknade vägar så är det bara att gratulera, är mkt avundsjuk
Hur pallar du att åka autobahn med en Elise, antar att du körde en del där iaf, blev det inte segt?
0W-oljor är ett rätt nytt begrepp som sprider sig eftersom det håller nere bränsleförbrukningen vid kallstart. Dock har det varit väldigt mycket problem med motorer pga övergång till 0W. Det verkar som om motorn måste vara specielt designad för att inte läcka ut oljan samt att hålla uppe oljetrycket med så tunn olja. Jag rekommenderar inte att välja en extra tunn olja om det inte är fabriksrekommendation.
5W-50 eller 10W-60 är nog det mest passande för vår typ av körning.
Castrol RS/Racing är bra.
Mobil 1 är det likaså.